|

خواص و مضرات مصرف دارچین بر سلامتی انسان چیست؟

دارچین ادویه ای است مقوی که علاوه بر خوش طعم و بو کردن غذا درطب سنتی نیز دارای خواص بی شماری برای سلامت انسان نیز می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

امروزه مصرف دارچین به شکل‌های مختلف از جمله دمنوش و چای دارچین، ترکیب دارچین و عسل، عرق دارچین و… برای بهره‌مند شدن از خواص درمانی این ادویه رایج است. دارچین نوعی ادویه‌‌ی مقوی است که به‌خاطر تأثیراتش در سلامت بدن از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. با ما همراه شوید تا با خواص بی شمار و البته موارد احتیاط و مضرات دارچین بیشتر آشنا شوید.

 

دارچین انواع مختلفی دارد که تمام آن‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی اصلی تقسیم کرد:

 

  • دارچین سیلان یا دارچین هندی

که به نام دارچین اصل (واقعی) از آن یاد می‌شود. این نوع دارچین از پوست داخلی درخت «سیناموم وروم» (Cinnamomum verum) به دست می‌آید که بومی سریلانکا و جنوب هند است. دارچین سیلان رنگ قهوه‌ای مایل به زرد و بافت نرم و نازکی دارد که شبیه کاغذ است.

 

  • دارچین کاسیا یا چینی

که نوع رایج‌تر دارچین است. این نوع دارچین از پوست داخلی درخت «سیناموم کاسیا» (Cinnamomum cassia) به دست می‌آید که بومی جنوب چین است. دارچین کاسیا رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تیره دارد و بافت آن ضخیم‌تر و زبرتر است.

139307061045585103728954

 

دارچین دارای چه خواصی است ؟

خواص دارچین بسیار زیادتر از آنچه که می دانید است. در متن زیر به برخی از مهمترین خواص آن اشاره می کنیم: 

 

دارچین برای مدیریت و کنترل وزن

همان طور که قبلا ذکر شد ،مصرف منظم دارچین می تواند کلسترول و میزان قند خون را کنترل مند، بنابراین قادر به متابولیزه کردن کربوهیدرات ها، سوزاندن چربی ها و کاهش وزن طبیعی کمک می کند.
 

دارچین برای کاهش اضطراب و استرس

افرادی که از اضطراب و نگرانی دائم رنج می برند، می توانند چای دارچین را به دلیل خواص آرامش بخشش، بنوشند.

 

دارچین برای کمک به بهبود و تقویت روحیه

دارچین بهترین درمان برای افسردگی های زمستانه است ، همچنین مطالعاتی نشان داد که بوی دارچین می تواند تحریک پذیری و اضطراب را نیز کاهش دهد.

cinnamon

 

تقویت‌کننده عضلات رحم

هر 100 گرم دارچین 9،5 گرم آب، 0،9 گرم پروتئین، 3،2 گرم چربی، 25 میکروگرم ویتامین A، یک هزار و 230 میلی‌گرم کلیسم، 38 میلی‌گرم آهن و 2 میلی‌گرم «روی» دارد.

در دارچین آنتی‌اکسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد که ضد رادیکال‌های مضر در بدن است و کمبود آن در بدن سبب ضعف ایمنی می‌شود.

دارچین برای افرادی که فقر آهن و پوکی استخوان دارند، مفید است همچنین سبب تقویت سیستم گوارش می‌شود. این گیاه همچنین ضد گرفتگی عضلات، ضد عفونی کننده و تقویت‌کننده عضلات رحم است.

 

کنترل و دفع حشرات

دارچین می تواند بسیاری از حشرات را دفع کند.شما می توانید تکه هایی از دارچین را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید، تا بتواند حشرات را از آنجا دور کند.

 

 درمان آکنه و جوش صورت

دارچین باعث خون رسانی به پوست می شود و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

 

درمان سرفه ها و سرماخوردگی های معمول با دارچین

دارچین در طب چینی بعنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و سرما خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد 

60013

 

درمان دندان درد با دارچین

5 قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه کنیدو تکه ای از آن را روی قسمت آسیب دیده دندانتان بگذارید. این روند را دو الی سه بار در روز تکرار کنید، تا احساس درد شما کاهش یابد.

 

درمان ترک کف پا

دارچین غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند ترک کف پا را درمان کند.

 

دارچین برای بهبود گردش خون

این ادویه به بهبود گردش خون کمک می کند، و همان طور که می دانید، با افزایش گردش خون، اثرات درد نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.همچنین گردش خون خوب، باعث گسترش اکسیژن به سلول های بدن می شود و فعالیت های متابولیک را بالا می برد. شما با استفاده از دارچین می توانید خطر ابتلا به حملات قلبی را به میزان زیادی کاهش دهید.

 

کمک به تسکین دردهای عضلات و سردرد با دارچین

دارچین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند سفتی و سختی ماهیچه ها و مفاصل را از بین ببرد.دارچین برای بازیکنان ورزشی و افراد مبتلا به آرتریت توصیه می شود و همچنین برای تسکین سردردهایی که از سرما خوردگی ایجاد می شود نیز تاثیرگذار است.

cinnamon-benefits-2

 

خاصیت تب بر 

از دیگر خواص دارچین می توان به پایین آوردن تب اشاره کرد. امروز دارچین را به صورت قرص و کپسول درآورده اند و بعنوان تب بر به کار می برند، با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین بیاورید.

 

درمان نفخ

دارچین خواص ضدعفونی کنندگی دارد و برای همین از فلور روده محافظت می‌کند. دارچین گرفتگی عضلات معده و روده را برطرف می‌سازند و با نفخ مقابله کرده و اسهال را رفع می‌کند.

80651

 

مضرات دارچین

دارچین علاوه بر داشتن خواص دارای مضرات نیز است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • دارچین به دلیل داشتن طبیعت گرم می‌تواند در افراد گرم مزاج با عوارضی چون خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو و … همراه باشد، لذا باید با توجه به مزاج مصرف شود.
  • مصرف مقادیر زیاد دارچین،‌ باعث تپش قلب،‌ بی‌خوابی و افسردگی می‌شود.
  • اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.
  • اکثر متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری نمایند. چرا که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.
  • به طور کلی مصرف ادویه ها از جمله دارچین در دوره شیردهی باعث ناراحتی معده نوزاد می شود و باید محدود شود. معده درد، اسهال یا استفراغ نشانه این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساس است.
    • cinnamon-properties

     

  •  

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها