|

سوار ماشین زمان بشوید؛ هنر قاجار در ساخت خنجر باورنکردنیه

khanjare ghajari shayanews

این وسیله با نقوش بسیار زیبا و چشم گیری که روی دسته و غلافش حک شده است، گویی باغ و گلستان واقعی را در مقابل دیدگانمان می رویاند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- هنر دوره ی قاجار در طراحی خنجر پوشیده از طرح های گلداری بوده است که با رنگ های چشمگیر آنها را می آراستند. اصولا اینگونه بود که گویا هنرمند از میان رنگ هایی که در قفسه اش چیده، هرچه درخشان تر و چم نواز تر را برگزیده و قلم خود را به آن آغشته می کرده است. این هوش و سلیقه در نهایت به طرح های پرگل و سرسبزی خم میشده که نشانه ی بارز میناکاری در دوران قاجار است. اما اگر بخواهیم از تاریخ هنر نقش زدن بگوییم ظاهرا 5 هزار سال است که از عمرش می گذرد و گویا از آن بیشتر در تزئین ظروف استفاده می شده است

همین بهانه شود تا امروز سوار بر ماشین زمان، شما را به بازدید خنجری بازمانده از تاریخ قاجار ببریم. 

خنجر قاجار

هنر قاجار در خلق خنجر های تحسین برانگیزش

باید گفت که هنرمندان ایرانی در تولید خنجر قاجاری دستی توانا داشتند. این وسیله با نقوش بسیار زیبا و چشم گیری که روی دسته و غلافش حک شده است، گویی باغ و گلستان واقعی را در مقابل دیدگانمان می رویاند. از طرفی دیگر بازی رنگ ها است که در سرزمین عجایب این نقش و نگار هوش از سر می پراند. رنگ هایی که با طیف صورتی، آبی و سفید چنان لطافتی را خلق کرده اند که انگار نه انگار بر روی خنجر سایه انداخته اند. ابزاری که شاید پیش از دیدن چنین آثار هنری بیشتر یاد آور تیزی و زخم بوده اند.

خنجر قاجار

بر روی تیغه خنجر قاجاری نیز نقوش طلایی و زیبایی به چشم می خورد. 

خنجر قاجار

اگر بخواهیم شناسنامه ی این اثر را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که در قرن دوازدهم تا سیزدهم شمسی ساخته شده است و از جنس فولاد، مس، مینا، طلا و شیشه است. همچنین نام هنرمند آن گویا فردی به نام محمود بوده و اکنون در موزه متروپولتین نیویورک نگهداری می شود. در ادامه دست به دست ما بدهید تا به باغ و گلستان موارد مشابه این خنجر نیز سفر کرده و از شگفتی این همه هنر دمی روحمان را به پرواز در بیاوریم.

خنجر قاجار

یک نوع از خنجر های قدیمی که گفته می شود مربوط به زمان قاجار است

خنجر قاجار

رنگ آبی و سبز بر زیبایی این خنجر  افزوده

خنجر قاجار

نقش زیبای دیگری که روی خنجر های قاجار حک شدند

6

خنجری باستانی

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی