|

ستاره استقلالی سپاهان: چند روز دیگر برای آینده‌ام تصمیم می‌گیرم

بازیکن ملی‌پوش تیم فوتبال سپاهان معقتد است برای حضور قدرتمندانه در جام جهانی 2022 قطر حداقل باید 8‌، 9 بازی ملی برنامه ریزی‌ شود.

لینک کوتاه کپی شد

امید نورافکن در حال سپری کردن یکی از فشرده‌ترین فصول حرفه‌ای خود است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ او نه‌تنها در اردوی خردادماه سال گذشته تیم ملی در کیش و بحرین و همین‌طور تمامی اردوهای بعدی حضور داشته، که طی این  مدت همواره بازیکنی ثابت در ترکیب سپاهان نیز بوده و فقط یک مسابقه را لیگ برتر، جام حذفی (دیدار برابر شهید اورکی اسلامشهر) و لیگ قهرمانان آسیا از دست داده است!

یکی دو روز پس از پیروزی پراهمیت سپاهان مقابل پرسپولیس که قهرمانی استقلال را هم مسجل کرد، گفت‌وگویی با امید نورافکن در رابطه با شرایط طلایی‌پوشان اصفهانی و همینطور آینده خودش داشته‌ایم که این روزها حرف‌‎ و حدیث‎‌های زیادی درباره آن وجود دارد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سوال-از دیدار برابر پرسپولیس شروع کنیم. شما در این مسابقه مهم پیروز شدید و قهرمانی استقلال هم نهایی شد.

امید نورافکن: سپاهان و پرسپولیس هر وقت با هم بازی می‌کنند حساسیت‌های زیادی برای بازیکنان، مربیان و مخصوصا هواداران هر دو تیم هست. قبلا هم در مصاحبه‌ای گفته‌ام که بعضی اوقات که در شهر هستم و هواداران اصفهانی را می‌بینم از این جمله استفاده می‌کنند که بیشتر از موفقیت‌های بزرگ برای آنها، دو بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس برایشان اهمیت دارد. این بازی خیلی برایشان مهم است. ما هم توانستیم این بازی را 2 بر 1 ببریم. موقعیت‌های زیادی داشتیم. نیمه اول یکی دو موقعیت را محمدرضا حسینی داشت که یک موقعیت را خیلی عالی به تیرک زد. یکی دو تک به تک هم داشتیم. در نیمه دوم هم همچنین. دو صحنه مشکوک به پنالتی هم در بازی وجود داشت؛ یکی روی جلال علی‌محمدی و یکی روی رضا میرزایی که هر دو صد در صد پنالتی بود و می‌توانست نتیجه بازی و پیروزی ما را شیرین‌تر هم بکند.سوال- با عملکرد فوق العاده‌ای که سال گذشته سپاهان از خود نشان داد، این تصور وجود داشت که در فصل جدید مدعی اول کسب عنوان قهرمانی باشد. با این حال و اگرچه شما شروع خوبی در مسابقات داشتید ولی رفته رفته از هدف اول‌تان که کسب قهرمانی بود، دور و دورتر شدید. در مورد دلایل این ناکامی صحبت می‌کنید؟

امید نورافکن: فکر می‌کنم دلایل مختلفی داشت. سه چهار بازیکن از ما جدا شدند. گلرمان جدا شد؛ پست مهاجم تیم‌مان عوض شد و وینگرمان هم به تیم دیگری رفت. با نفرات جدید تا بیاییم همدیگر را بشناسیم، زمان نیاز دارد. به نظرم این تیم اگر اسکلت اصلی‌اش حفظ شود، مطمئن باشید نسبت به امسال نتایج بهتری خواهد گرفت. البته بازیکنانی هستند که شاید تیمشان را عوض کنند، ولی اگر اسکلت حفظ شود، نتایج بهتری خواهد شد. به هر حال دو سه سال این بازیکنان در کنار هم بوده‌اند و سال آینده بهتر می‌توانند همدیگر را بشناسند و بهتر نتیجه بگیرند.

سوال- سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا هم شرایط مشابهی داشت. شما شروع خوبی در این رقابت‌ها داشتید ولی رفته رفته از هدفتان که صعود از مرحله گروهی بود، جاماندید. درباره این رقابت‌ها صحبت کنید.

امید نورافکن-بازی‌‎های آسیایی را خیلی خوب شروع کنیم. مقابل پاختاکور توانستیم 3 بر 1 برنده باشیم. فوق العاده نتیجه خوبی برای بازی اول بود و با دو گل برتری زمین را ترک کردیم، ولی در بازی بعدی شرایط فرق کرد و به الدحیل خوردیم و یک بر هیچ بازی را باختیم. ضمن اینکه گروه‌ ما نسبت به گروه‌های دیگر کمی سخت‌تر بود. نمی‌گویم گروه‌های دیگر خیلی آسان بود. گروه‌های دیگر هم سختی خاص خودش را داشته است. با تمام این‌ها من در مورد خودم می‌گویم که خیلی تورنمنت خوبی را پشت سر نگذاشتم. یک مقدار خستگی زیاد هم داشتم، چون کل اردوهای تیم ملی و بازی‌های لیگ پشت سر هم شد. بازیکنان برای تعطیلات عید یک استراحت یک هفته‌ای، پنج روزه داشتند، ولی من آن را هم نداشتم و کار را برایم سخت کرد. من بعد از بازی تیم ملی با کره‌جنوبی و لبنان به آبادان رفتم و با صنعت نفت بازی کردم. بعد از سفر آبادان هم با سپاهان به عربستان رفتیم. از لحاظ روحی و روانی خستگی را حس می‌کردم. این باعث شد شرایط‌مان خیلی خوب نباشد. و در آخر هم بدشانسی آوردیم. در کنفرانس خبری مسابقه با الدحیل هم گفتم که اگر سه امتیاز را می‌گرفتیم مطمئنا صعود می‌کردیم. همینطور هم شد و التعاون بازی آخر را باخت و نتوانست صعود کند. بازی آخر ما را با الدحیل هم دیده‌اید. چیز عجیبی بود. حالا تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که همین‌طور ادامه بدهیم و مشکلات‌مان را پیدا کنیم و برطرف کنیم تا در آینده بهتر در مسابقات بین‌المللی نتیجه بگیریم.

 

 

سوال-محرم نویدکیا در طول فصل یکبار استعفا داد و با وجود تمام فشارهایی که تحمل می‌‎کرد، برخلاف رویه این روزهای فوتبال ما ترجیح داد در مقابل عدم نتیجه گیری هیچ وقت بهانه جویی نکند. او همچنان یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارد. به نظر تو آیا او انتخاب مناسبی برای هدایت سپاهان در فصل آینده هست یا خیر؟

امید نورافکن-نظر من قطعا این است که ایشان قرارداد سه ساله دارند و اگر خودشان مایل باشند خیلی عالی می‌شود که از تجربه این دو سال برای سال سوم استفاده کنند. قطعیت ندارد که ما سال بعدی با اختلاف قهرمان خواهیم شد، ولی شرایط خیلی بهتر خواهد شد. چون یکی دو سال با هم کار کرده‌ایم. بازیکنان و مربیان همدیگر را می‌شناسند و در آخر نتیجه بهتری می‌توانیم برای سال آینده بگیریم. من نظرم این است که ایشان اگر مایل باشد یکسال دیگر هم در کنار تیم باشند. امیدوارم در سال آینده بدشانسی‌هایی که سال گذشته و امسال داشتیم از تیم‌مان دور شود و بتوانیم سپاهان را بعد از سال‎‌ها قهرمان ببینیم و هواداران خوشحال شوند.

*آقای نویدکیا واقعا شخصیت بالایی از خودش نشان داده است

او سپس با اشاره به شخصیت محرم نویدکیا حرف‌هایش را ادامه داد و گفت:« داخل تیم واقعا همه می‌دانند که آقای نویدکیا شخصیت بالایی دارد. همه بازیکنان از جوانان گرفته تا بازیکنان بالای 30 سال بعضی از اخلاقیات و رفتارهای ایشان را برای سال‌های بعد برمی‌داریم. فکر می‌کنم واقعا در این دو سال شخصیت بالایی را از خودش نشان داد و امیدوارم سال آینده در آخر نتیجه خوبی را بگیریم.»

سوال-شما بازی‌های زیادی را در طول فصل انجام دادید. در سه جام با سپاهان حضور داشتید و در تمامی اردوهای تیم ملی هم حاضر بودید و هشت بازی هم انجام دادید. این فصل برایتان تا اینجا چطور بوده است؟ 

امید نورافکن – من در سوال قبلی هم خدمتتان عرض کردم؛ فشردگی بازی‌های ملی و باشگاهی سبب شد تا کمی کیفیت شخص خود من در بازی‌های آسیایی پایین بیاید. ولی خب بعد از اینکه برگشتیم شرایط کمی بهتر شد. زمان استراحت و ریکاوری بهتر شد و توانستیم بعد از بازی‌های آسیایی دو برد پشت سر هم دربیرون از خانه به دست بیاوریم. این شرایط را کمی برایمان بهتر کرده است. ولی خب تحت فشار بودیم که بازیکن حرفه‌ای باید این شرایط را تحمل کند. در فوتبال روز دنیا هم همینطور است. در انگلیس و لیگ‌های برتر فوتبال دنیا سه روز سه روز، چهار روز چهار روز بازی است و کاری هم نمی‌توانند بکنند. بهترین کیفیت خودشان را می‌آورند و ما هم باید از آنها یاد بگیریم.

 

 

سوال-از زمانی که شما به فوتبال ایران معرفی شده‌اید در سه پست بازی کرده‌اید و طی سال گذشته و امسال نیز در دو پست دفاع چپ و دفاع میانی مورد استفاده قرار گرفته‎‌اید. خودتان در کدام پست احساس راحتی بیشتری دارید؟

امید نورافکن –الان دیگر وقتی من در این سن و سال و در 25 ، 26 سالگی هستم، نمی‌توانم برای خودم پستی را انتخاب کنم و بگویم من دوست دارم در این پست بازی کنم. الان دیگر هدفم فرق کرده است. فقط به دنبال این هستم که در هر نقطه‌ای از زمین که بازی می‌کنم بهترین عملکردی که از من انتظار می‌رود را انجام بدهم. الان نمی‌توانم بگویم این پست از زمین را می‌پسندم. ولی از همان اول هم که فوتبال شروع کردم از آن پست شروع کردم در این پست بودم و حالا مربیان به هر شکلی که خودشان خواستند پستی را برای من انتخاب کردند. الان دیگر نمی‌شود گفت که در چه پستی راحتم یا راحت نیستم. هدف‌ها متفاوت شده است 

نورافکن در این بخش از مصاحبه سکوتی کرد و ادامه داد:« به هر حال خدا را شکر می‌کنم.»

سوال-وقتی همراه با سپاهان درگیر رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بودید، شایعاتی پیرامون جدایی شما از تیم شکل گرفته بود که با یک استوری نیز به آن واکنش نشان دادید. به طور کلی اگر قصد جدایی داشته باشید اولویت شما حضور در یک تیم خارجی است یا یکی از دو تیم پایتخت. شاید هم با توجه به قرارداد یک‌ساله‌ای که دارید، قصد ادامه حضور در سپاهان را داشته باشید. خودتان درباره این موضوع توضیح بدهید.

امید نورافکن- من یکسال دیگر با سپاهان قرارداد دارم و به آن پایبند هستم، ولی خب یک صحبت‌هایی را انجام داده‌ام و اگر شرایط فراهم باشد و اگر قرارداد خوبی بتوانیم درست کنیم، اروپا مدنظرم هست. امیدوارم در روزهای آینده بتوانم تصمیم خوبی برای سال آینده بگیرم و ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم. ولی خب داخل ایران شرایط سپاهان برای من خوب بوده است. البته می‌تواند عالی هم بشود. ببینیم حالا در یکی دو سال آینده شرایط چطور پیش می‌رود تا بتوانم تصمیم خوبی بگیرم.

*در آخرین بازی سپاهان مقابل استقلال هواداران تیم سابقت علیه تو شعار دادند. آیا انتظار چنین رفتاری را از آنها داشتی؟

امید نورافکن- خب انتظارم این نبود. در بازی قبلی که در اصفهان مقابل استقلال داشتیم، من را تشویق کردند. اما یک مقدار خوشحالی گل من که گل حساسی هم بود باعث شد ناراحتی ایجاد شود. هیچ ناراحتی‌ای از سمت نبوده و نیست؛ چون هواداران استقلال همیشه من لطف داشته‌اند و حتی اگر گاهی اوقات شعارهای بد بدهند، محبت‌هایشان و خاطرات خوشی که از آنها در ذهن دارم برای همیشه در ذهن من می‌ماند.  فکر می‌کنم یک روزی زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد و این دلخوری از بین می‌رود.

 

 

سوال-برسیم به گروه تیم ملی ایران در جام جهانی. چه دیدگاهی درباره گروه تیم ملی در جام جهانی داری؟

امید نورافکن- حدس خود من این است که هر کدام از سه تیمی که از پلی‌آف بالا بیایند، از آمریکا قوی‌تر هستند. سه تیم اروپایی واقعا تیم‌های خوبی هستند و از قرعه آمریکا به نظر شخص خودم سخت‌تر است. یا اوکراین باشد یا اسکاتلند یا ولز. فکر می‌کنم نسبت به دوره قبلی با قرعه بهتری روبه‌رو شده‌ایم. فکر می‌کنم اگر خیلی باهوش باشیم و بازی‌های دوستانه خوبی داشته باشیم، می‌توانیم به نتایج خوب فکر کنیم و بازی‌های خوبی مقابل این تیم‌ها انجام بدهیم. بازی اول هم در این تورنمنت‌ها خیلی تعیین کننده است. دوره قبلی را هم ببینید. وقتی مقابل مراکش برنده شدیم، تا لحظه آخر شانس صعود داشتیم. اسپانیا و پرتغال حتی می‌توانم بگویم جزو تیم‌های برتر فوتبال دنیا بودند که دوره قبلی تا آستانه حذف این دو تیم هم رفتیم. در هر تورنمنتی اولین بازی مهم‌ترین بازی است و باید بهترین نتیجه را در اولین بازی در جام جهانی قطر بگیریم.

سوال- تو در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا مقابل ستاره‌های دو تیم التعاون نظیر ذی لوئیس، تاوامبا، الونگا و ادمیلسون بازی کردی. به نظرت با توجه به بازیکنان سرشناسی که در تیم‌های ملی انگلیس، آمریکا و تیم پلی آف اروپا نظیر هری کین، پولیشیچ، بیل و ... وجود دارند، این کیفیت نزد بازیکنان ایرانی برای مقابله با آنها وجود دارد؟

امید نورافکن- ببینید چیزی که شما می‌گویید؛ اگر برفرض هری کین را انگلیس دارد یا آمریکا پولیشیچ دارد یا ولز گرت بیل، تیم ملی ایران هم بازیکنان تراز اول در دنیا دارد. ما هم طارمی داریم، آزمون داریم، انصاری‌فرد داریم، سید مجید حسینی داریم، میلاد محمدی داریم، امیرعابدزاده، نیازمند و علی بیرانوند داریم. همه و همه بچه‌ها... ولی اگر بخواهیم عرض اندام کنیم باید بازی‌های دوستانه داشته باشیم. باید شرایط تیمی را در نظر بگیریم. شرایط فردی که ما هم بازیکنان خوبی داریم. علیرضا جهانبخش را داریم. این‌ها در سطح اول فوتبال دنیا بازی می‌کنند و شرایط خوبی هم دارند و در جام جهانی می‌توانند به ما کمک کنند. بحثی که الان وجود دارد این است که ما باید شرایط تیمی را در نظر بگیریم. بحث فردی نیست. بازیکنانی که اسم بردیم در قالب تیم قرار می‌گیرند و به‌خاطر سطح بالای بازیکنان شرایط تیم را در نظر می‌گیرند. ما اگر می‌خواهیم تیم‌مان شرایط خوبی در جام جهانی داشته باشد، در 4 ، 5 ماه باید حداقل هشت بازی دوستانه داشته باشیم تا تیم را با شرایط آماده و بهترین حالت به بازی اول برسانیم.

 

 

سوال-با توجه به شرایط فعلی درنهایت بتوانند 4‌، 5 بازی دوستانه فراهم کنند که در حال حاضر هم فقط یک مسابقه با کانادا نهایی شده است.

امید نورافکن- ببینید ما الان دو ماه زمان داشتیم و دو ماه از آخرین بازی ما گذشته است. من شرایط ‌موجود را متوجه می‌شوم ولی اگر بخواهیم شرایط بهتر و بهتر شود، نظر شخصی من این است که 8‌، 9 بازی دوستانه انجام شود تا آمادگی تیم بهتر شود. فقط بحث من این است. ما می‌دانیم چه شرایطی در فوتبال کشورمان حاکم است. به هر حال سختی داریم و با تحریم هم مواجه هستیم ولی 8‌، 9 بازی لازمه آماده‌سازی خوب است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها