|

جهان معاصر و چالش شوآف!

«در گزارش حاضر به تشدید چالش خودنمایی در جهان معاصر پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- جهان امروز پیچیدگی ها خاص خود را دارد. جهانی که در آن انسان ها بیش از هر زمان دیگری اتمیزه (منزوی) شده اند و در عین حال بیش از هر زمان دیگری به هم مرتبط هستند. ظهور شبکه های اجتماعی به معنای واقعی کلمه یک انقلاب را در زندگی بشر به وجود آورده است.

در حقیقت این فضای جدید، تا حد زیادی انسان ها را به یکدیگر نزدیک کرده و موجب شده که مرزهای میان آن ها از بین برود. در این راستا، اکنون می بینیم که استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا فیس بوک و توئیتر، به یک امر عادی برای میلیون ها انسان در اقصی نقاط جهان تبدیل شده است. افرادی که هر کدام سعی دارند تا به طریقی دیدگاه ها و نظرات و جهان بینی خود را از طریق شبکه های اجتماعی ابراز کنند و شخصیتی مطلوب را از خود به دیگران نشان دهند.

در این میان، یکی از عینی ترین چالش هایی که انسان ها در جهان امروز با آن دست به گریبان هستند، چالش شوآف یا خودنمایی است. می بینیم که افراد وقتی به تفریح می روند و یا هر کار خاص دیگری انجام می دهند، دست به دوربین در حال مستندسازی آن و سپس پست کردن محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی هستند. در این زمینه حتی بعضا رقابت های پیدا و پنهانی نیز میان انسان ها وجود دارد و مثلا هر کس می خواهد بگوید که به من بیشتر خوش می گذرد یا من لاکچری تر زندگی می کنم.

با این حال، این مساله حقیقتا به یک معضل بزرگ در جهان امروز تبدیل شده است و حتی برخی از آن به مثابه یک بیماری یاد می کنند.

معضل و چالشی که سبب شده تا بشر امروز از زیبایی های حقیقی زندگی غافل شود و به جای زندگی در واقعیت و کسب حالِ خوب، در فضای مجازی فعال شود و مشغول به فعالیت های نه چندان مثبت و سازنده باشد. مساله‌ای که مورد اشاره بسیاری از روانشناسان و روانکاوان نیز بوده است. با این حال، نکته قبال تامل این است که انفعال در برابر این چالش و عدم شناسایی آن، سبب گسترش هر چه بیشتر آن خواهد شد. در حقیقت، چالش، ماهیت اپیدمیک پیدا می کند و خود موجب مشکلات به مراتب بزرگتری برای نسل های بعدی می شود. نسل هایی که بیش از آنکه در فضای واقعی زندگی کنند، درگیرِ سلفی گرفتن و فضای مجازی خواهند بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها