|

طلاق به دهه نودی ها رسید!

براساس آمار منتشر شده؛ بیش از 172 دختربچه بین 10 تا 14 ساله در بهار امسال طلاق گرفته‌اند و امروزه شاهد پدیده‌ای تحت عنوان «کودک مطلقه» هستیم

لینک کوتاه کپی شد

متاسفانه براساس آمار منتشر شده؛ بیش از 172 دختربچه بین 10 تا 14 ساله در بهار سال 1400 طلاق گرفته‌اند و امروزه شاهد پدیده‌ای تحت عنوان «کودک مطلقه» هستیم! آماری فاجعه‌بار که میتواند زنگ خطری برای مسئولین باشد!

براساس گفته‌های معصومه ابتکار؛ معاونت رئیس جمهور پیشین در امور زنان و خانواده؛ « سن ازدواج با عبور سالم و کامل از کودکی تا رشد میسر می‌شود. اگر دختر یا پسری از نظر جسمی و روحی به رشد کامل نرسیده باشد، ازدواج برای آنان خلاف شرع، سلامت و به لحاظ انسانی ظلم است.اگر قصد دخترفروشی باشد؛ قطع به یقین جرم است. در دولت قبل اصلاح این قانون در لایحه منع کودک همسری به تصویت کمسیون لوایح رساند» از طرف دیگر این روزها بحث طرح جوانی جمعیت بسیار داغ بوده و پیامدهای آن را میتوانید در ازدواج و طلاق در سنین پایین ببینید.

حال سوال اینجاست؛ مجلس با چنین رویکردی آیا مدافع حقوق این گروه از شهروندان است؟

عدم بلوغ عاطفی و اجتماعی

این روزها به وفور شاهد ازدواج در سنین پایین هستیم. هر چند در برخی از خانواده‌ها این اتفاق بسیار رایج بوده است. اما چه دختر چه پسر در سنین پایین و البته نوجوانی هنوز به بلوغ کافی نرسیده و نسبت به خود و خواسته‌هایشان شناختی ندارند. همین عدم آگاهی توقعاتی را در انتخاب هم به وجود می‌آورد که در آینده ازدواج را به خطر می اندازد. اصلا نوجوانان در سنین پایین هیچ اطلاعاتی از مهارت‌های زناشویی ندارند و نسبت به زندگی مشترک هیچ درکی ندارند. حتی در مدارس و دانشگاه‌ها در این خصوص هیچ نوع آموزشی وجود ندارد.

انتخاب-اشتباه-بعدی

انتخاب اشتباه بعدی

متاسفانه ازدواج در سنین پایین و در نتیجه طلاق در سنین کم، آسیب های روحی و روانی زیادی را به دختران و پسران وارد می‌کند. اصلا باید همین مسئله را عاملی بر شایع شدن بیماری‌هایی مانند افسردگی، ناامیدی در زندگی، ترس از ازدواج مجدد و... بدانیم. این مسئله خصوصا دررابطه با دختران بسیار صادق است. زیرا باید به خانواده پدری خود برگردند، جوی سنگین و خفقان آور را متحمل شوند و از طرفی زندگی اجتماعی سخت‌تر را تحمل کنند. چه بسیار دخترانی که برای فرار از این شرایط، دست به انتخاب اشتباه دیگری میزنند.

هویت آسیبی

زمانی که ازدواج و طلاق در سنین پایین اتفاق بیوفتد، شکل گیری هویت با مشکل مواجه می‌شود. زیرا همواره برچسبی همراه با او شکل میگیرد. فرد تا آخر عمر محکوم است که به عنوان یک شخص مطلقه زندگی کند و متاسفانه جامعه ما هنوز برای زندگی چنین افرادی آماده نیست و این مسئله ذات سیستم هویتی و شخصیتی او را با مشکل مواجه می‌کند. چه بسا که ممکن است تا پایان عمر دست به رفتارهای آسیبی بزند. رفتارهایی که از هویت شکل نگرفته او نشات میگیرد.

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی