|

در هفته پیش رو

بورس به چه سمتی می‌رود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس برای هفته اول تیرماه گفت: هفته آتی هفته تعادلی برای بورس خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بازار بورس در اولین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: هفته اول بعد از انتخابات ریاست جمهوری معمولا همیشه بازار مثبت بوده است و دلیل مشخصی دارد و آن هم کاهش عدم اطمینان در بازار با مشخص شدن نتایج انتخابات است. تحولات بازار ارز و اظهارنظر‌های رئیس جمهور منتخب هم بر رشد بازار بی تاثیر نبود.

وضعیت نماد‌های بورسی در هفته‌ای که گذشت

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این هفته برای اولین باز از ابتدای سال جاری به خالص خروج پول حقیقی نزدیک به صفر که رقم دقیق‌تر آن ۱۱ میلیارد تومان با میانگین روزانه ۲ میلیارد است رسیده ایم، به بیان دیگر برای اولین بار پولی طی هفته از بورس خارج نشده است، در حالی که از ابتدای سال روزانه ۳۲۱ میلیارد تومان از بورس خارج شده بود و این رقم برای ماه و هفته قبل‌تر به ترتیب ۲۸۹ و ۲۷۲ میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات خرد در بازار بورس و فرابورس رشد ۴۶ درصدی نسبت به هفته قبل انتخابات داشت و به میانگین روزانه ۴۵۸۰ میلیارد تومان رسید و در مقایسه با میانگین از اول سال یعنی ۲۶۵۴ میلیارد تومان رشد ۷۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بازار طی هفته بر مدار شرکت‌های بزرگ بود به نحوی که شاخص کل ۵.۷ درصد رشد کرد، ولی شاخص هم وزن ۱.۷ درصد و دلیل آن رشد مناسب در شرکت‌های با وزن زیاد شاخص ساز بود و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس رشد ۷.۱۳ درصدی را تجربه کردند. صنعت فنی مهندسی بازدهی رویایی ۱۲.۸ درصدی طی هفته داشت و بخشی از زیان‌های این صنعت از اول سال را جبران نمود. صنعت حفاری نفت نیز با رشد ۱۲ درصدی طی هفته مافات افت‌های بسیار بد دو ماه اول سال را جبران کرد.

او بیان کرد: از صنایع بزرگ چندرشته‌ای صنعتی با ۱۰.۳%، بانک‌ها و مخابرات با ۸ درصد، شیمیایی و کانی‌های فلزی با ۷ درصد و فلزات اساسی با ۵ درصد از صنایع پیشرو بازار بودند. از طرف دیگر صنعت کوچک محصولات شیمیایی زیان ۱۶ درصدی را عاید سرمایه گذاران کرد و منسوجات و قند و شکر هم با افت بیش از ۸ درصد عملکرد ناامید کننده‌ای داشتند. از نظر اقبال نقدینگی و توجه سرمایه گذاران، فلزات اساسی با ۲۲۵ میلیارد تومان بیشترین پول حقیقی‌ها را جذب کرده و باید شاهد تحولات بیشتر در این صنعت طی هفته‌های آتی باشیم.

پیش بینی وضعیت بورس در هفته آینده

قلی پور اظهار کرد: محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی هم نزدیک به ۲۰۰ میلیارد پول حقیقی‌ها را جذب کردند و این سه صنعت در کل بیش از ۹۰ درصد نقدینگی بازار را به خود اختصاص دادند. از طرف دیگر بانک‌ها ۱۹۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها را از دست دادند و پالایشی‌ها و املاک و مستغلات و خودرویی‌ها نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودند. صنعت بیمه هم برای دومین هفته متوالی شاهد خروج سهامداران حقیقی بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: معتقدم هفته آتی هفته‌ای تعادلی باشد و باید منتظر اخبار مربوط به کابینه دولت، برجام و قیمت‌های جهانی باشیم گزارشات سه ماهه شرکت‌ها هم در حال انتشار است و روند بازار را متاثر خواهد کرد.

منبع: اقتصاد 24

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها