|

چرا بازار مرغ و گوشت آرام نمی گیرد؟

مرغ هم کمیاب می شود؟/ صف طولانی در انتظار مردم

shayanews morgh

در حالی که نرخ مصوب این کالا ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. در عین حال،مصرف کنندگان عرضه مرغ نیز نسبت به هفته‌های قبل محدودتر شده و مردم ناچارند…

لینک کوتاه کپی شد

اواخر سال گذشته بازار مرغ دچار نوسانات شدید شد و دولت برای کنترل بازار این کالا، قرارگاه ساماندهی مرغ را تشکیل داد، با این حال از فروردین ماه ۱۴۰۰ مجدداً هشدارها درباره وضعیت تولید مرغ در کشور آغاز شد و در حال حاضر نیز شاهد دو نرخی شدن این کالا و افزایش قیمت آن به به ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان و حتی بیشتر از این نرخ هستیم.

به گزارش «شایانیوز»،در حالی که نرخ مصوب این کالا ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است همچنین به گفته مصرف کنندگان عرضه مرغ نیز نسبت به هفته‌های قبل محدودتر شده و مردم ناچارند برای خرید این کالا به چندین مرکز خرید مراجعه کنند.

در میادین میوه و تره بار هم که عرضه مرغ به قیمت مصوب به صورت روزانه در حال انجام است، از یک سو میزان عرضه کاهش یافته و از سوی دیگر افزایش رجوع مردم به میادین برای خرید به نرخ مصوب، موجب شکل‌گیری صف‌های طولانی در میادین شده و این نگرانی وجود دارد که اتفاقات سال گذشته و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ مجدداً تکرار شود.

حسن مهربانی یگانه، استاد ژنتیک و اصلاح نژاد گروه دامپروری دانشگاه تهران به مهر می گوید:میزان تولید مرغ تا آخر سال‌جاری روند نزولی خواهد داشت و قیمت مرغ زنده در سه ماهه اول سال ۹۹ حدود ۷ هزار تومان بوده اما هم اکنون حدود ۱۸ هزار تومان است به عبارتی ۲.۵ برابر رشد را در این حوزه شاهد هستیم.

مهربانی یگانه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ ما با ۳۰۰ هزار تن کمبود مرغ آماده طبخ مواجه هستیم و مشخص نیست که با واردات مرغ و تخم مرغ نطفه دار چه میزان از این کمبود را بتوان جبران کرد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به آمار تولید مرغ زنده در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹، گفت: آمار ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی با آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار همخوانی ندارد. این رقم حدود ۱۶۰ هزار تن کمتر از آنچه وزارت جهاد اعلام کرده بود، است.

وی ادامه داد: به عبارتی سهم تولیدکنندگان و عرضه کنندگان در بازار بسیار ناچیز است و تنها عرضه و تقاضا می‌تواند در تعیین قیمت این محصولات تأثیرگذار باشد.

آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار در زمینه تولید مرغ زنده در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹، حدود ۱۶۰ هزار تن کمتر از آنچه وزارت جهاد اعلام کرده بود، است

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه گاهی مطرح می‌شود که عده‌ای مرغ را گران کردند، گفت: هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد، ذات بازار است که قیمت را تعیین می‌کند.

مهربانی یگانه با اشاره به اینکه تولیدکننده قدرت قیمت گذاری ندارد، ادامه داد: تولیدکنندگان مرغ، تخم مرغ و جوجه یک‌روزه همگی قیمت پذیرند نه قیمت گذار.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها