|

محدودیت خدمات ناخن و مژه؛ حرکت غافلگیر کننده وزارت کار چه بر سر آرایشگری آورده؟!

محدودیت خدمات ناخن و مژه

فشار‌ها و محدودیت‌ ها بر آرایشگران زن باعث شده است که جمعیت آرایشگران زیرزمینی حدود ۲۰ برابر آرایشگران دارای مجوز باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر اساس اخباری که اخیرا منتشر شده است، سازمان وزارت کار طی حرکتی غافلگیرانه بخشی از زنان آرایشگر را در بازار کار با محدودیت اشتغال رو به رو کرده است.

قصه از این قرار است که پیش از این، استانداردهای آموزشی در رشته ناخن و مژه تحت عنوان سند حرفه در پورتال سازمان فنی و حرفه ای کشور بارگذاری شده بود. همین موضوع باعث شده بود که بسیاری از آموزشگاه های آزاد، نسبت به تعرفه دوره اجرا و اخذ شهریه بابت دوره اقدام نمایند. اکنون اما به یکباره تمام این استاندارد ها زیر و رو شده و بیش از همه گریبان آرایشگران قدیمی را گرفته است. چرا دیگر امکان معرفی به آزمون صلاحیت حرفه ای را نداشته و بلاتکلیف مانده اند. تصور کن اینهمه وقت برای یک حرفه بگذاری و به یکباره غیر رسمی تلقی شود!

6

غیر قانونی کردن یک حرفه و پدیده ای به نام فعالیت مخرب زیر زمینی

یکی از مهمترین مشکلاتی که این قانون می تواند برای فعالان حرفه آرایشگری ایجاد کند این است که آرایشگران قدیمی، دیگر در رشته های نامبرده به ادامه دادن فعالیت رسمی و قانونی خود نخواهند بود و از آنجایی که این مسیر راه جدی امرار معاش بسیاری از آنان است مجبور خواهند شد که به صورت زیرزمینی به این فعالیت ادامه دهند. همین فعالیت زیرزمینی اما هزار و یک مشکل را به بار خواهد آورد. اولین نکته این است که باید دانست اعمال این محدودیت می تواند راه را برای قانون گریزان هموار تر سازد.

1

چرا که احتمالا هنوز تعداد زیادی از مردم جامعه، جهت دریافت خدمات از این شاخه های آرایشگری متقاضی خواهند بود.  لذا با نبود مرکزی مطمئن و باز شدن فعالیت های زیرزمینی مربوطه، چیزی به نام نظارت قانونی نیز در این خصوص وجود نخواهد داشت. در نتیجه از عدم نظارت بهداشت گرفته تا بسیاری رخداد های احتمالی دیگر، می توان به عنوان پیامد های عدیده ی این اتفاق یاد کرد.

2

در پنج، شش سال اخیر، حدود یک‌ سوم آرایشگاه‌ های زنانه تعطیل شده‌ اند

 فشار‌ها و محدودیت‌ ها بر آرایشگران زن باعث شده است که جمعیت آرایشگران زیرزمینی حدود ۲۰ برابر آرایشگران دارای مجوز باشد. براساس گزارش سازمان تعزیرات، تا سال ۱۳۹۶ در تهران حدود ۲۱ هزار آرایشگر فعالیت می‌ کردند که تنها حدود هزار نفر آنها مجوز رسمی فعالیت داشته‌ اند. به‌ جز این، در‌حال‌ حاضر شمار زیادی از آرایشگاه‌ های زنانه تعطیل شده‌ اند و آمار‌های اتحادیه آرایشگران زنانه تهران و مشهد حاکی از آن است که در پنج، شش سال اخیر، حدود یک‌ سوم آرایشگاه‌ های زنانه تعطیل شده‌ اند.

وزارت کار مگر متولی اشتغال نیست؟!

مشکل دیگری که محدودیت در این حرفه های آرایشگری به همراه خواهد داشت بیکار شدن عده ی زیادی از زنان است که از این طریق امرار معاش می کنند و به هزار و یک دلیل بعد از به رسمیت شناخته نشدن، با تجربه ی تلخ بیکاری مواجه خواهند شد. حال آنکه وزارت کار متولی اشتغال است اما در این خصوص می بینیم که زمینه بیکاری بسیاری را رقم زده است. گفتنی است که بسیاری از این زنان، تنها نان آور خانواده خود هستند و هیچ مشخص نیست که با بیکاری آنان چه سرنوشتی در انتظار خود و فرزندانشان خواهد بود. 

7

آیا تعطیلی گسترده آرایشگاه‌های زنانه به بی قانونی دامن زده است؟!

در این خصوص باید گفت که آمار دقیقی از تعداد آرایشگران زنانه ایران در دست نیست، اما بر اساس گزارشی که سازمان تعزیرات در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است، از حدود ۲۱ هزار آرایشگاه زنانه تهران ۲۰ هزار آرایشگاه به صورت غیر قانونی مشغول به کارند.

در گزارش دیگری که سال ۱۳۹۶ منتشر شده است، شهربانو عابدی، نایب‌ رئیس وقت اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، گفته است حدود ۱۵‌ هزار‌ و ۳۰ آرایشگاه زنانه تهران بدون مجوز فعالیت می‌ کنند و تنها هزار‌ و ۱۵۰ آرایشگر زنانه با مجوز رسمی فعالیت دارند.

5

حالا، اما نگاهی به پورتال اطلاع‌ رسانی اتحادیه آرایشگران زنانه تهران نشانگر این نکته است که تنها حدود ۷۴۷ آرایشگاه زنانه در تهران فعالیت می‌ کنند و در شش سال گذشته نیز بیشتر از یک‌ سوم آنها تعطیل شده‌ اند.

این اتفاق در آرایشگاه‌های زنانه مشهد هم تکرار شده است. بر اساس اعلام اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد، تا قبل از سال ۱۳۹۸ و شیوع کرونا، حدود دو هزار آرایشگاه زنانه به صورت رسمی در مشهد فعالیت می‌ کردند، اما در‌حال‌ حاضر نزدیک به ۳۵ درصد این آرایشگاه‌ ها تعطیل شده‌ و تاکنون شمار آنها به هزار‌و ۳۰۰ آرایشگاه نیز رسیده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی