|

با دندان های نامرتب و به هم ریخته خداحافظی کنید

داشتن دندان های سفید و مرتب یکی از فاکتورهای زیبایی چهره است. دندان های نامرتب و به هم ریخته تاثیر منفی در زیبایی چهره افراد دارد و اصولا…

لینک کوتاه کپی شد

داشتن دندان های سفید و مرتب یکی از فاکتورهای زیبایی چهره است. دندان های نامرتب و به هم ریخته تاثیر منفی در زیبایی چهره افراد دارد و اصولا افرادی که دچار چنین مشکلات دندانی هستند سعی می کنند کمتر بخندند تا دیگران کمتر متوجه این ضعف آنها شوند. البته این افراد می توانند با انواع خدمات دندانپزشکی از شر دندان های نامرتب و به هم ریخته رها شوند. انواع روش های اصلاح نامرتبی دندان ها لمینت دندان، کامپوزیت دندان و ارتودنسی دندان است که در این مقاله به توضیح این روش ها و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت.

c8670ef6-c46e-4802-b2dc-0cf3eca1e4a2

علت نامنظمی و شلوغی دندان ها چیست؟

علل نامنظمی و شلوغی دندان ها بسیار زیاد است. برای درمان موفق و بدون بازگشت ابتدا باید متخصص ارتودنسی علت نامنظمی دندان ها را کشف کند. از جمله رایج ترین دلایل نامنظمی و شلوغی دندان ها عبارتند از:

عوامل ژنتیکی

اکثر افرادی که دچار کراودینگ دندانی هستند، فک کوچک را از پدر و دندان های بزرگ را از مادر خود به ارث برده اند. در چنین شرایطی دندان های فضای کافی برای رشد ندارند و به صورت نامنظم رشد می کنند.

فک کوچک

ممکن است اندازه دندان های فردی نرمال باشد اما دلیل به هم ریختگی دندان های وی فک کوچکش باشد.

دندان های بزرگ

در برخی موارد هم اندازه فک نرمال است اما سایز دندان ها بزرگتر از حالت معمول است.

عادات غلط

یکی دیگر از شایع ترین دلایل به هم ریختگی دندان ها به خصوص در کودکان مکیدن انگشتن شست یا خوردن دندان است.

رژیم غذایی نامناسب

کودکانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند، فکشان به طور کامل رشد نمی کند و دچار نامنظمی دندانی می شوند.

وجود دندان اضافه

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی تعداد دندان هایشان بیشتر از حالت نرمال است و همین مساله باعث ایجاد نامرتبی دندانی می شود.

اصلاح نامنظمی دندان ها

ناهنجاری دندانی به وضعیتی گفته می شود که دندان ها از لحاظ زیبایی شناختی، سلامتی و کارایی در وضعیت مناسبی نیستند. ناهنجاری های دندانی بسیار زیاد هستند که شایع ترین آنها نامرتبی دندان هاست. اصلاح نامرتبی دندان ها توسط متخصصین ارتودنسی و متخصصین دندانپزشکی انجام می شود.

روش های درمان نامرتبی دندان ها

با توجه به شدت ناهنجاری دندانی دندانپزشک یکی از روش های زیر را برای اصلاح نامنظمی دندان ها پیشنهاد می کند:

لمینت دندان

در این روش دندانپزشک از ونیر دندانپزشکی برای اصلاح نامنظمی و نامرتبی های جزئی دندانی استفاده می کند؛ قیمت لمینت دندان به نسبت کامپوزیت بیشتر است اما از هزینه ارتودنسی دندان کمتر است.

البته شایان ذکر است که برای گذاشتن لمینت دندان باید کمی دندان ها تراشیده شوند و سپس قالب گیری انجام شود، سپس لمینت های آماده شده را دندانپزشک روی دندان ها می چسباند. لمینت دندان در کنار اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی باعث سفیدتر شدن و براق تر شدن دندان ها نیز می شود.

74b29b1a-7776-4961-bb24-b253aaf83e76

 

کامپوزیت دندان

از کامپوزیت دندان برای پر کردن فاصله بین دندانی می توان استفاده کرد. مواد کامپوزیتی که کاملا همرنگ دندان ها هستند فواصل بین دندانی را به نحو احسن می پوشانند.

350b31d9-febe-497d-993f-4de192fcdcf0

ارتودنسی دندان

ارتودنسی به معنای مرتب کردن دندان ها است. هنگامی که دندان ها به هر دلیلی دچار نامنظمی و به هم ریختگی باشند (از جزئی تا شدید) با انواع روش های ارتودنسی قابل درمان و اصلاح هستند.

برای درمان اصلاح ناهنجاری های شدید دندانی به هیچ وجه نمی توانید از روش هایی مثل لمینت یا کامپوزیت دندان استفاده کنید و تنها راه حل درمان ارتودنسی است.

شایان ذکر است که انواع ارتودنسی اعم از ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی صرفا برای درمان نامرتبی و به هم ریختگی دندان ها استفاده می شوند اما روش های دیگر مانند کامپوزیت و لمینت دندان روش هایی برای سفیدتر کردن دندان ها و اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی هستند. ارتودنسی یک روش درمانی زمان بر است و هزینه ارتودنسی نیز بسیار بیشتر از  قیمت لمینت دندان و کامپوزیت دندان است.

روش های جلوگیری از نامنظمی دندان ها

همان طور که گفتیم برخی افراد به صورت مادرزادی دچار نامنظمی دندانی می شوند. اما برخی رفتارهای غلط هم در ایجاد این نامنظمی بی تاثیر نیستند. شما می توانید با چند راهکار ساده از به هم ریختگی دندان ها جلوگیری کنید که این روش ها عبارتند از:

  • روی شکم خوابیدن را ترک کنید.
  • در صورتی که کودک شما عادت به مکیدن انگشت شست دارد باید به دنبال ترک عادت وی باشید.
  • سالانه حداقل یکبار برای پیشگیری از نامرتبی دندان ها و پوسیدگی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به روش های اصلاح نامرتبی دندان ها پرداختیم که عبارتند از لمینت دندان، کامپوزیت دندان و ارتودنسی دندان که به نسبت شدت پیچیدگی دندانی یکی از این روش ها را دندانپزشک انتخاب می کند.

در واقع بهترین روش اصلاح نامرتبی دندان ها ارتودنسی دندان است که هزینه ارتودنسی به نسبت دو روش گفته شده بیشتر است. از انواع روش های ارتودنسی نیز ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین روش ها و پرطرفدارترین روش هاست که البته هزینه بیشتری نیز به نسبت روش های قدیمی تر دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی