|

یک چالش بزرگ در صنعت حمل و نقل ایران

«متاسفانه ظرفیت های کشورمان در حوزه های حمل و نقل ریلی و هوایی متناسب با نیاز کشور رشد نکرده‌اند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ بر کسی پوشیده نیست که حوزه حمل و نقل، یکی از بنیان های مهم در اقتصاد هر کشوری است که بایستی سرمایه گذاری های قابل توجهی در آن انجام گیرد و مدام توسعه یابد. در این رابطه، بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که بایستی از فرصت های گوناگون بهره برد و این عرصه را تقویت کرد. معادله ای که اثرگذاری های عینی خود را تا حد زیادی بر اقتصاد کشورهای مختلف جهان نیز به نمایش می گذارد.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، به تازگی شاهد برخی نکات قابل تامل در حوزه حمل نقل هوایی و همچنین ریلی در کشورمان بوده ایم. ماجرا از این قرار است که در حوزه حمل و نقل هوایی، افزایش قیمت قابل توجه بلیط هواپیما را شاهد بوده ایم و البته که بسیاری از تحلیلگران معتقدند میزان دسترسی به بلیط هواپیما نیز به آسانی گذشته نیست. در حوزه حمل و نقل ریلی نیز با افزایش مشکلات مردم در دسترسی به بلیط قطار رو به رو بوده‌ایم و بازه های زمانی فروش بلیط قطار به شدت محدود شده است.

مسائلی که در فصل تابستان و با توجه به اوج گیری گرایش مردم کشورمان به انجام سفر، ماهیت جدی تری به خود گرفته اند و مشکل زا شده اند. به طور خاص در مورد بلیط هواپیما و توضیح گرانی آن در مدت اخیر شاهد بوده ایم که دیوان عدالت اداری رای به آزادسازی قیمت‌گذاری بلیط هواپیما داده است. با این حال، هم حمل و نقل ریلی و هم حمل و نقل هوایی کشورمان، از یک چالش جدی رنج می برند که بایستی هر چه سریعتر به نحوی موثر مخاطب قرار گیرد. چالش مذکور نیز این است که ظرفیت های کشورمان در حوزه های مذکور به هیچ عنوان متناسب با نیاز روزافزونی که برای حمل و نقل ریلی و هوایی وجود دارد، رشد نکرده اند.  

حمل و نقل

به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل ریلی در اوایل دهه 90 شمسی ما شاهد فعالیت 1000 واگن در کشورمان بوده ایم که این میزان در وضعیت کنونی چیزی بیش از 1100 واگن است. این بدان معناست که حوزه حمل و نقل ریلی در کشورمان در طی بیش از یک دهه به هیچ عنوان رشد ملموسی را تجربه نکرده است. این در حالی است که هم جمعیت کشور افزایش یافته و هم نیاز به حملا و نقل ریلی تقویت شده است. در رابطه با حمل و نقل هوایی نیز با همین چالش رو به رو هستیم و ظرفیت ها متناسب با نیاز مردم رشد نکرده اند.

موضوعی که هم ناشی از تحریم های خارجی و سخت شدن تهیه نیازهای کشورمان در حوزه های مذکور از مبدا کشورهای مختلف است و هم به واسطه تحرمی ها علیه ایران شاهد بوده ایم که امکان جذب موثر سرمایه‌گذاری خارجی برای کشورمان نیز در این حوزه ها وجود ندارد. چالشی که باید برای حل آن فکری کرد و از انباشت آن در گذر زمان جلوگیری نمود.  

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها