|

مصوبه جدید مجلس برای افزایش سن بازنشستگی

تا حالا 30 سال کار میکردی؟ حالا باید تا 70 سالگی کارمند باشی تا بتونی بازنشستگی بگیری

احتمالا شما هم 30 سال کار براتون سخت بوده که خب باید بگیم طی خبری تازه این میزان کار بیشتر شد و حالا باید 42 سال کار کنید تا بازنشسته شوید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دیگه دوره، دوره ای شده که دختر و پسر، زن و مرد نداره همه و همه کار میکنند و شاغلن. اما اونچه که مشخصه اینه که تا به حال میدونستیم قراره بعد از 30 سال بازنشسته بشیم و بشینیم خونه به امید مبلغ واریزی که با عنوان بازنشستگی به حسابمون میاد. درسته دیگه ؟ سی سال؟ خیر! دیگه خبری از سی سال نیست چرا که در طرحی جدید قراره تا 42 سال کار کنیم و بعد تازه جامه بازنشستگی به تن کنیم و بنشینیم خونه. شما فرض کنید از 20 سالگی کار کنی، تازه 62 سالگی میتونی بازنشسته بشی!

سن زیادیه نه؟ اصلا اینکه تا به این سن توان کار کردن هست یا نه رو کاری نداریم، همین که فکر می کنیم و می بینیم به فرض مثال با قانون جدید بازنشستگی احتمالا یک دهه شصتی‌ با یک دختر یا پسر دهه اول و دوم قرن ١۴٠٠ همکار میشیم و یک روز هم در محیط کار باید تموم کنیم! یعنی شمای ۴٠ ساله احتمال زیاد با کسی که هنوز به دنیا نیومده یا امسال به دنیا اومده یک روز همکار خواهید شد …

b8656a9f-1a9b-4722-8ad1-a9549e70f86b

جدول محاسبه سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی شاغلان

اما بیاین این موضوع رو از بُعدی دیگر ببینیم. خب گفتیم که با وجود کار پیدا کردن و شرایط نابسامانی ک تو کشور ما برای پیدا کردن یک شغل درست وجود داره، بر فرض مثال و البته خوشبینانه ترین حالت ممکن، اگر شما یک آقا هستید و دانشگاه هم نرفته باشید و درست بعد از گرفتن دیپلم برید سربازی و دو سال بعد برگردید، در سن بیست سالگی باید به دنبال شغل باشید و اگر هم شانس با شما یاری کنه و اقبال و خوشبختی بر روی شونتون بنشینه، در سن بیست سالگی میتونید در شغلی مشغول به کار بشید.

تا اینجا که همه چیز درسته و بر وفق مراد بوده! حال شما فرض کنید که به سن 62 سالگی رسیده ادی و بازنشسته میشید، خب در اینجا می بینیم که با توجه به گفته های سخنگوی وزارت بهداشت شما که یک آقا هستید با میانگینی عالی در سن 73 سالگی فوت خواهید کرد و اینجاست که حدودا ده سال از زندگی و بازنشستگی خود استفاده کرده اید و بعد هم به دیار باقی خواهید رفت!

حال صحبت آقای وزیر بهداشت چه چیز بود: دکتر ایرج حریرچی در گفت و گویی با ایسنا گفت که در کشور ما مهمترین هدف نظام سلامت افزایش امید به زندگی سالم می باشد که خب در این زمینه با افتخار موفق هم بوده ایم. چرا که سال های پیش از انقلاب سنی که به طور میانگین یک فرد زنده می ماند 54 سال بود و حتی در دهه 40 شمسی هم این سن بین 45 تا 50 سال بود، در حالی که حالا امید به زندگی زنان ایرانی 78 سال می باشد و در مردان ایرانی هم 73 سال می باشد.

همسان-سازی-حقوق-بازنشستگان

البته که این موضوع تنها در ایران نیست و تو خیلی از کشور ها حتی سن بازنشستگی خیلی بیشتر از ایران هم هست! شاید باورش براتون سخت باشه اما جالبه که بدونید در هند این سن۶۷ سال می باشد و در ژاپن ۶۸ سال، کره جنوبی ۶۶ سال و اندونزی هم ۶۹ سال هستش که خب شما فرض کنید شخص باید تا نزدیک به 70 سالگی همچنان مشغول به کار باشه!

این هم نگاهی مثبت که خب میشه گفت کشور ما حتی با وجود اینکه 12 سال هم به سن بازنشستگی اضافه شده، اما همچنان از کشورهای نام برده کمتره!

شاید خوشحال بشید که از جهتی دیگر هم باید یادآور بشیم قطعا میدونید که شرایط اقتصادی و شغلی در کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن و … تا به چه اندازه نسبت به کشور ما بهتره و در حالی که ما در کمترین حالت و عجیب ترین حالت باید برای دانلود یک ویدیو تایم قابل توجهی رو بگذاریم، تو کره جنوبی مثل برق و باد میتونید دانلود کنید. البته که این مثالی به شدت سطحی بود اما مثالی به شدت قابل لمس بود تا پیر شدن رو حتی پای اینترنت جان با پوست و استخونمون حس کنیم و اینجاست که فرق بین دو کشور مشخص میشه. 

دلیل تبدیل 30 سال کار به 42 سال کار چیست؟

قطعا تو ذهنتون سوال میشه که دلیل این اتفاق و تصمیم چه موضوعی میتونه باشه که خب باید بگیم این تصمیم به دلیل ورشکستگی صندوق‌ های بازنشستگی گرفته شده و بس!

4608256

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها