|

کدام نوع جراحی لاغری مناسب من است؟

عمل لاغری نوعی مداخله جراحی در دستگاه گوارش برای رسیدن به لاغری و کاهش وزن است. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند تنها راهی که برای لاغری…

لینک کوتاه کپی شد

عمل لاغری نوعی مداخله جراحی در دستگاه گوارش برای رسیدن به لاغری و کاهش وزن است. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند تنها راهی که برای لاغری دارند انجام جراحی لاغری است. در صورتی که مداخله در دستگاه گوارش توسط بهترین جراح لاغری و همچنین روش لاپاراسکوپی که کم تهاجمی ترین روش جراحی لاغری است انجام شود؛ بدون بروز عوارض خطرناک به نتیجه دلخواه خواهید رسید. 

اما یکی از سوالاتی که به کرات متقاضیان جراحی چاقی می پرسند این است که کدام نوع جراحی لاغری مناسب من است؟ در ادامه این نوشتار با همراه باشید تا با معرفی انواع جراحی لاغری انتخاب را برای شما آسان تر کنیم.

1

انواع جراحی لاغری

جراحی های لاغری شامل دو نوع اصلی می باشند که عبارتند از:

  • جراحی های محدود کننده حجم دریافتی غذا مانند اسلیو معده و حلقه معده
  • جراحی های کاهش دهنده جذب غذای دریافتی مانند مینی بای پس

البته در برخی مواقع ترکیبی از این دو عمل انجام می شود. اما به طور کلی در میان انواع بسیار مختلف جراحی های لاغری تاکنون تنها 3 مورد از آنها مورد تایید جامعه جراحان چاقی دنیا است که عبارتند از:

اصولا جراحی اسلیو معده مناسب افراد چاقی است که است بشقاب وعده های غذایی اصلی آنها بسیار شدید است، علاقه زیادی به مصرف شیرینی جات ندارند، کمتر ریزه خواری می کنند و همچنین دچار ریفلاکس معده نیستند.

عمل بای پس نیز مناسب افراد چاقی است که علاقه شدیدی به مصرف شیرینی جات دارند و دائما در حال ریزه خواری یا پرخوری عصبی هستند.

کدام یک از انواع جراحی لاغری مناسب شما است؟

قبل از هر چیز باید این نکته را خاطر نشان شویم که انتخاب بهترین عمل لاغری بر عهده شما نیست بلکه این جراح لاغری است که با توجه به شرایط بدنی شما نوع آن را انتخاب می کند. در جدول زیر می توانید ببینید که هر کدام از جراحی های لاغری مناسب چه افرادی است؟

نوع عمل لاغری

کاندیدای مناسب

بای پس معده‌

افرادی که علاقه شدید به مصرف شیرینی جات دارند، ریزه خواری می کنند یا دچار پرخوری عصبی هستند.

عمل اسلیو معده

افرادی که حجم وعده های غذایی آنها زیاد است. علاقه شدید به شیرینی جات ندارند و ریزه خواری ندارند.

بای پس مینی‌

افرادی که عادات غذایی غلط مثل ریزه خواری دارند و مبتلا به اختلالات متابولیک مثل دیابت هستند و دچار ریفلاکس نیستند. 

ساسی بای پس‌

ترکیبی از اسلیو معده و مینی بای پس معده

 

آیا من کاندیدای مناسبی برای عمل لاغری هستم؟

در واقع هر فردی که چاق است یا دچار اضافه وزن است نمی تواند کاندیدای مناسبی برای عمل لاغری باشد بلکه تنها افرادی مناسب این نوع جراحی هستند که شاخص توده بدنی آنها بیشتر از یک حدی باشد. وضعیت چاقی یا لاغری هر فردی با توجه به شاخص توده بدنی مشخص می شود.

  • در صورتی که شاخص توده بدنی کمتر از 18.5 باشد؛ به معنی کمبود وزن است.
  • در صورتی که شاخص توده بدنی بینی 18.5 تا 24.9 باشد؛ به معنی وزن مناسب و استاندارد است.
  • در صورتی که شاخص توده بدنی بین 25 تا 29.9 باشد؛ به معنی اضافه وزن است.
  • در صورتی که شاخص توده بدنی بین 30 تا 34.9 باشد؛ به معنی چاقی درجه یک است.
  • در صورتی که شاخص توده بدنی بین 35 تا 39.9 باشد؛ به معنی چاقی درجه دو است.
  • در صورتی که شاخص توده بدنی بالای 40 باشد؛ به معنی چاقی مفرط است. 

البته باید توجه داشت باشید که شاخص توده بدنی (BMI) تنها شاخص نیست و برای افراد ورزشکار که توده عضلانی بالایی دارند این شاخص مقداری خطا دارد.

2

 

عمل لاغری مناسب چه افرادی است؟

افرادی که شاخص توده بدنی بالای 40 دارند صد در صد تنها با جراحی می توانند به لاغری برسند. اما در اکثر مواقع افراد با شاخص توده بدنی بالای 30 در صورت مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی هم می توانند برای عمل لاغری مناسب باشند که این موضوع نیاز به بررسی جراح دارد.

افرادی که BMI آنها بین 30 تا 35 است و مبتلا به یکی از بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا، کبد چرب، رفلاکس معده کنترل نشده یا GERD، آپنه انسدادی خواب ، بیماری های قلب و عروق، کلسترول یا تری گلیسیرید خون، آرتروز زانو و ... هستند به احتمال زیاد برای عمل لاغری مناسب باشند و در صورت انجام جراحی لاغری علاوه بر کاهش وزن بیماری های مرتبط با چاقی آنها هم درمان می شود. 

اقدامات قبل از جراحی لاغری

  • حداقل از یک ماه قبل از جراحی مصرف سیگار و دخانیات را کنار بگذارید.
  • اگر اعتیاد به مصرف نوشیدنی های الکل دار دارید باید به صورت کامل آن را ترک کنید.
  • از رژیمی که پزشک برای قبل از عمل اسلیو می دهد پیروی کنید.
  • از یک هفته قبل از عمل جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، اوسفیکس، پلاویکس، گلوپیدرول، زیلیت و ... خودداری کنید.
  • از یک ماه قبل از جراحی از داروهای ضدبارداری استفاده نکنید.

اقدامات بعد از جراحی لاغری

  • از همان ابتدای روز جراحی باید شما تحرک داشته باشید و به توصیه های پزشکتان درباره ورزش های بعد از جراحی لاغری توجه داشته باشید تا دچار مشکلاتی مثل آمبولی ریه و ... نشوید.
  • در صورت رعایت قواعد رژیم بعد از جراحی چاقی به هیچ عنوان کوتاهی نداشته باشید تا دچار استپ وزن، افزایش مجدد وزن و ... نشوید.

مزایای جراحی لاغری چیست؟

کاهش وزن

پس از عمل لاغری فرد با خوردن چند قاشق احساس سیری پیدا می کند و همین موضوع باعث کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن چشمگیر می شود.

3

درد کمتر با جراحی لاپاراسکوپی

جراحی های لاغری که به روش لاپاراسکوپی انجام می شوند جزء کم تهاجمی ترین روش های جراحی لاغری است. در این نوع عمل ها تنها چند برش کوچک روی شکم ایجاد می شود و فرد پس از عمل درد خاصی نخواهد داشت. 

به دلیل کم تهاجمی بودن این عمل جراحی بیمار بلافاصله می تواند راه برود و تحرک داشته باشد. 

درمان بیماری های مرتبط با چاقی

با انجام جراحی لاغری علاوه بر کاهش وزن بیماری های مرتبط به چاقی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و ... نیز درمان می شود.

  • طبق مطالعات انجام شده درمان دیابت نوع دو در افراد چاق پس از انجام جراحی لاغری به 90 درصد می رسد. 
  •  احتمال درمان فشار خون بالا نیز پس از جراحی حدود 70 درصد است. 
  • در اکثر مواقع هم پس از گذشت یک سال حدود 96 درصد چربی خون درمان می شود. 
  • پس از گذشت یک سال از عمل لاغری هم بیماری کبد چرب به طور کامل درمان می شود یا بهبود چشمگیری پیدا می کند. 
  • بیماری آپنه خواب نیز حتی پس از یک روز عمل جراحی کاملا درمان می شود. 
  • در افرادی که مبتلا به چاقی هستند احتمال تجمع چربی در احشاء و فشار روی دیافراگم بسیار زیاد است. این فشار اضافه به ریه ها منتقل می شود و باعث می شود که اجازه کامل باز شدن به ریه ها ندهد. که همین موضوع باعث کاهش ظرفیت مفید ریه می شود که این عامل می تواند منجر به کاهش اکسیژن خود و احتمال افزایش بیماری های قلبی عروقی و فشار خون شود. پس از جراحی چاقی تجمع چربی در احشاء کاهش پیدا کرده و تنفس راحت تر  می شود. 
  • تحقیقات نشان می دهد که چاقی مفرط خطر ابتلا به 13 نوع سرطان مانند سرطان سینه، مری، کولون، رحم، معده، کیسه صفرا، کلیه، پانکراس، تخمدان، تیروئید و ... می شود. همچنین طبق تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند و طبق تحقیقات انجام شده ریسک ابتلا به سرطان در صورت جراحی چاقی کاهش پیدا می کند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها