|

تفاوت ارتودنسی فلزی و نامرئی در چیست؟

یکی از بارزترین تفاوت های ارتودنسی نامرئی و فلزی در این است که انواع ارتودنسی مرئی که اصولا از نوع ارتودنسی ثابت هستند و به سیم کشی دندان…

لینک کوتاه کپی شد

یکی از بارزترین تفاوت های ارتودنسی نامرئی و فلزی در این است که انواع ارتودنسی مرئی که اصولا از نوع ارتودنسی ثابت هستند و به سیم کشی دندان معروف هستند و توسط سایر افراد قابل مشاهده هستند اما انواع ارتودنسی نامرئی که معروف ترین آنها در دسته ارتودنسی متحرک است توسط سایر افراد قابل تشخیص و مشاهده نیست و بدون سیم کشی دندان ها ناهنجاری های دندانی برطرف می شود. ما در این جا قصد داریم به تفاوت ارتودنسی فلزی و نامرئی بپردازیم که یکی از بارزترین تفاوت های این دو روش هزینه ارتودنسی دندان است. 

ارتودنسی فلزی چیست؟

ارتودنسی فلزی یکی از رایج ترین و  قدیمی ترین انواع ارتودنسی دندان است که برای اصلاح ناهنجاری های شدید دندانی از آن استفاده می شود. در این روش براکت های فلزی به صورت ثابت تا پایان طول درمان روی دندان ها قرار می گیرند.

ارتودنسی ثابت

برای تنظیم کردن براکت های ارتودنسی نیاز است که هر چند وقت یکبار به مطب ارتودنسی مراجعه کنید. امروزه نوع دیگری از ارتودنسی فلزی وجود دارد که در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارد و به آن ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی گفته می شود که به پشت دندان ها متصل می شوند. هزینه ارتودنسی لینگوال بسیار بیشتر از سایر روش هاست و اصولا متخصصین ارتودنسی به دلیل دشواری نصب آن و البته دردی که بیمار در طول درمان احساس می کند توصیه نمی کنند و به افرادی که قصد ارتودنسی دندان به روش نامرئی دارند را اینویزیلاین ها و یا ارتودنسی سرامیکی را پیشنهاد می کنند.

مزایای ارتودنسی فلزی چیست؟

  • درمان انواع ناهنجاری های شدید دندانی اعم از چرخش دندان ها، بیرون زدگی دندان ها، روی هم رفتگی دندان ها و ...
  • امکان اصلاح موقعیت چند دندان به طور همزمان
  • اصلاح محل قرارگیری دندان ها
  • جابجایی راحت و سریع دندان ها
  • نیازی به همکاری خاصی از سوی بیمار نیست و برای ارتودنسی دندان کودکان مناسب است.

معایب ارتودنسی فلزی چیست؟

  • مشخص بودن براکت ها و سیم کشی دندان ها
  • سخت بودن مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی دندان ها
  • احتمال تجمع باکتری، تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها به دلیل سختی رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد.
  • احتمال شکستن یا جدا شدن براکت ها به دلیل مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده وجود دارد.
  • نیاز به مراجعه منظم 1 بار در ماه به مطب ارتودنسی است.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین روشی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی بدون نیاز به سیم کشی دندان هاست. در این روش برای اصلاح موقعیت دندان ها از یک سری پلاک های شفاف و ژله ای استفاده می شود و در صورت استفاده از آنها کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.

اینویزیلاین ها توسط تکنولوژی تصویربرداری سه بعدی و به طور سفارشی برای هر فرد ساخته می شوند. ارتودنتیست تعدادی از این پلاک ها را به بیمار می دهد و از وی می خواهد که از هر کدام از پلاک ها به مدت دو هفته استفاده کند و در زمان خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پلاک ها را از دهان خارج کند.

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • قابل مشاهده نیست و تاثیر منفی در زیبایی لبخند و چهره افراد ندارد.
  • امکان خارج کردن پلاک ها از دهان در هنگام غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن وجود دارد.
  • به نسبت ارتودنسی فلزی نیاز به مراجعات کمتر به مطب ارتودنسی دارد.
  • استفاده از آن برای بیمار راحت تر است.

معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • نیاز به همکاری از سوی بیمار دارد و باید روزانه حداقل 20 ساعت از آن استفاده شود.
  • پس از هر وعده غذایی نیاز به مسواک زدن دندان هاست.
  • برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی و فکی مناسب نیست.

علت تفاوت ارتودنسی نامرئی و فلزی در چیست؟

اینویزیلاین ها که یکی از پرطرفدارترین روش های ارتودنسی نامرئی هستند از جمله جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است که به صورت سفارشی و نرم افزارهای تخصصی برای هر فرد ساخته می شود. اینویزیلاین ها در دسته ارتودنسی متحرک قرار دارند و قابلیت خارج کردن از دهان را دارند.

افرادی که از اینویزیلاین ها استفاده می کنند باید هر 2 هفته یکبار پلاک های جدید که متخصص ارتودنسی به آنها داده است را روی دندان های خود قرار دهند.

انواع ارتودنسی ثابت اعم از ارتودنسی فلزی و دیمون در دسته ارتودنسی مرئی قرار دارند و ارتودنسی لینگوال و سرامیکی نیز در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارند. ارتودنسی های مرئی از سیم ارتودنسی، بند ارتودنسی، براکت، هدگیر، کش ارتودنسی و ... تشکیل شده است و سایر افراد می توانند متوجه ارتودنسی دندان شما شوند.

ارتودنسی ثابت

کلام آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم به مزایا و معایب ارتودنسی فلزی و نامرئی بپردازیم اینکه بخواهیم بگوییم که کدام یک از این روش ها از دیگری بهتر است؛ زیرا این شرایط دندانی شما و بودجه ای که برای درمان ارتودنسی دندان در نظر دارید می تواند تعیین کننده این موضوع باشد. در واقع هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد و این متخصص ارتودنسی است که می تواند به شما درباره اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است مشاوره دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی