|

چرا پیروزی اسرائیل در جنگ غزه ممکن نیست؟

«در گزارش حاضر به این سوال پرداخته می شود که چرا پیروزی اسرائیل در جنگ غزه میسر و ممکن نیست؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز، قریب به هفت ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد. جنگی که در قالب آن رژیم اشغالگر قدس، حمله سراسری به باریکه غزه و نابودی گسترده زیرساخت های این منطقه را در دستورکار قرار داده و تاکنون در قالب این جنگ موجب کشته و مجروح و زخمی شدن بیش از 100 هزار فلسطینی شده است. در این راستا، رژیم صهیونیستی در ابتدای جنگ غزه دو هدف اصلی را از به راه انداختن جنگ برای خود تعریف کرد: اول: نابود سازی کامل جنبش حماس و دوم آزادی اسرای صهیونیستی که در کنترل گروه های مقاومت فلسطین هستند.

به گزارش شایانیوز؛ با این همه، اکنون که در آستانه هفت ماهگی جنگ غزه هستیم، نه فقط جبهه رقیب و مخالف با رژیم اشغالگر قدس، بلکه حتی دوستان و متحدان صهیونیست ها نیز به صراحت از شکست و ناکامی های این رژیم صحبت می کنند. به طور خاص به تازگی شاهد بودیم که نشریه نیویورک تایمز در یک گزارش جنجالی با عنوان "واقعیت های تلخ جنگ اسرائیل در غزه"، به این مساله اشاره کرد که بهتر است اسرائیل در جنگ غزه به صورت ظاهری ادعای پیروزی کند و هر چه سریعتر نیروهای خود را از نوار غزه خارج کرده و در ادامه به دنبال ترور رهبران حماس باشد.

جنگی که به زعم نیویورک تایمز هیچ دستاورد میدانی را برای اسرائیل ندارد و تنها نتیجه آن برای اسرائیل این بود که وقوع حادثه ای مشابه با هفتم اکتبر را تا حد زیادی به تاخیر انداخته است. با این همه، حداقل به دو دلیل عمده و محوری، پیروزی اسرائیل در جنگ غزه امکان ندارد.

اولا، رژیم صهیونیستی در میدان های جنگ غزه نه در حال جنگیدن با گروه های مقاومت فلسطینی، بلکه در حال جنگ با یک ایده است. ایده مقاومت از زمان اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اشغالگران صهیونیستی، در دل و جان مردم این کشور وجود داشته و صدها بار بمباران و کشتار مردم فلسطین نیز نتوانسته این ایده را از بین ببرد. از این رو، حتی اگر رژیم صهیونیستی نوار غزه را باز هم بمباران کرده و هدف حمله قرار دهد، باز هم ایده مقاومت در میان ملت فلسطینی نخواهد مُرد و این بزرگترین چالش برای اشغالگران اسرائیلی است.

دوم اینکه مشکل اصلی رژیم صهیونیستی نه مقاومت ملت فلسطین، بلکه ماهیت نامشروعی است که این رژیم از آن برخوردار است. در وقع، اگر بخواهیم ریشه ای به مساله نگاه کنیم، ریشه تمامی بحران های اسرائیل، در اشغالگری این رژیم و ماهیت غلطی نهفته است که این رژیم در دهه 1940 میلادی بر پایه آن بنیانگذاری شده است.

از این رو، در شرایطی که این رژیم هنوز بحران های درونی، منطقه ای و بین المللی خود را حل نکرده و این بحران ها، مدام گسترده تر می شوند، اینکه صهیونیست ها بخواهند از پیروزی خود در میدانی نظیر جنگ غزه سخن بگویند، چندان واقع بینانه به نظر نمی رسد و نوعی فرافکنی از واقعیت ها را به ذهن متبادر می کند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی