|

آیا دلار سقوط خواهد کرد؟

پیش‌بینی قیمت دلار پس از بازگشت به برجام

دلار پس از شروع مذاکرات احیای برجام در وین، مدت‌هاست در کانال ۲۳ هزار تومان نوسان می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

در حالی که دلار سال گذشته به مرز ۳۰ هزار تومان هم رسید حالا قیمت آن به ۲۳ هزار تومان کاهش داشته است. انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا و تقویت احتمال بازگشت امریکا به برجام موجب این اتفاق شد و حالا که مذاکرات از سر گرفته شده است، برخی گمانه دلار زیر ۲۰ هزار تومانی را هم مطرح می‌کنند.

کمیل طیبی، اقتصاددان اعتقاد دارد که دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نمی‌رسد. او به خبرآنلاین گفت: قیمت ارز نمی‌تواند به زیر ۲۰ هزار تومان برسد، زیرا که اقتصاد خودش را با این شرایط تطبیق داده است. همین که ثباتی در بازار ارز به وجود بیاید کانال های اقتصادی نسبت به تطبیق خودشان اقدام می‌کنند و در نتیجه در یک نقطه تعادلی قرار می‌گیرند.

در این حالت اقتصاد هم برای تامین منابع ارزی و هم ثبت عرضه و تقاضا به تعادل دست پیدا می‌کند. او افزود: باید توجه داشت که هزینه‌های تولید خیلی از صنایع و بنگاه‌ها با ارز بالای بیست هزار تومان تطبیق یافته و بعید است کاهش آن‌چنانی ددر نرخ‌ها رخ دهد. طیبی همچنین گفت: از سوی دیگر تعدیل نوسانات و ثباتی که به وجود آمده باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کشور می‌شود و نقش بازار سازها و عوامل واسطه‌ای در بازار ارز را کمرنگ‌تر می‌کند.

سقوط قیمت دلار تا 18 هزار تومان؟

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی هم به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به اتفاقاتی از جمله بازگشت آمریکا به برجام قیمت دلار ممکن است تا ۱۸ هزار تومان هم کاهش یابد. محدوده مقاومتی دلار ابتدا ۲۲ هزار تومان است که اگر از آن عبور کند به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و محدوده مقاومتی بعدی آن ۱۸ هزار تومان است که امکان دارد قیمت دلار تا این نرخ کاهش پیدا کند.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، دیگر کارشناس اقتصاد هم به تجارت‌نیوز گفت: خوش‌بینی به تاثیر برجام، حتی در صورت بازگشت طرفین به آن، واهی است چرا که وضعیت قرمز برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد افسارگسیخته نقدینگی به سرعت تاثیر برجام را خنثی می‌کند. بنابراین بازار در یک واکنش هیجانی ممکن است در کوتاه مدت چنین قیمتی را تجربه کند اما در بلند مدت قیمت دوباره افزایشی خواهد شد.

منبع: برترین‌ها

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها