|

خواص سنجد؛ از سفره هفت سین تا درمان بیماری

یکی از سین های پرخاصیت سفره هفت سین سنجد است. که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد و از چوب درخت آن هم در صنایع چوب استفاده می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

در عید نوروز هر خانواده ی ایرانی سفره هفت سین پهن می کند. یکی از سین های پرخاصیت این سفره سنجد است. سنجد یکی از با ارزش ترین میوه هاست که قرن هاست توسط مردم کل دنیا و همچنین درطب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. این میوه پرخاصیت قهوه ای رنگ و گوشتی است و دارای برگ های پهن مخملی و چوب محکم و مقاوم است به همین منظور است که از چوب درخت سنجد همانند چوب درخت صندل در صنایع چوب و عطرسازی استفاده می کنند.

 

خواص شگفت انگیز سنجد

سنجد دارای خواص بیشماری است که هم از خود میوه آن استفاده می کنند و هم از چوب درخت اش. با تعدادی از خواص این میوه آشنا می شویم.

 

اثرات ضد التهابی و ضد درد 

مطالعات مختلف تاثیر عصاره سنجد در درمان درد و التهاب را نشان داده است. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی این درمان را بر عهده دارند.مطالعات علمی نشان داده است که عصاره زیتون در بهبود و کاهش درد و التهاب استئوآرتریت زانو در زنان تاثیر قابل توجهی داشته است. به طور کلی مهمترین کاربرد پزشکی این میوه ، تاثیر ضد درد آن است. به همین دلیل برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می باشد. 

 

برای زنان

یکی از گیاهان دارویی که می تواند به پیشگیری و درمان یکی از رایج ترین اختلالات زندگی زناشویی غلبه کند، سنجد است. مصرف دمنوش تهیه شده از سنجد یا جوشانده سنجد در درمان برخی از اختلال های جنسی به ویژه در زنان موثر است. اثرگذاری سنجد بر درمان اختلال جنسی زنان و حتی اضطرابی که آنها ممکن است حین رابطه زناشویی تجربه کنند تا حدی است که تحقیقات زیادی در این باره انجام شده و تاثیر گل گیاه سنجد و میوه آن و میزان اثرگذاری سنجد را بررسی کرده اند و کپسول هایی به صورت صنعتی در داروخانه های برخی از کشورهای اروپایی به مردم عرضه می شود. از سوی دیگر نوشیدن یک تا 2 فنجان دمنوشی که از جوشانده برگ یا میوه سنجد تهیه شده باشد برای درمان این اختلال بی اثر نیست اما اگر می خواهید نتیجه درمانی موفقی از این تجربه بگیرید حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید .زنانی که دچار خونریزی بیش از حد ایام عادت ماهانه هستند که منجر به ضعف و کم خونی می شود, می توانند پس از سپری شدن حدود سه تا پنج روز از دوران عادت، شروع به مصرف سنجد کنند تا خونریزی و لکه بینی شدید یا طولانی آنها از بین برود.

 

بیشتر بخوانید:از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟

64

 

کبد چرب 

خاصیت ضدا التهابی قوی در سنجد، به عنوان یک دیورتیک(ادرار آور)قوی و طبیعی عمل می کند و با پاکسازی و سم زدایی کبد در درمان بیماری های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب موثر است. 

 

درمان زخم 

عصاره سنجد در داروهای قارچی به یک بهبود دهنده زخم معروف است. علاوه بر خاصیت درمانی کاهش دهنده التهاب، قابلیت بهبود و درمان زخم نیز از مهمترین خواص سنجد محسوب می شود. عصاره میوه سنجد در بسته شدن سریع محل زخم به خوبی تاثیر می گذارد. 

 

درمان پوکی استخوان

یکی از مهمترین فواید درمانی سنجد افزایش سلامت و استحکام استخوانها، پیشگیری و درمان آرتروز، نرمی و پوکی استخوان است. سنجد غنی از کلسیم است و مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می باشد.

 

مفید برای پوست و مو 

برای تقویت موها و افزایش ضخامت آن، برگ های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید به طوری که برگ ها نرم و له شوند و سپس از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید.سنجده پخته شده در روغن زیتون برای رفع درد مفاصل ، رفع خارش پوست و افزایش رشد موها موثر است.

 

رفع تهوع و استفراغ 

مکانیسم مهار صفرا در سنجد باعث می شود که معده تقویت شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. افرادی که دچار حالت تهوع صبحگاهی هستند و مزه دهان آنها تلخ است مانند افراد صفراوی با مزاج گرم وخشک، بهتر است پس از بیدار شدن از خواب دو تا سه عدد سنجد مصرف کنند. این خاصیت برای زنان باردار که حالت تهوع دارند بسیار مفید است. سنجد هم چنین برای رفع سموم معده و روده بسیار مناسب است. 

13961128114101661133643310

 

برای کودکان

سنجد بسیار موافق مزاج اطفال است زیرا اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی هستند، اگر سنجد به جای تنقلات بی ارزش و مضر مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای کودکان خواهد بود.

سنجد باعث قوی شدن ساق ها می گردد به کودکان خود روزی 20 تا 50 دانه بدهید. ضد اسهال و قابض است. جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است. اگر سنجد به جای تنقلات بی ارزش و مضر (چیپس و پفک و ....) مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای کودکان خواهد بود.

 

برای دیابت

سنجد اثر قابل توجهی بر کنترل دیابت ندارد، اما می تواند جایگزین خوبی به جای شیرینی، قند و شکر باشد. مصرف متعادل سنجد مشکلی نخواهد داشت. روزانه تا 1 قاشق پودر سنجد یا یک چهارم لیوان سنجد خشک می توانید مصرف کنید

 

اسهال

میوه سنجد قابض و بر طرف کننده اسهال است. جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است.

سنجد در بهبود اسهال بسیار موثر است ولی در عین حال مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود و از آنجاییکه گیاه بدون ضرری است جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی ضد اسهال برای کودکان میباشد از طرف دیگر باعث از بین بردن سم های موجود در روده و معده میشود در نتیجه باعث مشکلات گوارشی بسیاری میشود.

 

مضرات سنجد چیست؟

سنجد برای اشخاصی که معده خشک داشته یا دچار یبوست هستند، مضر است.

همچنین کسانی که مشکل سوءهاضمه دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند.

19-4_Resized-compressed (1)

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها