|

بهترین شغل های مرتبط با رشته گرافیک - بازار کار و درآمد

شغل های مرتبط با رشته گرافیک

با توجه به حضور گسترده اینترنت در زندگی مردم و کوچ کسب و کارها به دنیای آنلاین، بازار کار خوب و بسیار متنوعی برای رشته گرافیک و طراحی وجود …

لینک کوتاه کپی شد

اگر بخواهیم درخصوص رشته گرافیک و بازار کار آن صحبت کنیم باید بگوییم؛ موقعیت شغلی این رشته تحصیلی نه تنها در ایران بلکه در جهان، از جمله پرکاربردترین‌ و پرتقاضاترین‌هاست. تقریبا هیچ سازمان و یا شرکتی را نمیتوانید بیابید که بدون گرافیست بتواند پروژه‌های تبلیغاتی و هنری خود را به سرانجام موفقیت‌آمیزی برساند. از همین‌رو در این مقاله قصد داریم درخصوص وضعیت اشتغال این حوزه جذاب و هنری بیشتر صحبت کنیم و بگوییم اصلا گرافیست کیست، چه توانایی‌هایی دارد و برای رسیدن به شغلی ایده‌آل باید چه مهارت‌هایی را در خود تقویت نماید.

با ما همراه باشید.

رشته گرافیک را بیشتر بشناسید

منظور از گرافیک همان هنر خلق تصاویر یا طرح است که بر سطوح مختلف نظیر کاغذ؛ سنگ، دیوار، بوم و یا صفحه نمایش انجام میگیرد. در دنیای امروز حتی از گرافیک برای نمایش داده‌ها نیز استفاده می‌شود و شما میتوانید با ادغام آنها با متن، تصویرسازی و... یک طرح کاملا جدید و مدرن را خلق کنید!

درواقع این رشته در دنیای پیشرفته امروز به دو بخش گرافیک قابل لمس و گرافیک دیجیتالی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را پیش روی علاقمندان قرار می‌دهد. کافیست مجموعه آموزش هنر فرادرس را پشت سر بگذارید، چنان مهارت‌هایی را در شما تقویت می‌کند که محال است نتوانید شغلی قابل قبول برای خود دست و پا کنید! امتحان آن نه تنها هیچ ضرری را به شما نمیرساند بلکه به مهارت‌هایتان نیز خواهد افزود.

چطور گرافیست شویم؟

اگر بخواهیم به رشته‌های مرتبط به هنر نگاهی بیاندازیم، علاوه بر آموزش موسیقی، گرافیک یکی دیگر از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی نه تنها در هنرستان، بلکه در دانشگاه به حساب می‌آید. گرافیست‌هایی که هم‌اکنون جذب بازار کار شده‌اند اغلب به دو روش آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند:

  • کسانی که در هنرستان به تحصیل رشته گرافیک پرداخته و سپس وارد دانشگاه شده‌اند.

  • افرادی که دیپلم دبیرستان گرفته اما به واسطه علاقه‌شان در رشته گرافیک درس خوانده‌اند.

البته امروزه دوره‌های مختلفی برای علاقمندان به این رشته برگزار می‌شود. دوره‌هایی که به آموزش فتوشاپ به صورت پایه‌ای پرداخته و به طور کل نیاز افراد را برآورده می‌سازد. میتوانید این آموزش‌ها را در سایت فرادرس مشاهده کنید. اگر سوالی در این خصوص ذهن شما را به خود مشغول کرده، کارشناسان ما راهنمایی‌های کاملی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

بازار کار رشته گرافیک به چه صورت است؟

در حال حاضر با توجه به حضور گسترده اینترنت در زندگی مردم و کوچ کسب و کارها به دنیای آنلاین، بازار کار خوب و البته بسیار متنوعی را برای رشته گرافیک و طراحی شاهد هستیم. معمولا افرادی که توانسته‎‌اند به خوبی دوره‌های آموزش فتوشاپ، طراحی و گرافیک کامپیوتری را پشت سر بگذارند، در رسیدن به شغل ایده‌آل با مشکل مواجه نخواهند شد.

شاخه‌های زیادی هم برای فعالیت علاقمندان به رشته گرافیک وجود دارد که تبلیغات را باید پرکاربردترین و پردرآمدترین آنها دانست. این روزها اکثریت شرکت‌ها و سازمان‌ها قصد گسترش کسب‌وکار خود را داشته و برای به ثمر نشاندن ایده‌هایشان، حضور یک طراح و گرافیستی کارآزموده الزامی‌ست. البته پس از تائید طرح، نوبت به افراد فعال در حوزه نشر و چاپ میرسد که باز هم در حوزه تخصصی گرافیست‌هاست. البته هر کسب و کار و سازمانی هم برای پیشبرد فعالیت‌‌های تجاری و تبلیغاتی خود، به صورت دائم یا موقت به graphic designer نیاز خواهد داشت. به همین دلیل است که بازار کار این رشته تاحدود زیادی پررونق شمرده می‌شود.

در این میان طراحی لوگو، طراحی سایت، پوستر، صفحه آرایی و... نیز از جمله حوزه‌هایی‌ست که طراحان گرافیک میتوانند در آن مشغول به کار شوند.

طزاحی سایت

کسب درآمد از طراحی سایت

تاکنون به این فکر کرده‌اید سایتی را برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی کرده و به دنیای آنلاین وارد شوید؟ این روزها با توجه به حضور پررنگ اینترنت در زندگی، طراحی سایت برای معرفی خدمات به عموم مردم، یکی از الزامی‌ترین اقداماتی‌ست که در راستای گسترش کسب‌وکارمان باید انجام دهیم.

اما سوال اینجاست؛ طراحی سایت توسط چه کسی انجام میگیرد؟ آیا افراد کدنویس و متخصصان حوزه IT باید آن را انجام دهند؟

مطمئنا متعجب خواهید شد اگر بگوییم گرافیست‌ها هم میتوانند در طراحی سایت به شما کمک کنند. درواقع روش‌های مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد. اگر یک گرافیست علاقمند بخواهد به دنیای طراحی سایت ورود کند کار خیلی سختی پیش روی خود ندارد. البته دوره‌های آموزش طراحی سایت به او کمک می‌کند تا از این طریق هم پولی به جیب بزند.

درآمد طراح گرافیک در ایران و خارج از کشور

در این مقاله به وفور درخصوص نیاز کسب‌وکارها به تبلیغات و تولید محتوای بصری صحبت کردیم. همین مسئله تقاضای زیادی استخدام کارشناس گرافیک را افزایش می‌دهد! یک موقعیت شفلی که درآمد قابل قبولی را نیز به همراه دارد. اینکه هر یک از افراد چه میزان حقوقی را دریافت می‌کنند به طور جد به نوع شرکت و حوزه فعالیت آن بستگی دارد. اما به طور میانگین یک گرافیست تازه کار و حتی کارآموز در بازار ایران، چیزی حدود 3.5 الی 4.5 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که با توجه به بهبود مهارت و افزایش تجربه، این رقم به تدریج بالاتر خواهد رفت.

Graphic-Designer-Income

اما مسئله درخصوص بازارهای جهانی به چه صورت است؟

گفتیم که گرافیک زیرشاخه‌های متفاوت و بسیار زیادی داشته و در نتیجه تنوع محصولات بالایی هم دارد. از همین رو مهارت و تجربه‌ای که افراد در این زمینه بدست آورده‌اند، متغیر است. با این حال در هر یک از کشورهای اروپایی و آمریکایی، میزان درآمدی را برای گرافیست و طراح درنظر گرفته‌اند که عبارت است از:

*آمریکا: به طور میانگین یک طراح و گرافیست در آمریکا چیزی حدود 63 هزار دلار درآمد دارد.

*کانادا: میانگین درآمد گرافیست‌ها در کشور کانادا، 60 هزار دلار است.

*انگلستان: با آشنایی به گرافیک و نکات مرتبط با آن میتوانید میانگین به طور سالیانه 50 هزار دلار درآمد داشته باشید.

*در ترکیه این رقم میانگین به 69 هزار لیر در سال میرسد.

نکته قابل توجه اینجاست؛ نیازی نیست برای کسب درآمد از استعداد و توانایی خود در حوزه گرافیک، حتما در شرکت و یا سازمانی مشغول به کار شوید! این روزها فریلنسری یکی از گزینه‌هایی‌ست که به شما اجازه می‌دهد به صورت پروژه‌ای به انجام کارها پرداخته و به درآمد برسید. چه بسا که سایت‌های زیادی چه در ایران و چه در جهان شرایط کار به صورت فریلنسرینگ را فراهم آورده‌اند. از جمله سایت‌های ایرانی میتوان به پونیشا، انجام میدم، کارلنسر و... اشاره کرد. در میان سایت‌های خارجی Freelancer، Fivver و... نیز وجود دارند.

اگر میخواهید به حوزه گرافیک وارد شوید اما سوالات و ابهاماتی در ذهن‌تان ایجاد شده؛ هم اکنون بهترین فرصت است تا نه تنها شاخه‌های بسیار متفاوت رشته گرافیک را بررسی کنید بلکه با آموزش فتوشاپ سه بعدی، دریچه‌ای جدید از این رشته را به روی خود بگذرانید و سطح کاری‌های‌تان را بهبود بخشید. چه بسا که همین آموزش و بهبودها تاثیر خود را بر میزان درآمد دریافتی‌تان نشان خواهد داد.

فتوشاپ سه بعدی

مسیر شغلی رشته گرافیک

موقعیت‌های شغلی که پیش‌روی گرافیست قرار میگیرد از آن دست مشاغلی‌ست که بیش از همه به تجربه و مهارت عملی نیاز دارد. از همین‌رو این فکر را به ذهن‌تان راه ندهید که بدور گذراندن دوره آموزش طراحی کارت ویزیت بتوانید عملکردی قابل قبول به مشتریان خود ارائه دهید. این مسئله درخصوص تمامی زیرشاخه‌های مرتبط با رشته گرافیک اعم از طراحی سایت، گرافیک کامپیوتری، چاپ سه بعدی و... نیز صدق می‌کند.

به همین دلیل است که گرافیست‌ها برای کسب تجربه به سراغ کارآموزی رفته و با قبول حقوق و درآمد پایین تلاش می‌کنند تا دانش عملی خود را در این حوزه افزایش دهند. درواقع هرچقدر که تجربه و مهارت و سابقه کاری طراح بالاتر باشد، نه تنها رزومه و پورتفولیوی قوی‌تر خواهد شد، بلکه از دانش بالاتری برای برطرف کردن نیاز مشتری برخوردار خواهد بود و میتواند موقعیت‌های شغلی بهتر و تخصصی‌تری را برای خود فراهم آورد.

با این حال یک طراح گرافیست میتواند 4 سطح شغلی را تجربه نماید:

سطح اول برای یک گرافیست: کارآموزی

قرار گرفتن در این سطح از مشاغل برای هر فردی میتواند کمی سخت و دشوار باشد. در این سطح افراد تازه‌کار به یک تیم گرافیکی ورود می‌کنند که فردی باتجربه و کارآزموده آن را سرپرستی و نظارت می‌نماید. برای رسیدن به این سطح به سابقه کاری نیازی ندارید. اصلا برای اینکه هیچ سابقه‌ای ندارید در این سطح پذیرش می‌شوید. درواقع شما قبول می‌کنید برای کسب تجربه و مهارت بیشتر و رسیدن به مشاغل بالاتر، در سطح کارآموزی مشغول شوید!

در این دوره تسلط شما به نرم‌افزارهایی نظیر ایلوستریتور، فتوشاپ، ایندیزاین، کورل دراو و... افزایش پیدا می‌کند. حتی بار علمی و عملی و اطلاعات فنی شما با بهبود مواجه خواهد شد.

سطح دوم برای یک گرافیست: طراح و گرافیست باتجربه

طراحانی که توانسته‌اند چیزی حدود 3 تا 5 سال تجربه کاری برای خود فراهم آورده‌اند؛ جزء گرافیست‌های باتجربه و حرفه‌ای شناخته می‌شوند. البته میزان سابقه کاری مورد نیاز برای معرفی به عنوان یک طراح گرافیست در هر شرکت و سازمانی متفاوت است. در این میان اما تسلط افراد به ابزارها و نرم‌افزارهای طراحی در این مسیر بسیار تاثیرگذار بوده و در ایجاد شرایط همکاری تاثیرگذار است.

گرافیست ارشد

سطح سوم برای یک گرافیست: گرافیست ارشد

گرافیست ارشد همانطور که از اسمش پیداست؛ شامل چندین سال تجربه حرفه‌ای‌ست! هیچ اهمیتی ندارد که در حوزه طراح دیجیتال، UI/UX یا حتی طراح برند فعالیتی می‌کنید، در هر صورت تجربه‌ای که طی سال‌ها فعالیت در زمینه طراحی بدست آورده‌اید بسیار ارزشمند بوده و رزومه شما را پربار می‌کند. یکی از مهم‌ترین وظایفی که با قرار گرفتن در این سطح پیش روی شما قرار دارد؛ نظارت بر گرافیست‌های تازه کار و یکپارچگی تیم و همچنین سرپرستی انجام به موقع پروژه‌های گرافیکی است.

به عبارت ساده‌تر؛ یک گرافیست ارشد پشت سیستم جهت طراحی نمی‌نشیند، بلکه پروژه‌ها را مدیریت کرده و در سرانجام موفقیت‌آمیز آنها ایده‌ها و ویرایشاتی را انجام می‌دهد.

سطح چهارم برای یک گرافیست: مدیر طراحی یا هنری

با مطالعه سطح سوم شاید آن را بالاترین سطح شغلی یک گرافیست بدانید! اما مدیر بخش طراحی یا مدیر خلاقیت یک تیم چیزی نیست که بتوان آن را با هر سطح شغلی دیگری مقایسه کرد. گرافیستی که در این موقعیت شغلی قرار میگیرد؛ نه تنها از سابقه کار گسترده‌ای برخوردار است، بلکه در حوزه طراحی محصولات و خلاقیت و تولیدات گرافیکی به چنان شهرتی دست یافته که خود، هر موقعیت شغلی را نمی‌پذیرد!

مدیر هنری سرپرستی تیم گرافیست‌ها و مدیریت انجام پروژه‌ها تنها یکی از مشاغلی‌ست که افراد در این سطح با بالاترین میزان حقوق و درآمد می‌پذیرند.

نکات کلیدی استخدام در رشته های مرتبط با گرافیک

هیچ اهمیتی ندارد که تا چه میزان در کار خود تجربه کسب کرده‌اید و باسابقه هستید! زیرا قبل از آن باید بتوانید یک رزومه استاندارد و کاملا حرفه‌ای را برای خود فراهم آورید. رزومه اولین برخورد شما با کارفرماست پس باید آن را به بهترین شکل ممکن تهیه کنید. چه بسا که بسیاری از کارفرماها براساس آن تصمیم‌گیری کرده و شما را به مصاحبه دعوت می‌نمایند.

اگر به عنوان گرافیست قصد جذب یک موقعیت شغلی را دارید؛ توصیه ما بر این است که حتما رزومه‌ای گرافیکی و کاملا خلاقانه را فراهم آورید. با این کار شما از همان ابتدا به کارفرما می‌گویید که من از خلاقیت و میزان مهارت کافی برای دریافت موقعیت شغلی مطرح شده برخوردارم!

ارائه نمونه کارهای گذشته را فراموش نکنید زیرا بخش مهم و تاثیرگذاری از رزومه شما را به خود اختصاص می‌دهد.

نکاتی درباره استخدام شدن به عنوان گرافیست

کلام آخر در مورد رشته گرافیک

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم درخصوص شغل‌های مرتبط با رشته گرافیک برای شما صحبت کنیم. حتی مسیر شغلی و میزان درآمدی که یک طراح در ایران و کشورهای دیگر میتواند داشته باشد را شرح دادیم. با این حال به خاطر بسپارید؛ برای دریافت موقعیت شغلی خود بدون آموزش‌ و بالابردن اطلاعات و مهارت‌های عملی، نمیتوانید موقعیتی که همواره منتظرش بودید را بدست آورید.

از همین‌رو فرادرس آموزش‌های مختلفی را در حوزه گرافیک اعم از آموزش طراحی کارت ویزیت، فتوشاپ و... فراهم آورده تا شما با توجه به نیاز بازار در ابتدا به تقویت مهارت‌های خود بپردازید و در نهایت جذب بازار کار شوید.

اگر سوالی در این خصوص ذهن شما را به خود مشغول کرده؛ توصیه داریم به بخش تماس با ما سری بزنید. کارشناسان ما راهنمایی‌هایی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها