|

بررسی گزینه های جانشینی اسکوچیچ؛ 3 ایرانی و یک خارجی!

سه گزینه نهایی مربیگری در تیم ملی، مشخص شده‌اند و این احتمال هم وجود دارد که یک مربی خارجی هم انتخاب شود.

لینک کوتاه کپی شد

علی دایی، جواد نکونام و امیر قلعه‌نویی، فعلا جدی‌ترین نام‌ها برای هدایت ایران در جام جهانی قطر هستند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ سه مربی که دو نفر آن‌ها یعنی دایی و قلعه‌نویی، پیش از این هم مربی تیم ملی شده‌اند و همیشه گزینه بازگشت‌شان به این شغل مطرح بوده است. شاید تمایل بخش زیادی از افکار عمومی به سمت مربی خارجی باشد، اما درباره همین سه گزینه هم اختلاف نظر جدی بین طرفداران تیم ملی وجود دارد.

اعتبار شهریار

جدی‌ترین شانس هدایت ایران در جام جهانی 2022، بهترین رابطه را هم با بازیکنان فعلی تیم ملی دارد. سردار آزمون، بارها از علاقه‌اش به دایی حرف زده و مهدی طارمی، حضور در لیگ برتر و باشگاه پرسپولیس را مدیون اوست. حمایت دایی از طارمی در ماجرای درگیری مهاجم تیم ملی با دراگان اسکوچیچ، رابطه آن را عمیق‌تر هم کرد. در بین کاپیتان‌های تیم ملی هم دایی، مقبولیت کافی را دارد. دایی می‌تواند نظم را به تیم ملی برگرداند و تیمی یک‌دست را به قطر بفرستد. وجهه بین المللی او، اعتبار نیمکت تیم ملی را در جام جهانی افزایش می‌دهد. دایی به لحاظ جایگاه، محبوبیت و کاریزما، می‌تواند بهترین انتخاب برای نیمکت تیم ملی باشد اما نقاط ضعف او، به مسائل فنی مربوط می‌شود. آخرین مربیگری دایی، به سه سال قبل و باشگاه سایپا مربوط است. او بعد جدایی از سایپا، بخاطر علاقه به حضور در تهران، حاضر نشد به پیشنهادات مربیگری در تیم‌های شهرستانی جواب مثبت بدهد و فعالیت حرفه‌ای انجام نداد. یک قهرمانی لیگ و سه قهرمانی جام حذفی، کارنامه‌ای قابل قبول برای دایی است، با این حال سبک بازی تیم‌های او و به خصوص کادرفنی مورد علاقه‌اش، همیشه با انتقادات زیادی همراه بوده‌اند. دایی همیشه در کادر مربیگری‌اش، از برادرش محمد دایی استفاده می‌کند و اصرار زیادی هم روی این انتخاب دارد. در سال‌های بیکاری علی دایی، محمد هم بیکار بوده و جز برادرش، هیچ تیمی علاقه‌ای برای همکاری با او نشان نداده است.

پسر کی‌روش

زمانی که برای اولین بار بحث اخراج دراگان اسکوچیچ از تیم ملی مطرح شد، کارلوس کی‌روش جدی‌ترین نام برای جانشینی او بود. نامی که خیلی زود، جای خود را به گزینه‌های ایرانی داد. حالا کاپیتان تیم کی‌روش در جام جهانی 2014 و جام ملت‌های 2015، یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای نیمکت تیم ملی محسوب می‌شود. نکونام که اتفاقا سبک بازی مورد علاقه‌اش را از کی‌روش الگوبرداری کرده، در سال‌های اخیر یکی از مربیان موفق ایران بوده است. او ابتدا نساجی را به لیگ برتر آورد، در لیگ برتر هم با این تیم نتایج خوبی گرفت و سپس فولاد را به قهرمانی جام حذفی و سوپرجام رساند. صعود فولاد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان در این فصل، نقطه مهمی در کارنامه مربیگری نکونام بود. همین عملکرد هم باعث شد استقلال این فصل سراغ او برود. نکونام هم مثل دایی رابطه خوبی با بازیکنان تیم ملی دارد و مربی مدرن و موفقی هم محسوب می‌شود. تخصص او در دفاع و ضد حمله، چیزی است که تیم ملی در جام جهانی به آن نیاز دارد. نقطه ضعف نکو، تجربه کم اوست. نکونام 5 سال قبل مربیگری را آغاز کرده و فقط 3 سال است، در سطح اول فوتبال ایران مربیگری می‌کند. همین تجربه کم، می‌تواند شانس او برای انتخاب به عنوان سرمربی بعدی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

دوباره ژنرال

نام امیر قلعه‌نویی و نیمکت تیم ملی، سال‌هاست به هم گره خورده‌اند. او یک بار پس از جام جهانی 2006 برای مدت کوتاهی سرمربی تیم ملی شد و پس از آن، همیشه آلترناتیو مربیان آن بوده است. قلعه‌نویی پس از جدایی مارک ویلموتس، در یک قدمی نیمکت تیم ملی بود. مخالفت سپاهان با جدایی او باعث شد این شانس، به دراگان اسکوچیچ داده شود. قلعه‌نویی دوباره با جدایی احتمالی اسکوچیچ به یکی از گزینه‌های تیم ملی تبدیل شده، با این تفاوت که این بار نامش در صدر فهرست قرار ندارد. قلعه‌نویی بین گزینه‌های هدایت تیم ملی، پرافتخارترین مربی است. هنوز هیچ مربی نتوانسته به اندازه او، قهرمان لیگ برتر شود. گل‌گهر قلعه‌نویی هم در دو فصل اخیر، با این مربی نتایج خوبی گرفته و حتی کسر 7 امتیاز در فصل گذشته، باعث نشد آن‌ها بین 4 تیم بالای جدول قرار نگیرند. انتخاب ژنرال اما، مخالفان زیادی دارد. قلعه‌نویی سال‌هاست به ارائه فوتبال سنتی محکوم می‌شود و از آخرین جام او هم، 9 سال می‌گذرد. موضوعی که باعث شده بسیاری، او را به تمام شدن دوران اوجش متهم کنند. هر چند در همین مدت هم تیم‌های قلعه‌نویی نایب قهرمان لیگ شدند و به فینال جام حذفی رسیدند. بازیکنان تیم ملی که در حال حاضر نقش پررنگی در تغییرات روی نیمکت دارند هم، خیلی طرفدار قلعه‌نویی نیستند. کمیته فنی فدراسیون فوتبال اما، احتمالا نام او را جلوتر از سایر گزینه‌های بررسی می‌کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها