|

آیا ریزش مو درمان قطعی دارد؟

اکثر افراد شکایت از ریزش مو دارند و همیشه به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو هستند. اما مهم ترین چیزی که برای درمان ریزش مو مهم است…

لینک کوتاه کپی شد

بافت مو تقریبا رشد و تکثیر دائمی دارد. ریزش و رشد موها چرخشی است و در نواحی مختلف بدن مدت زمان هر چرخه تفاوت دارد. این مساله به آن معنی است که در ناحیه سر 85 درصد موها به‌طور کلی در حال رشد و تکثیرند و 15 درصد در حال استراحت‌ که در دوره 3- 2 ماهه می‌ریزند. در حالت طبیعی، ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است اما عوامل مختلفی باعث افزایش این ریزش می‌شود. گاهی اوقات ریزش مو ارثی بوده و درمان قطعی و ۱۰۰ درصدی برای آن وجود ندارد. اما گاهی بر اثر اختلال در سیستم بدن ریزش مو به وجود آمده است که در این صورت می توان تا ۸۰ درصد ریزش را متوقف و رشد مجدد مو را انتظار داشت. 

 

ریزش مو چیست؟

ریزش موی ارثی یا ژنتیکی شایع‌ترین نوع ریزش موی پیشرونده است که به آن طاسی الگوی مردانه، طاسی الگوی زنانه یا طاسی معمولی نیز گفته می‌شود. حدود ۵۰% از مردان بالای ۵۰ سال، و حدود ۵۰% زنان بالای ۶۵ سال به این مشکل دچار می‌شوند. شدت این نوع ریزش مو در زنان متفاوت است به طوری که گاهی اوقات به صورت کم‌پشتی گسترده‌ موهای سر بروز کرده و گاهی اوقات نیز منجر به طاسی کامل می‌شود.

hair4-1280x720

 

مهم‌ترین علل ریزش موی برگشت‌پذیر

از بین مهم‌ترین علل ریزش موی برگشت‌پذیر باید به این موارد اشاره کرد:

 

تغییر در سیستم داخلی بدن

گاهی بروز تغییراتی در سیستم داخلی بدن باعث ریزش موی تلوژنی می‌شود. در نتیجه تعداد موی بیشتری وارد فاز استراحت خواهد شد. از این عوامل می‌توان به رژیم‌های سخت تغذیه‌ای، کم‌کاری تیرویید، کم‌خونی، بیماری‌های تب‌دار شدید، اعمال جراحی وسیع یا زایمان اشاره کرد. در این موارد باید علل زمینه‌ای را اصلاح کرد.

 

اختلال‌های هورمونی

علت برخی ریزش موها، هورمونی- ژنتیکی است. آقایانی که دچار طاسی نوع مردانه می‌شوند و خانم‌های مبتلا به ریزش موی نوع مردانه، دچار این نوع ریزش مو هستند.

در حال حاضر در آقایان درمان استاندارد ریزش موی هورمونی- ژنتیکی ماینوکسیدیل 5 درصد و قرص فیناستراید است. به تازگی قرص جدیدی به نام دوتایستراید جایگزین فیناستراید شده که طولانی‌اثرتر است. در عین حال می‌توانید از ترکیب‌های گیاهی حاوی رزماری هم برای متوقف کردن ریزش مو استفاده کنید. البته این درمان‌ها کمکی است و به تنهایی اثر کمی دارند.

در خانم‌ها درمان کمی متفاوت است و باید در کنار آن مشکل هورمونی را برطرف کرد. مصرف ماینوکسیدیل 2 یا 5 درصد و قرص جلوگیری از بارداری کمک می‌کند موها رویش خوبی داشته باشد. تا زمانی که دارو مصرف کنید، ریزش موی هورمونی- ژنتیکی قطع می‌شود اما به محض قطع دارو، ریزش ادامه می‌یابد. در این نوع از ریزش مو، درمان دارویی تا حد امکان ادامه دارد و در نهایت فرد به پیوند مو نیاز خواهد داشت. در کسانی که ریزش مو شدید بوده و کف سر مشخص است، درمان دارویی دیگر جواب نمی‌دهد.

11377718_372

 

بیماری‌های التهابی

در برخی از انواع بیماری‌های التهابی که سیستم ایمنی موها را از بین می‌برد و شایع‌ترین آن ریزش موی سکه‌ای است، ریزش مو برگشت‌پذیر است. 50-40 درصد مبتلایان به این بیماری خود به خود درمان می‌شوند اما در درصدی از بیماران متناسب با شدت بیماری به درمان نیاز است. در موارد خفیف تزریق داخل ضایعه و در برخی مواد تجویز کورتون و سایر داروهای موضعی توصیه می‌شود.

 

مصرف بیش از حد مجاز استروئیدهای آنابولیک

بدنسازی و پرورش اندام از آن دسته فعالیت‌های دوست داشتنی است که در نتیجه بدن فرم دلخواه و مورد پسند را می‌یابد. اما افرادی هستند که در خلال این فعالیت ها متوجه از دست دادن موهای خود می‌شوند. علت ریزش مو در ورزشکاران و افرادی که به دنبال بدنسازی هستند گاهی سو مصرف استروئیدهای آنابولیک است.

 این ماده اغلب برای حجیم کردن عضلات توسط ورزشکاران و بدنسازان استفاده می‌شود. استفاده بیش ازحد استروئیدهای آنابولیک همانند تأثیراتی دقیقاً بیماری تخمدان پلی کیستیک را بر روی بدن از خود به جای خواهد گذاشت و مکانیسم یکسانی با آن دارد. در واقع بیشترین اثر مخرب را استروئیدهای آنابولیک بر روی پوست سر دارند و ضعف ریشه‌ی مو و ریختن موها از نتایج آن است.

 

کمبود‌های تغذیه‌ای

در کودکان مسائل ایمنی یا تغذیه‌ای می‌تواند عامل ریزش باشد و باید به‌وسیله متخصص معاینه شوند. کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین‌های گروه B یا زینک و آهن می‌تواند عامل ریزش موی کودکان باشد.

 

بیشتر بخوانید:علت ریزش مو در خانم ها چیست و چگونه درمان می شود؟

راهکارهای درمان ریزش مو

 

ریزش مو به علت استرس

سه نوع ریزش مو وجود دارد که می‌تواند با بالا بودن سطح استرش شما در ارتباط باشد، این سه نوع ریزش مو عبارت‌اند از:

 

تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium)

استرس زیاد باعث می‌شود، تعداد زیادی از فولیکول‌های مو شما وارد فاز استراحت شوند. در عرض چند ماه، موهایی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، ممکن است به‌طور ناگهانی و به‌سادگی، هنگام شانه کردن و یا شستشو دچار ریزش شوند.

 

تریکوتیلومانیا (Trichotillomania)

در این حالت فرد بدون آنکه بتواند خود را کنترل کند، شروع به کندن موهای سر، ابروها و یا مناطق دیگر بدن می‌کند. کندن موی غیرقابل‌کنترل، می‌تواند در اثر وجود احساسات منفی یا ناراحت‌کننده، مانند استرس، تنش، تنهایی، کسالت و یا ناامیدی در فرد ایجاد شود.

 

آلوپسی آره آتا (Alopecia areata)

برای علت ایجاد بیماری آلوپسی آره آتا، عوامل گوناگونی را برشمرده‌اند، یکی از آن‌ها وجود استرس شدید است. در بیماری آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش موها می‌شود.

ریزش موهای که ناشی از استرس هستند، الزاماً، دائمی نیستند. اگر شما استرس خود را تحت کنترل درآورید، ممکن است موهای ازدست‌رفته، مجدداً رشد نمایند.

1535198310

 

آیا برای ریزش موی ارثی درمان دارویی قطعی وجود دارد؟

خیر، هیچگونه درمان قطعی ریزش موی ارثی وجود ندارد. البته، معمولاً پیشرفت این عارضه در زنان و مردان خیلی کند بوده و از چند سال تا چند دهه طول می‌کشد. شروع این نوع ریزش در سنین پایین‌تر می‌تواند نشانه سریع‌تر بودن نرخ پیشرفت آن در صورت عدم جلوگیری از ریزش مو می باشد.

 

داروها

داروی رویش مجدد مو برای درمان طاسی با الگوهای مردانه و زنانه و درمان آلوپسی آره آتا در دسترس هستند. دو داروی تأییدشده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا  (FDA)  برای درمان ریزش موی سر عبارت‌اند از:

 

ماینوکسیدیل (Minoxidil) 

ماینوکسیدیل یک محلول و یا یک اسپری غیر نسخه‌ای می‌باشد، که برای تحریک رویش مجدد موها و جلوگیری از ریزش موی سر بیشتر، روزانه دو بار استفاده می‌گردد. از این دارو می‌توان هم در مردان و هم در زنان استفاده نمود. با استفاده از این درمان، برخی افراد رشد مجدد موها، کندتر شدن ریزش مو و یا هر دو را تجربه می‌کنند. پس از مصرف ۱۶ هفته، اوج اثر این دارو را مشاهده خواهیم کرد که برای ادامه یافتن اثرات آن باید استفاده از دارو تداوم یابد. عوارض جانبی احتمالی آن شامل مواردی همچون: التهاب پوست سر، رشد موهای زائد بر روی پوست مجاور صورت و دست، و تپش قلب (تاکی کاردیا) می‌باشد.

 

فیناستراید (Finasteride)

این داروها تنها برای جلوگیری از ریزش مو در مردان تجویز می‌شود. روزانه به شکل قرص مصرف می‌گردد. بسیاری از مردانی که فیناستراید مصرف می‌کنند، کاهش ریزش مو را تجربه می‌کنند و برخی نیز ممکن است شاهد رشد مجدد موهای خود باشند.

 

مزوتراپی

مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی است که در آن ترکیب‌های خاصی در لایه‌های سطحی پوست تزریق می‌شود، این مواد در زیر لایه اپیدرم پوست تزریق شده تا به بافت هدف برسند. مزوتراپی باعث تحریک لایه مزودرم شده و طیف گسترده‌ای از علائم و ناراحتی‌ها را برطرف می‌نماید. ترکیب تزریقی می‌تواند شامل مواد بسیاری باشد که بر اساس نیاز افراد، می‌توان آن را برای هر بیماری به‌صورت خاص تهیه نمود. ترکیب این مواد تزریقی می‌تواند شامل: مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک و کو-آنزیم ها باشد. مزوتراپی مو مواد مورد نیاز را، درست به محلی که ما می‌خواهیم (اطراف فولیکول‌های مو) می‌رساند، به‌طوری‌که:

فولیکول‌های مو می‌توانند رشد کرده و زنده بمانند.

DHT (دی هیدروتستوسترون) اضافی در پوست سر خنثی می‌شود.

گردش خون پوست تحریک می‌شود.

شانس نتیجه درمان ریزش مو در مردان و زنان با مزوتراپی بین ۹۰ الی ۹۲ در صد است، درحالی‌که شانس استفاده از محلول ماینوکسیدل تنها چیزی حدود ۵۰ درصد است.

117891

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها