|

ساپینتو در برابر مجیدی؛ بیرون آمدن از لاک دفاعی!

فعالیت استقلال در نقل و انتقالات بیشتر در فاز هجومی و خط حمله بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

بدون شک نقطه قوت اصلی استقلال در فصل گذشته که منجر به قهرمانی این تیم هم شد، خط دفاع قدرتمند و کم نقص این تیم بود. آبی ها پارسال فقط 10 گل در طول 30 مسابقه لیگ دریافت کردند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ این در حالی است که اگر 3 گل اهدا شده در جدول به استقلال توسط کمیته انضباطی(به خاطر عمل غیرقانونی گل‌گهر) را فاکتور بگیریم، آبی ها 36 گل در طول مسابقات وارد دروازه حریفان کرد و از این حیث تیم پنجم لیگ برتر پارسال آنهم به صورت مشترک با گل‌گهر محسوب می‌شوند.

استقلال در شرایطی پارسال 37 گل وارد دروازه رقبا کرد که در اکثر مواقع با سیستمی بازی می‌کرد که 3 مهاجم در ترکیب بودند. آبی ها پارسال مهاجمان متعددی مثل رودی ژستد، ارسلان مطهری، محمدرضا آزادی، آرمان رمضانی و ... را در اختیار داشتند اما تعداد گل‌های زده آنها چندان چنگی به دل نزد و بیشتر شاهد گلزنی مهاجمان کناری این تیم یعنی کوین یامگا و امیرحسین حسین زاده بودیم.

در پایان فصل رودی ژستد اولین بازیکنی بود که جدایی اش قطعی شد و در چنین فضایی مدیران باشگاه از ابتدای نقل و انتقالات برای تقویت خط حمله خود اقدام کردند. حالا هرچقدر در خط دفاعی استقلال با کمبود بازیکن مواجه است و باید در ادامه نقل و انتقالات این نقیصه را رفع کند،‌به نظر می‌رسد خط آتش جذابی در انتظار آبی پوشان در فصل جدید لیگ برتر باشد.

**اولین خرید استقلال یک مهاجم بود

مدیران استقلال به قدری به خط حمله تیم خود اهمیت می‌دهند که اکثر قراردادهای آنها با بازیکنان تا اینجای نقل و انتقالات به این خط ارتباط دارد. در این راستا اولین بازیکنی که با مدیران استقلال به توافق رسید و قراردادش را امضا کرد، سجاد شهباززاده است. مهاجم پیشین سپاهان که دو فصل پیش عنوان آقای گلی لیگ برتر را به خود اختصاص داد، به تیم سابق خود برگشت تا به نوعی جانشین رودی ژستد شود. رضا میرزایی وینگر تیم سپاهان هم دیگر بازیکنی بود که تا اینجای نقل و انتقالات به استقلال ملحق شده و به بار هجومی این تیم اضافه خواهد کرد.

**حفظ مطهری و رمضانی برای قدرت بیشتر

با وجود شایعاتی که درباره احتمال جدایی آرمان رمضانی و ارسلان مطهری وجود داشت اما مسئولان باشگاه با این دو بازیکن نیز توافق کردند. آرمان رمضانی اولین بازیکنی لقب گرفت که به طور رسمی قراردادش را تمدید کرد. ارسلان مطهری نیز یکسال دیگر با استقلال قرارداد داشت اما شایعاتی درباره جدایی اش بود و سپس شاهد آن بودیم که او یک فصل دیگر هم تمدید کرد تا خیال مدیران تا حدی راحت شود.

از جمله نفرات هجومی استقلال که در پست وینگر توپ می‌زنند کوین یامگا بهترین گلزن استقلال در فصل پیش قرارداد دارد و ماندگار شده است. حضور یامگا به عنوان یکی از 3 بازیکن خط جلوی استقلال می‌تواند در لیگ بیست و دوم نیز کمک شایانی به آبی ها انجام بدهد.

**حسرت از دست دادن حسین زاده

مهره هجومی دیگر آبی ها که جدایی اش را باید قطعی بدانیم،  امیرحسین حسین زاده است. هافبک جوانی که از سایپا به استقلال آمد و با نظر فرهاد مجیدی به عنوان یکی از 3 بازیکن خط حمله استقلال به کار گرفته شد و توانست عملکردی فوق العاده داشته باشد. گل‌های حساس و 3 امتیازی حسین زاده و پاس گل های کم‌نظیر او نقش زیادی در قهرمانی استقلال داشت اما مساله مهم لژیونر شدن این بازیکن است. حسین زاده بندی در قراردادش دارد که با پرداخت 250 هزار دلار آزاد می‌شود و می‌تواند به تیم های اروپایی برود. از این روبه نظر می‌رسد انتقال او به باشگاه شارلروای بلژیک نهایی شده و مدیران باشگاه باید به فکر جانشین او باشند.

**توافق با کاوه رضایی، به دنبال جذب محمد محبی

بازگشت کاوه رضایی به استقلال هم یکی از اتفاقات جذاب نقل و انتقالات خواهد بود. مذاکرات مسئولان استقلال با مهاجم سابق خود که 5 سال در فوتبال بلژیک توپ زد، از مدت ها پیش آغاز شده و دو طرف به توافقاتی نیز رسیده‌اند اما هنوز قراردادی امضا نشده است. کاوه رضایی هنوز در اروپا حضور دارد اما به نظر می‌رسد به عقد قرارداد نزدیک است تا خط حمله استقلال قدرت بیشتری پیدا کند.

دیگر بازیکنی که استقلالی‌ها برای جذب او اقدام کرده‌اند و به نتایج خوبی نیز رسیده‌اند محمد محبی است. محبی که در عضویت باشگاه سانترا کلارا پرتغال است برای حضور در استقلال نیازمند رضایتنامه است. به همین خاطر مدیران استقلال با باشگاه اروپایی وارد مذاکره شده‌اند و اگر این مذاکرات نتیجه اش عقد قرارداد رسمی با محبی باشد، یک ستاره دیگر که پست اصلی اش وینگر است هم به خط حمله آتشین استقلال اضافه خواهد شد.

**وینگر خارجی هم در راه است

از روزهای گذشته مسئولان استقلال اعلام کردند که به دنبال جذب یک ستاره خارجی در پست‌های هجومی هستند. با توجه به اینکه استقلال همین حالا بازیکنان گلزنی مثل رمضانی، مطهری و  شهباززاده را در اختیار دارد و کاوه رضایی نیز اضافه خواهد شد، گفته می‌شود ریکاردو ساپینتو ترجیح می‌دهد به جای جذب یک فوروارد هدف یک هافبک هجومی یا وینگر خارجی را به خدمت بگیرد.

او نام چند بازیکن خارجی را به باشگاه اعلام کرده که احتمالا طی روزهای آینده شاهد عقد قرارداد با یکی از این نفرات خارجی برای قدرتمندتر شدن خط حمله خواهیم بود.

**اتفاق ویژه؛ این ستاره‌ها هم وینگر هستند، هم مهاجم!

اتفاق مهمی که در بین بازیکنان هجومی استقلال تقریبا مشترک است، توانایی آنها در پست نوک حمله و همچنین مهاجم کناری است. به غیر از آرمان رمضانی که همواره به خاطر قد و قامتش و سبک بازی یک مهاجم نوک محسوب می‌شود، ارسلان مطهری، سجاد شهباززاده و کوین یامگا در گذشته هم در پست مهاجم کناری(وینگر) بازی کرده اند و هم به عنوان مهاجم نوک به ایفای نقش پرداخته‌اند. کاوه رضایی و محمد محبی به عنوان دو خرید احتمالی استقلال نیز چنین ویژگی‌ای را دارند که به سود قهرمان فصل گذشته لیگ برتر است. 

این توانایی در بین مهاجمانی که در فوتبال روز دنیا بازی می‌کنند، یک اصل مهم محسوب می‌شود و مربیان بسیار به آن توجه دارند. مربیان در فوتبال روز دنیا دیگر کمتر به بازی مستقیم و سانترهای پرتعداد و بی‌هدف از جناحین اهمیت می‌دهند و بیشتر روی بازیسازی از عقب زمین و نفوذ از کناره‌ها و پاس‌های روبه عقب(کات‌بک) زوم می‌کنند.

از این رو آنها بیشتر دست روی مهاجمانی می‌گذارند که تکنیک و سرعت لازم(برای عبور از مدافع مستقیم و بهم ریختن خط دفاعی) را داشته باشند و علاوه بر توانایی بازی در پست هافبک کناری در نوک حمله نیز بتوانند با تکنیک خود توپ را به تور بچسبانند. 

استقلال حالا این پتانسیل را در اختیار دارد و علاقه ساپینتو به جذب یک هافبک هجومی خارجی به جای فوروارد نوک نیز تفکر او برای پرتعداد بودن در خط حمله را به خوبی نشان می‌دهد. 

در این شرایط حتی وجود بازیکنی مثل آرمان رمضانی به عنوان یک مهاجم نوک گلزن و توانمند هم به کار استقلال می‌آید. چراکه او با توجه به فرم ویژه بدنی و توانایی اش در حفظ توپ به خوبی می‌تواند مکمل مناسبی برای کارهای ترکیبی مهاجمان کناری(در سیستم 3 فوروارد) و البته پاس های عمقی ارسال کوتاه و بلند باشد.

پس می‌توان به این نتیجه رسید که ویژگی بارز استقلال در خط حمله داشتن بازیکنانی است که میل به هجوم بالایی دارند و با توانایی مناسب به در سیستم بازی هجومی( 3-3-4 یا 3-4-3) به کار تیمی کمک زیادی خواهند کرد.

**دستور صادر شد، حمله و حمله و حمله

ریکاردو ساپینتو در دوران فوتبال خود برای تیم ملی پرتغال و تیم های باشگاهی ویژگی مشترکی با مهاجمان کنونی استقلال داشت. او اگرچه پست اصلی اش یک مهاجم کناری یا هافبک هجومی بود، اما توانایی بازی در نوک حمله را نیز داشت و در دوران بازی برای اسپورتینگ لیسبون هم بارها به عنوان مهاجم نوک به میدان رفت. به عبارتی ریکاردو درست مثل دوران فوتبالش می‌تواند از وجود مهاجمانی استفاده کند که هر گاه دستور حمله به آنها می‌دهد بتوانند به بهترین شکل کار را در زمین اجرا کنند.

ساپینتو مربی‌ای است که در هر تیمی حضور داشته با تفکرات هجومی تیمش را به زمین فرستاده و با توجه به حضور فورواردهای متعدد در استقلال (در صورت جذب کاوه رضایی و محمد محبی) او یک استقلال کاملا هجومی را خواهد ساخت که شاید از حریف گل بخورد، اما باید در گلزنی متبحرتر باشد. تفکری مانند مصطفی دنیزلی سرمربی نام آشنای ترکیه‌ای که در دوران حضورش در پاس تهران می‌گفت: «مهم نیست چقدر گل می‌خورید، مهم این است که گل‌های بیشتری بزنید.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها