|

افزایش دستمزد از 2 میلیارد به 15 میلیارد؛ لیگ برتر هالیوودی!

رشد قیمت بازیکنان در یک دهه گذشته، از قیمت دلار هم بیشتر بوده است. در حال حاضر بازیکنان در تیم‌های مدعی و صنعتی، قراردادهایی بین 12 تا 20…

لینک کوتاه کپی شد

اعداد عجیب در نقل و انتقالات این فصل لیگ برتر، باعث شده بحث اجرای دوباره سقف قراردادها مطرح شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فوتبال 360، ارقام نقل و انتقالات بازیکنان در این فصل لیگ برتر، جهشی عجیب داشته است. ارقامی که باعث شده پرسپولیس پس از تمدید سریع قرارداد مهدی ترابی، بتواند علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی را به ایران برگرداند و سراغ سایر گزینه‌ها برود. آن‌ها اما با همین شرایط، نتوانستند سجاد شهباززاده و گادوین منشا را خریداری کنند و آن‌ها، با استقلال و مس رفسنجان قرارداد بستند. استقلال علاوه بر شهباززاده، توانسته کاوه رضایی را هم به این تیم برگرداند. سپاهان در خرید محمد دانشگر با قراردادی تاریخی، روی دست استقلال بلند شد و مدافع فصل پیش این تیم را جذب کرد. رقمی پرداختی فولاد به احسان پهلوان، وینگری که در دو فصل گذشته حتی یک گل هم نزده، حاشیه‌های زیادی ساخته است. همین اعداد، باعث شده پای وزارت ورزش و فدراسیون به میان بیاید.

ستاره‌های 20 میلیاردی

رشد قیمت بازیکنان در یک دهه گذشته، از قیمت دلار هم بیشتر بوده است. در حال حاضر بازیکنان در تیم‌های مدعی و صنعتی، قراردادهایی بین 12 تا 20 میلیارد تومان می‌بندند. قرارداد بعضی ستاره‌های خاص، از این هم فراتر می‌رود و دستمزد یکی از بهترین مهره‌های فصل پیش لیگ برتر، با آپشن‌ها به 22 میلیارد تومان می‌رسد. جالب اینجاست حتی بازیکنانی که فصل پیش عملکرد خوبی در تیم‌های پرتماشاگر نداشتند، با قراردادهایی بین 15 تا 19 میلیارد، راهی تیم‌های صنعتی شدند. قرارداد یکی از بازیکنان لیگ در سال 1399 با یکی از تیم‌های پرطرفدار ایران، کمتر از دو میلیارد بود. دستمزد او در سال 1400 به 2 میلیارد و 250 میلیون رسید و حالا، این فصل با افزایشی عجیب، 11 میلیارد تومان دستمزد و 4 میلیارد تومان بابت آپشن‌ها، از یک تیم صنعتی دریافت خواهد کرد!

گران‌تر از خارجی‌ها

شیخ دیاباته زمان پیوستن به استقلال، یکی از لوکس‌ترین و کارنامه‌دارترین بازیکنانی بود که به لیگ برتر ایران آمد. بازیکنی که سابقه بازی در سطح اول ایتالیا، فرانسه و ترکیه را داشت. قرارداد 525 هزار دلاری دیاباته، باعث شد او زیر فشار زیادی قرار بگیرد. حالا اما، قرارداد او به پول ایران، حدود 16 میلیارد تومان می‌شود. یعنی قرارداد بازیکنی در سطح دیاباته با استقلال، کمتر از ارقام منتشر شده درباره قرارداد احسان پهلوان با فولاد و محمد دانشگر با سپاهان بوده است. درباره یامگا هم فصل پیش، ارقام مختلفی اعلام شد که بیشترین آن‌ها، 400 هزار دلار بود. در حال حاضر، کمتر بازیکنی با چنین رقمی حاضر است با تیم‌های مدعی یا صنعتی قرارداد ببندد. احتمالا به همین خاطر هم لژیونرها، آماده بازگشت به لیگ برتر شده‌اند. بیشتر آن‌ها در اروپا یا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس، پیشنهاداتی بالاتر از این ندارند.

تکرار پروژه ناکام

وزارت ورزش و فدراسیون، مطابق سال‌های گذشته سراغ پروژه شکست خورده سقف قرارداد رفته‌اند. پروژه‌ای که قرار است رقم گران‌ترین بازیکنان لیگ برتری را، به 8 تا 10 میلیارد محدود کند. این پروژه در سال‌های گذشته هم، بارها اجرا شده و هر بار، شکست خورده است. تنها نتیجه چنین تصمیمی، بستن دو قرارداد مختلف بین بازیکنان و باشگاه خواهد بود. قراردادی که به سازمان لیگ اعلام می‌شود و قرارداد دیگری که باشگاه طبق آن، دستمزد بازیکنان را پرداخت می‌کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها