|

پیش بینی کارشناس طلا و سکه در گفتگو با شایانیوز

افزایش تدریجی قیمت طلا تا 6 ماه آینده

در سال 2021 قیمت اونس جهانی به بیش از 2 هزار دلار خواهد رسید و رشد نرخ اونس جهانی بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

لینک کوتاه کپی شد

تا پایان سال 2021 به طور قطع شاهد افزایش نرخ اونس جهانی به 2 هزار دلار خواهیم بود و به تبع این افزایش قیمت، عکس العمل آن را در بازار جهانی هم خواهیم دید.

عبادالله محمدولی در گفت و گو با شایانیوز با بیان این خبر افزود: وضعیت بازار داخلی ما به سیاست های پولی و اقتصادی ما در کشور بر می گردد که اگر بتوانیم مدت اعتبار این سیاست ها را از برنامه های یک ماهه و دو ماهه شروع کنیم، می تواند بر قیمت طلا در بازار جهانی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تورم موجود در جامعه، بحث ارزآوری می تواند برای ما پشتوانه ای باشد که بانک مرکزی به خوبی عمل کند. چون ما سال هاست که تحت تحریم هستیم و به نوعی دستمان در این زمینه خالی است.

محمدولی با بیان اینکه اگر مذاکرات وین در بازار ما گشایش ایجاد نکند، شاید در بازار داخلی طی 6 ماه آینده شاهد افزایش تدریجی قیمت طلا و سکه باشیم و نرخ طلا مجددا افزایش پیدا کند. این در حالی است که قیمت طلا از حدود هرگرم 1 میلیون و 500 هزار تومان به کمتر از یک میلیون تومان در اسفند ماه 99 رسید.

12

عبادالله محمد ولی کارشناس بازار طلا سکه

وی با اعلام اینکه این کاهش قیمت طلا و سکه در نتیجه مذاکرات وین و خبرهایی بود که حول محور سیاست در زمینه منتشر می شد و در عین حال سیاست های بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز موجب شد که نرخ دلا از 25 به 20 هزار تومان کاهش پیدا کند و یک پروسه دو سه ماهه را گذراندیم تا به اینجا برسیم.

این کارشناس بازار طلا ادامه داد: هرچه به زمان مذاکرات وین نزدیکتر می شدیم و خوش بینی ها نسبت به توافقات حاصله و این مذاکرات بیشتر می شد، بازار سکه و طلا واکنش نشان می داد و به جهت اینکه قیمت طلا و سکه بر اساس نرخ کف بازار دلار تعیین می شد، قیمت ها را رو به کاهش می دیدیم.

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری و تعیین رییس جمهور جدید و برنامه های وی برای سیاست های کلی اقتصاد کشور در رابطه با وضع معیشت و مشکلات اقتصادی مردم از جمله مسائلی است که تاثیر خود را روی بازار طلا گذاشت، گفت: اما طی چند روز اخیر به دلیل به تعلیق افتادن مذاکرات به جهت در گیری های بین فلسطین و اسراییل در نوار غزه مجددا شاهد افزایش قیمت ها هستیم اما این به معنای آن نیست که دوباره به سرعت قیمت طلا به نرخ قبلی یعنی هر گرم 1 میلیون و 500 هزار تومان می رسد.

محمد ولی با تاکید بر اینکه به زودی شاهد افزایش قیمت در بازار داخلی نخواهیم بود ادامه داد: اما در آینده به دلیل افزایش قطعی نرخ اونس جهانی نرخ طلا هم بالا می رود.

وی با بیان اینکه مواد فلز طلا از معادن استخراج می شود، گفت: بنابراین اگر عدد 100 را برای این در نظر بگیریم، شاید بیش از 80 درصد این منابع از زمین استخراج می شود و به لحاظ اینکه این کار باید به صورت عمقی انجام گیرد، پس استخراج طلا هزینه بر است.

محمدولی یادآور شد: دوما ذخیره سازی به ویژه در کشورهای بزرگ موجب شده که این منابع در دنیا با کمبود مواجه شود و قیمت واقعی آن قیمت کنونی نیست. چون همواره بین موسسات مالی در دنیا یعنی صاحبان ارزهای قوی و فلز طلا رقابت وجود دارد و برای اینکه بازار خود را برای سرمایه گذاری مردم جذابتر کنند، همیشه در تلاشند تا این بازار را برای مردم جذاب نگه دارند . در این صورت مردم دنیا به جای خرید طلا پول های خود را در اونس و موسسات مالی پس اندازی و ذخیره کنند.

وی با اعلام اینکه در سال 2021 قیمت اونس جهانی به بیش از 2 هزار دلار خواهد رسید تاکید کرد: رشد نرخ اونس جهانی بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما تفاوت ما در بازار داخلی این است که بانک مرکزی بتواند نرخ ارز و قدرت و قوت ریال را بهبود ببخشد و قدرت پول ما بتواند با سایر ارزهای بین المللی رقابت کند.

عضو اتحادیه طلا و جواهر با ابراز تاسف از اینکه قدرت ریال در برابر پول های خارجی کاهشی بوده است، عنوان کرد: سیاست بانک مرکزی در جهت قدرت بخشی و ارزش بخشیدن به پول ملی می تواند موجب شود که بازار را از هیجان ها دور کند و کارنامه موفقی داشته باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی