|

قیمت های باورنکردنی این خودرو در سایر کشورها

تیگو 8 پرو ۱/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی؛ مدیران خودرو می خورد یا چینی ها؟

آیا حاشیه سود ۱/۰۴۹/۶۳۸/۰۰۰ میلیارد تومانی در ازای هر خودرو برای مدیران خودرو رقمی منطقی است؟

لینک کوتاه کپی شد
طرح فروش خودرو تیگو 8 پرو با اقساط 12 تا 60 ماهه از سوی مدیران خودرو آغاز شد.
 
طرح فروش نقدی
1.750.000.000 تومان
طرح فروش اقساطی
پیش پرداخت تعداد اقساط مبلغ اقساط
875.000.000 12 82.200.000
24 45.700.000
36 33.700.000
48 27.800.000
60 24.400.000

شاید حتی چینی ها هم باورشان نمی شد که ۶/۱۰۰ کیلومتر آن طرف تر از کمپانی چری، مردمانی پیدا شوند که فرو ش تیگو ۸ پرو با چنین قیمتی برای آنها انقدر راحت باشد. اما این خودرو چری در بازار کشورهای همسایه با چه قیمتی عرضه می شود؟

به گزارش «شایانیوز» به نقل از بیت ران؛ در روزهای گذشته عناوینی چون هزینه‌های دور زدن تحریم، حاشیه سود و بسیاری از این دست را به عنوان بهانه‌هایی غیر قابل قبول شنیدیم. اما سوال اصلی اینجاست که چرا تیگو ۸ پرو در کشورهای همسایه ایران با قیمتی بسیار پایین تر عرضه و به فروش می رسند.

سوال اینجاست که مگر هزینه دور زدن تحریم، مونتاژ، پول چای دوستان و… برای تیگو  ۸ پرو چقدر است که ما شاهد برچسب قیمتی ۱/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیاردی برای آن هستیم؟

قیمت تیگو ۸ پرو در چین

تیگو هشت پرو در بازه قیمتی ۱۲۴/۹۰۰ تا ۱۵۹/۹۰۰ یوان (نرخ تبدیل یوان ۴/۳۸۰ تومان) در کشور چین به فروش می رسد. یعنی از ۵۴۷/۰۶۲/۰۰۰ تا ۷۰۰/۳۶۲/۰۰۰ میلیون تومان. در ازای پرداخت پایین ترین مبلغ یا بالاترین قیمت، چری به شما همان نسخه ۱/۶ لیتری را می فروشند.

میزان واقعی فروش این خودرو در کشورهای مصر، فیلیپین، برزیل و روسیه چقدر بود؟

از مصر شروع می کنیم. در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۳ دستگاه تیگو ۸ پرو در بازار مصر فروخته شد. در سال ۲۰۲۰ این میزان فروش با کاهش شدید به ۷ دستگاه رسید. بهترین سال فروش این خودرو در بازار مصر هم مربوط به ۲۰۲۱ بود. در تمامی طول سال گذشته میلادی تنها ۶۶۸ دستگاه از این خودرو در مصر فروخته شد.

سری به بازار فیلیپین بزنیم. تیگو ۸ پرو در سال ۲۰۲۱ وارد این بازار شد. در کشوری که براساس سرشماری سال ۲۰۲۰ جمعیت آن به ۱۰۹/۰۳۵/۳۴۳ میلیون نفر رسیده، چری تنها ۱۳۴ مشتری برای این خودرو در فیلیپین پیدا کرده بود.

به بازار برزیل برسیم. وضعیت فروش در این کشور نسبت به فیلیپین بهتر بود. در سال ۲۰۲۰ تعداد ۹۸۹ دستگاه تیگو ۸ پرو در برزیل فروخته شد. این آمار در سال ۲۰۲۱ به ۸/۲۱۸ دستگاه در این کشور ۲۱۰/۱۴۷/۱۲۵ میلیون نفری رسید!

فروش در بازار روسیه برای خودنمایی خودروسازان داخلی خیلی مهم است. چرا که می توانند تأکید کنند در چنین کشوری با آب و هوای خاص، این خودرو به چه میزانی فروخته شده است.

article_637682731785330371_thumb_960_542

البته آمار فروش تیگو ۸ پرو در این بازار آنقدر کم بود که مدیران خودرویی ها به همان آمار فروش در کشور چین اکتفا کردند. برگردیم به سال ۲۰۲۰ و آمار فروش این خودرو را بررسی کنیم. مجموع فروش این خودرو در آن سال در کشور ۱۴۶/۱۷۱/۰۱۵ میلیون نفری روسیه؛ ۲/۰۶۴ دستگاه بود. در سال ۲۰۲۱ هم این آمار به ۶/۳۷۶ رسید.

جالب اینجاست که آمار فروش تیگو ۸ پرو در سال ۲۰۲۱ و در ۴ کشور به رقم ۱۵/۳۹۶ دستگاه می رسد. رقمی که حتی در مقایسه با بازار چین هم بسیار پایین تر است.

البته جای نگرانی نیست. چری ظاهراً تصمیم دارد تمام ضرر و زیان های فروش ناموفق در کشورهای دیگر را با قیمت نجومی در ایران جبران کند.

قیمت تیگو ۸ پرو در قطر

این خودرو در نمایندگی Elite Motors قطر برچسب قیمتی ۹۱/۰۰۰ ریال قطر به فروش می رسد. با احتساب تبدیل نرخ ۷/۷۱۰ تومانی این ارز با تومان به رقم ۷۰۱/۶۱۰/۰۰۰ میلیون تومان می رسیم. این مبلغ اختلاف چندانی با قیمت ۷۰۰/۳۶۲/۰۰۰ میلیون تومان در بازار چین برای نسخه فول ندارد.

همان طور که می دانیم این خودرو در کشور قطر تولید نمی شود. پس تیگو ۸ پرو در بازار قطر هم مانند ایران یک محصول وارداتی به شمار می رود.

1327437_774

قیمت تیگو ۸ پرو در پاکستان

این خودرو در کشور پاکستان نیز به فروش می رسد. رقمی که تیگو ۸ پرو در این بازار دارد، ۶/۰۰۰/۰۰۰ روپیه پاکستان است. به عبارتی با تبدیل نرخ ارز ۱۵۹ تومانی روپیه پاکستان به رقم ۹۵۴/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومانی می رسیم.

قیمت تیگو ۸ پرو در عربستان سعودی

چری حتی در بازار عربستان سعودی هم حضور دارد. این خودرو را می توان در کشور عربستان سعودی در بازه قیمتی ۷۴/۸۰۰ تا ۹۵/۲۰۰ ریال عربستان حضو دارد. با اختساب نرخ تبدیل ارز ۷/۹۸۲ تومانی ریال عربستان به بازه قیمتی ۵۹۷/۰۵۳/۶۰۰ تا ۷۵۹/۸۸۶/۴۰۰ میلیون تومان می رسیم.

مدیران خودرو می خورد یا چینی ها؟

در روزهای گذشته قیمت رسمی این خودرو کراس اوور اعلام شد. حاشیه سود، هزینه دور زدن تحریم و ده‌ها مورد دیگر در مورد قیمت گذاری این محصول مدیران خودرو در رسانه های گوناگون عنوان شد.

اما مگر چین ایران را تحریم کرده است؟ مگر چشم بادامی ها کشور دوست و برادر ما نبوده و نیستند؟ مگر محصولات پتروشیمی ما با پایین ترین نرخ های ممکن به دست آنها نمی رسد؟

پس چرا در حالی که وفاداری ما به آنها اثبات شده است، باید چنین خودرویی را ۱۴۹/۸% گران تر از بازار چین خریداری کنیم؟ آیا حاشیه سود ۱/۰۴۹/۶۳۸/۰۰۰ میلیارد تومانی در ازای هر خودرو برای مدیران خودرو رقمی منطقی است؟

مدیران خودرو خواسته یا ناخواسته جریان جدیدی را در قیمت گذاری خودروهای چینی در بازار ایران رقم زد. یعنی عجیب نخواهد بود که چینی های دیگر بازار هم به سرعت افزایش قیمت را تجربه کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها