|

سر راهی‌های لیگ برتر؛ بلاتکلیفی تیم های نفتی با پایان لیگ برتر

لیگ برتر فوتبال

فصل قبل تیم‌های نفت مسجدسلیمان و صنعت‌نفت‌آبادان در بدترین شرایط تیم را بستند و درنهایت به بدترین شکل ممکن فصل را به پایان رساندند.

لینک کوتاه کپی شد

از عجایب فوتبال ایران تیم‌های نفتی کشورمان هستند. این تیم‌ها که با نام وزارت نفت در مسابقات شرکت می‌کنند هرگز متولی مشخصی نداشتند و طبق اصل 44 قانون اساسی اجازه دریافت کمک مالی از وزارت نفت که نهادی دولتی است را هم ندارند. با این حال این تیم‌ها با دور زدن قوانین تا حدودی از وزارت نفت پول دریافت می‌کنند، ولی این دریافتی‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و به قول معروف همیشه هشت‌شان گروی نه‌شان است.

به گزارش«شایانیوز»، از طرفی همواره یکی از بحث‌ها در مورد تیم‌های نفتی پروژه واگذاری است. پروژه‌ای که هر سال از آن دم می‌زنند، ولی نه زیرساختش را فراهم کردند و نه در اصل تمایلی به این کار دارند‌. حالا با اتمام لیگ بیستم بلاتکلیفی نفتی‌ها برای لیگ بعدی هم ادامه دارد و امیدوارند با تغییر دولت اتفاق مثبتی برای‌شان رقم بخورد.

 مشکل مالی دغدغه اصلی

فراموش نکردیم فصل قبل تیم‌های نفت مسجدسلیمان و صنعت‌نفت‌آبادان در بدترین شرایط تیم را بستند و در نهایت به بدترین شکل ممکن فصل را به پایان رساندند. تاثیر مشکلات مالی در این تیم‌ها در طول فصل به چشم آمد و به هیچ وجه نمی‌توان منکر آن شد. در شرایطی که این تیم‌ها فصل را خوب شروع کردند، عدم‌ تزریق پول به بازیکنان باعث شد در همان هفته‌های ابتدایی نیم‌ فصل اول سیر نزولی به‌ خود بگیرند. اوج مشکلات مالی دو تیم در نیم‌ فصل بود و این مشکلات باعث شد به ناگاه هر دو تیم نتایج خوب خود را به فراموشی سپرده به تیمی معمولی تبدیل شوند و حتی هر دو در این اواخر به گزینه سقوط تبدیل شده بودند.

مدیران ابقا می‌شوند؟

یکی از دغدغه‌های تیم‌های نفتی همواره تمدید قرارداد مدیران و اعضای هیات‌ مدیره این باشگاه‌ها است. مدیران این باشگاه‌ها اغلب در قراردادی 2 تا 5 ساله به‌عنوان مسئولان و تصمیم‌گیرندگان انتخاب می‌شوند و جالب است بدانید پس از اتمام قرارداد اجازه هیچ اقدامی حتی یک امضا برای این تیم‌ها ندارند. همین سلب مسئولیت چه‌بسا در مواقع حساس ضربه سختی به پیکره این تیم‌ها زده است‌. درست اتفاقی که فصل قبل برای هر دو باشگاه افتاد و تا آخرین لحظه مدیران‌شان انتخاب نشده و حکم دریافت نکرده بودند. امسال اما به‌نظر می‌رسد با توجه به دوساله بودن قرارداد مدیران این دو باشگاه قرار است آنها به کارشان ادامه دهند و برای ادامه کار انتخاب شوند.

باید بدانید که درمورد تیم صنعت‌نفت، علی عیسی‌زاده نزدیک به 7 سال است با این تیم همکاری می‌کند و مدیران باشگاه نفت مسجدسلیمان تقریبا هر دو سال یک‌بار تغییر کرده و چندان ثباتی نداشتند.

خبری از آماده‌سازی نیست

در شرایطی که همه تیم‌ها در تدارک فصل بعد هستند و برای فصل نقل‌وانتقالات فعالیت می‌کنند دو تیم نفت مسجدسلیمان و صنعت‌نفت به خواب خرگوشی رفتند و اصلا نمی‌دانند تکلیفشان برای فصل بعد چیست؟ چه برسد به این که بخواهند بازیکن جذب کرده یا حداقل نفرات فعلی را حفظ کنند. سیروس پورموسوی و محمود فکری هر کدام به‌نوعی این مشکلات مالی را مانعی برای ادامه فعالیت خود عنوان کردند. چه‌بسا با بهتر نشدن شرایط از این تیم جدا شوند. این دو مربی که فصل سختی را سپری کردند، حاضر نیستند با این شرایط به کارشان ادامه دهند.

جلسه پورموسوی با عیسی‌زاده

شاید برای هواداران تیم صنعت‌نفت مهم باشد در جلسه سیروس پورموسوی با عیسی‌زاده چه گذشت. عیسی‌زاده که همواره در مدیریت مشکلات مالی همچون یک برنده عمل کرده است، این بار نیز مایل است سیروس پورموسوی را حفظ کند. او بدون توجه به انتقاد‌هایی که به این مربی می‌شود از او خواسته در این تیم بماند، ولی پورموسوی همه چیز را به بعد از جلسه مدیران ارشد درمورد وضعیت مالی این تیم موکول کرده است. از این رو اصرار‌های عیسی‌زاده برای حفظ این مربی که به‌خوبی با مشکلات مالی کنار می‌آید تا اینجا به نتیجه نرسیده است. پورموسوی تصمیم‌گیری در این مورد را به بعد از جلسه مدیران ارشد موکول کرد.

 فکری و نفت مسجدسلیمان شاید وقتی دیگر

به‌ نظر می‌رسد فصلی که گذشت پایان کار محمود فکری با تیم نفت مسجدسلیمان بود. فکری با اتهاماتی که به بازیکنان نفت مسجدسلیمان زد به‌ واقع وجهه خوب خود در جمع دوستداران این تیم را به باد داد. او که از محبوب‌های شهر مسجدسلیمان به‌واسطه صعود با تیم نفت به لیگ برتر بود با نتایج بدی که در این هفته‌ها به همراه تیمش گرفت از محبوبیت خود کاست. او گویا علاقه‌ای به ادامه کار ندارد و در جلسه با مسئولان باشگاه نیز دو طرف عدم‌ تمایل خود را به این همکاری نشان دادند. از طرفی با توجه به اینکه مسئولان باشگاه از گزینه‌های دیگری به‌عنوان طرف مذاکره نام می‌برند، به‌نظر می‌رسد باید همکاری مجدد فکری با تیم نفت مسجدسلیمان را منتفی دانست. مبلغ درخواستی فکری فراتر از توان باشگاه نفت مسجدسلیمان است.

 مدیران ناموفق در درآمدزایی

در میان تیم‌های لیگ برتری مدیران دو باشگاه نفتی همواره از بین کارمندان این شرکت انتخاب می‌شوند و همین هم باعث می‌شود آنها هرگز برای درآمدزایی اقدام نکنند. این مدیران زیر بار مشکلات مالی استخوان خرد می‌کنند، ولی هرگز برای درآمدزایی اقدام نکردند. اگر هم کمکی به این دو تیم شده به‌واسطه علاقه هواداران متمولی بوده که هر از چند گاهی با برخی کمک‌های لجستیک برای رفع برخی مشکلات داوطلب شدند.

 هفته آینده تصمیم گرفته می‌شود

وزارت‌نشینان هفته آینده برای تیم‌های نفتی تصمیم می‌گیرند. فصل قبل در چنین روزهایی بود که وزیر نفت در عین ناباوری مسئولیت این دو تیم را برعهده گرفت و تا حدی خیال نفتی‌ها راحت شد. این تصمم هرچند در آن مقطع امیدوارکننده بود، ولی همچون همیشه چندان حمایتی نشد تا مشکلات عدیده این تیم‌ها در طول فصل به قوت خود باقی بماند. این بار اما تیم‌ها شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. بعید است وزارت نفت از این تیم‌های بی‌آزار که همیشه هر طور شده در لیگ برتر باقی می‌مانند، خسته شود.

از این رو قرار است هفته آینده جلسه ویژه‌ای بین مدیران رده بالای نفتی این دو تیم لیگ برتری برگزار شده و برای ادامه فعالیت در لیگ برتر تصمیم بگیرند. به‌نظر می‌رسد قرار است این تیم‌ها همچنان در لیگ برتر باشند، ولی برای تامین هزینه‌ها و بدهی‌های به‌جا مانده از این تیم‌ها هنوز برنامه‌ریزی نشده است.

 همه منتظر سیاست مدیران جدید نفتی

از طرفی تغییر دولت نیز می‌تواند در وضعیت این تیم‌ها تاثیرگذار باشد و چه‌بسا باز هم کار را به درازا بکشد. هر چند در اصل سیاست آنها تغییری ایجاد نخواهد شد، ولی بدون‌شک تغییر وزیر می‌تواند سیاست‌های مقطعی تازه‌ای را وارد کرده و تغییری شاید اساسی در وضعیت این تیم‌های سر راهی ایجاد کنند‌. باید منتظر تغییرات دولت جدید بود به امید اینکه شاهد بهبود وضعیت دو تیم نفتی پرطرفدار لیگ برتر فوتبال کشورمان باشیم.

منبع: فرهیختگان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها