|

نظر کارشناسان مشهور داوری درباره صحنه‌های جنجالی بازی استقلال - ذوب آهن

ذوب آهن و استقلال در دیداری حساس از رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در اصفهان به مصاف هم رفتند.

لینک کوتاه کپی شد

این دیدار برخلاف دو دیدار آغازین این هفته که از نظر داوری پر جنجال و حتی با محرومیت فوری کمک داور آلومینیوم - پیکان همراه بود، تنها با یک صحنه مشکوک به پایان رسید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از نواندیش؛ تیم داوری این دیدار: امیرسامان سلطانی، حسین مرادی، علی احمدی و حسین زیادی هستند.

در ادامه صحنه های مشکوک این دیدار از منظر کارشناسان داوری بررسی می شود:

نظرات محمدی

نیمه اول:صحنه مشکوک داوری نداشت.

نیمه دوم: دقیقه 89: خطای نسبتا شدید کمال کامیابی نیا روی بازیکن استقلال که با کارت زرد جریمه شد.

نظز محمدی: کارت زرد تصمیمی مدیریتی بود و داور می توانست از کارت قرمز استفاده کند.

نظرات حیدر سلیمانی

کارشناس داوری فوتبال اعتقاد دارد که گل ذوب‌آهن مقابل استقلال باید به نام هافبک آبی‌پوشان ثبت شود.

حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با تسنیم درباره عملکرد امیرسامان سلطانی عملکرد داور مسابقه ذوب‌آهن و استقلال در هفته یازدهم لیگ برتر، اظهار داشت: در نیمه اول صحنه یا مشکل خاصی داوری ندیدیم. سلطانی با دوندگی زیاد به صحنه‌ها نزدیک بود. در نیمه دوم دو اخطار به بازیکنان استقلال داد که درست بود. بی‌احتیاطی بازیکن ذوب‌آهن کارت زرد داشت که داور به او نشان داد. در صحنه پرتاب اوتی که نادر محمدی بازیکن ذوب‌آهن داشت، داور نقطه کرنر را نشان داد که مورد اعتراض بازیکنان استقلال واقع شد و تصمیم داور به نظر صحیح بود.

وی افزود: در ادامه از روی نقطه کرنر موقعیتی برای ذوب‌آهن ایجاد شد که مشخص نیست کمک داور آفساید اعلام کرده باشد یا نه، اما آن صحنه آفساید نبود.

کارشناس داوری فوتبال کشور درباره صحنه خطای امید حامدی‌فر بازیکن استقلال بر روی شایان مصلح مدافع ذوب‌آهن و درگیری‌های بعد از آن در حوالی دقیقه 34 مسابقه، عنوان کرد: نیازی به کارت زرد نبود و داور سریع صحنه را مدیریت کرد.

سلیمانی درباره خطای محمدجواد محمدی روی روزبه چشمی در دقیقه 48 مسابقه، تصریح کرد: بازیکن ذوب‌آهن بی‌احتیاطی کرد چون در زمان فرود با استوک روی پشت چشمی فرود آمد داور به او کارت نشان داد. اگر روی عضله‌های حساس‌تر مانند پای چشمی فرود می‌آمد می‌توانست مستحق کارت قرمز باشد.

وی درباره اینکه گل تیم ذوب‌آهن باید به نام چه کسی ثبت شود، گفت: به این دلیل که مسیر توپ منحرف شد باید گل به خودی و به نام مدافع استقلال ثبت شود. البته باید به مقررات سازمان لیگ هم در این خصوص مراجعه شود که در آخرین قوانین درباره چنین مواردی چه گفته شده است. از آنجا که وقتی توپ به مهدی مهدی‌پور برخورد کرد و تغییر مسیر داد، بنابراین گل به خودی به نام وی ثبت می‌شود.

نظرات نوذر رودنیل

کارشناس داوری فوتبال گفت: داور باید بازیکن ذوب‌آهن را به دلیل خطای شدید از زمین اخراج می‌کرد.

نوذر رودنیل در گفت‌وگو با فارس در مورد نحوه قضاوت امیرسامان سلطانی در بازی ذوب‌آهن و استقلال اظهار داشت: تیم داوری در این مسابقه قضاوت خوبی انجام داد. البته در دقیقه 89 داور باید کمال کامیابی‌نیا از ذوب‌آهن را به دلیل خطای شدید روی بازیکن استقلال از میدان اخراج می‌کرد. بازیکن ذوب‌آهن با استوک روی پای بازیکن استقلال زد و باید کارت قرمز می‌گرفت.

وی افزود: به جز این صحنه در تمامی صحنه‌ها تیم داوری قضاوت خوب و بدون اشتباهی داشت. در دقیقه 70 هم خطای پنالتی برای استقلال رخ نداد و ادامه بازی تصمیم درست داور بود

نظرات سه کارشناس داوری دیگر

دیدار حساس ذوب‌آهن و استقلال با تساوی یک بر یک دو تیم به پایان رسید و امتیازها بین شاگردان ربیعی و نکونام تقسیم شد. البته این بازی بدون حاشیه نبود و اعضای تیم استقلال به خطای اتفاق افتاده روی سعید مهری در دقیقه ۸۹ اعتراض داشتند و معتقد بودند که کمال کامیابی‌نیا بابت این خطا باید از زمین مسابقه اخراج می‌شد.

 علیرضا یزدانی و حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این صحنه نظرات خود را ارائه کردند که در ادامه می‌خوانید:

حیدر سلیمانی: کامیابی نیا با بی‌پروایی با استوک روی کفش مهری فرود آمد و کارت زرد صحیح بود. در صورتی که با استوک روی عضله یا مچ پا فرود می‌آمد مستحق اخراج بود.

علیرضا یزدانی: تکل هافبک ذوب‌آهن، نشان خطای شدید بود و استوک‌های عقبی روی ساق پای مهری نشست و شدت به طوری است که داور باید کامیابی‌نیا را از زمین مسابقه اخراج می‌کرد.

نظرات کارشناسان ورزش سه درباره 4 صحنه داوری

برخورد محمد قریشی و روزبه چشمی (مشکوک به پنالتی- دقیقه ۶۰)

-- محمدحسین ترابیان: این صحنه چلنج طبیعی فوتبال محسوب می‌شد و ادامه بازی تصمیم درست داور بود.

-- مهدی عالیقدر: جدال طبیعی بر سر توپ بود و داور به درستی دستور به ادامه بازی داد.

-- ابراهیم میرزابیگی: خطایی رخ نداد و ادامه بازی از طرف داور درست بود.

-- تورج حق‌وردی: خطایی اتفاق نیفتاد.

برخورد توپ به مهرداد رضایی (مشکوک به هند پنالتی- دقیقه ۷۰)

-- محمدرضا ابوالفضلی: توپ به دست هیچکدام از بازیکنان برخوردی نداشت و به پهلوی مدافع ذوب‌آهن برخورد کرد؛ لذا هیچ پنالتی رُخ نداد.

-- محمدحسین ترابیان: ادامه بازی از سوی داور صحیح بود.

-- مهدی عالیقدر: تخلف هند صورت نگرفت و ادامه بازی تصمیم صحیح داور بود.

-- ابراهیم میرزابیگی: خطای هند رخ نداد و ادامه بازی درست بود.

-- تورج حق‌وردی: هند نبود.

برخورد امید حامدی‌فر و مهرداد رضایی (مشکوک به کارت زرد دوم بازیکن استقلال- دقیقه ۷۱)

-- محمدرضا ابوالفضلی: در ابتدا بازیکن ذوب‌آهن شیطنتی انجام داده و بعد از آن بازیکن استقلال واکنش نشان داد اما ضربه‌ای به بازیکن ذوب‌آهن وارد نشد و این صحنه با بزرگنمایی وی مواجه شد؛ داور در صحنه به درستی تصمیم به تذکر و‌ مدیریت بازی گرفت و نیازی به اخطار نبود. به گزارش نواندیش او افزود: اگر ضربه به صورت بازیکن برخورد می‌کرد، قطعا اخراج داشت نه اخطار، زیرا جدالی برای توپ نبود.

-- محمدحسین ترابیان: بازیکن آبی دستش را پرت می‌کند ولی به صورت بازیکن سفید نمی‌خورد. و بازیکن سفید بزرگنمایی می‌کند. در این صحنه بازیکن آبی نیاز به اخطار ندارد ولی بازیکن سفید به دلیل اینکه با این رفتار خود قصد گول زدن داور را دارد می‌تواند اخطار بگیرد.

-- مهدی عالیقدر: بازیکن سفید شیطنت می‌کند و هیچ برخوردی صورت نگرفت. ادامه بازی بهترین تصمیم است.

-- ابراهیم میرزابیگی: مشخص نیست برخورد صورت می‌گیرد یا نه؛ اگر برخوردی صورت گرفته باشد، بازیکن استقلال باید با کارت زرد جریمه می‌شد.

-- تورج حق‌وردی: بازیکن استقلال باید با کارت زرد جریمه می‌شد.

برخورد کمال کامیابی‌نیا و سعید مهری (مشکوک به اخراج- دقیقه ۸۹)

-- محمدرضا ابوالفضلی: استوک کفش بازیکن ذوب‌آهن ابتدا بر پای بازیکن استقلال کِشیده شد و سپس در امتداد بر روی کفش فرود آمد، لذا اخطار کاملا صحیح است. اما اگر ضربه مستقیما به ساق پا وارد میشد و سایش پیدا نمیکرد، داور باید از کارت قرمز خود استفاده می‌کرد.

-- محمدحسین ترابیان: بازیکن سفید با استوک به روی کفش و پای بازیکن سفید ضربه می‌زند و اخطار کفایت می‌کند.

-- مهدی عالیقدر: با توجه به محل برخورد، اخطار کافی است.

-- ابراهیم میرزابیگی: بازیکن سفید خطای شدید انجام می‌دهد و باید اخراج میشد.

-- تورج حق‌وردی: بازیکن ذوب‌آهن مرتکب خطای شدید شد و باید اخراج می‌شد.

نظرات محمد فنایی

پیشکسوت داوری فوتبال ایران گفت: (کمال)کامیابی‌نیا با استوک پای بازیکن استقلال را زد و تنها جریمه مناسب برای او کارت قرمز بود چرا که این بازیکن با توپ هیچ کاری نداشت.

محمد فنایی پیشکسوت داوری فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به قضاوت امیر سامان سلطانی در دیدار ذوب‌آهن و استقلال اظهار داشت: بازی صحنه خاصی نداشت و فقط می‌توان درباره یک صحنه حرف زد.

وی افزود: در دقیقه ۸۷ کمال کامیابی‌نیا بازیکن تیم ذوب‌آهن اصفهان خطای شدیدی را روی سعید مهری انجام داد که به طور حتم باید از زمین اخراج می‌شد. کامیابی‌نیا با استوک، پای بازیکن استقلال را زد و با توپ هیچ کاری نداشت و فقط رفتاری خشن انجام داد.

فنایی افزود: در دقیقه ۷۰ نیز در محوطه جریمه ذوب‌آهن خطایی صورت نگرفت و داور به درستی دستور به ادامه بازی داد.

وی همچنین درباره گل‌ ذوب‌آهن که با برخورد به مهدی مهدی‌پور، بازیکن استقلال وارد دروازه آبی‌ها شد نیز گفت: گل ذوب‌آهن نیز از نظر من «گل به خودی» نامیده نمی‌شود.

فنایی در توضیح این اظهارنظر گفت: اینکه در سازمان لیگ چه آیین نامه‌ای وجود دارد از آن بی‌خبر هستم و نمی‌دانم از نظر آنها توپی که به سمت دروازه شلیک می‌شود اما در وسط راه به پای بازیکن حریف برخورد می‌کند و وارد دروازه می‌شود، به نام بازیکن شوت‌زن ثبت می‌شود یا بازیکنی که توپ به پای او برخورد کرده است اما من نظرم همانی است که گفتم، شوت وقتی زده شده و ضربه در چهارچوب بوده، زننده گل بازیکن مهاجم است.

استقلال سند رو کرد

باشگاه استقلال با انتشار تصاویری، مدعی شد که بازیکن ذوب آهن باید در این صحنه اخراج می شد.

در دقایق پایانی دیدار استقلال و ذوب آهن بود که کمال کامیابی نیا به روی سعید مهری مرتکب خطای خشنی شد. با وجود آنکه امیرسامان سلطانی، داور مسابقه به این صحنه بسیار نزدیک بود، به یک کارت زرد بسنده کرد.

پس از این صحنه بود که رسانه رسمی باشگاه استقلال با انتشار ویدیویی از لحظه خطای خشن کامیابی نیا به روی مهری، مدعی شد که بازیکن ذوب آهن مستحق دریافت جریمه سنگین تری بوده است.

در ادامه نیز رسانه باشگاه استقلال تصاویری از آثار به جا مانده از برخورد کامیابی نیا و مهری را منتشر کرده که نشان می دهد هافبک آبی های پایتخت دچار آسیب دیدگی شدیدی شده و رد استوک های کاپیتان سابق پرسپولیس روی پای مهری به جا مانده است.

101754_150

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی