|

یک روند قابل تامل از افزایش محبوبیت منطقه ای ایران

«روند محبوبیت منطقه ای ایران نزد افکار عمومی ملت های منطقه در ماه های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ یکی از نکات قابل تامل در حوزه سیاست خارجی ایران به ویژه در سال های گذشته این بوده که اجماعی قابل توجه میان قدرت های رقیب و دشمن با ایران شکل گرفته تا به هر شکل ممکن که شده، تصویری سیاه و منفی را علیه کشورمان به ویژه در منطقه غرب آسیا و البته کلیت خاوریانه ایجاد کنند. در این راستا، این دسته از بازیگران با اقدامات مختلف نظیر تشدید تحرکات سیاسی و به ویژه انجام مانورهای گسترده رسانه ای، بر آن بوده اند تا تصویرسازی مطلوب خود را از کشورمان در محیط بین المللی انجام دهند و از این رهگذر، اهداف و منافع خود به ضرر کشورمان را با کمترین هزینه ها به پیش برند.

به گزارش شایانیوز؛ با این همه، در ماه های گذشته و در بحبوحه اوج گیری جنگ غزه و تشدید تنش ها در منطقه غرب آسیا، شاهد شکل گیری یک روند معنادار به نفع کشورمان بوده ایم. ماجرا از این قرار است که بر اساس یافته‌های نظرسنجی موسسه معتبر افکارسنجی عربی، از زمان انجام عملیات هفتم اکتبر توسط جنبش حماس در عمق اراضی اشغالی تا به امروز، محبوبیت منطقه ای ایران به شدت افزایش یافته است.

سیاست خارجی ایران 2

در این میان، اقدام ایران در حمله مستقیم به عمق اراضی یاشغالی در قالب عملیات وعده صادق نیز بیش از پیش بر محبوبیت کشورمان در سطح منطقه ای افزوده است. به طور خاص، یافته های موسسه نظرسنجی افکار سنجی عربی تاکید دارند که در ماه های اخیر، شمار بیشتری از مردم کشورهای عربی به این باور رسیده اند که رویکرد سیاسی و گفتگو با اسرائیل را باید کنار گذاشت و در عوض به برخوردهای قهری و جنگ با آن روی آورد. در عین حال، محبوبیت مقام های ارشد ایرانی نظیر مقام معظم رهبری در قیاس با برخی رهبران شناخته شده جهان عرب نظیر محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و یا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در میان افکار عمومی جهان عرب نیز افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

معادله ای که در نوع خود کشورهای و دولت های منطقه را با واقعیت های تازه ای تحت تاثیر فشارهای افکار عمومیشان رو به رو کرده است. به طور خاص تحت تاثیر همین فشارها نیز بوده که شاهد بوده ایم به تازگی پادشاه بحرین از عزم جدی کشورش برای احیای روابط با ایران سخن گفته است. البته که روابط ایران با طیفی  از کشورهای عرب چه در سطح منطقه و چه ورای آن نیز به نحو قابل توجهی بهبود یافته است.

از این رو حادثه هفتم اکتبر و دیگر تحولاتی که پس از آن در سطح منطقه ایجاد شدند، از چشم انداز منطقه ای و بین المللی، برای کشورمان حامل دستاوردهای قابل تامل و البته قابل توجهی بوده اند. دستاوردهایی که تا حد زیادی تحت تاثیر تعهد و پایبندی ایران به خطوط قرمزش در سیاست خارجی این کشور بوده و هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها