|

زمان عرضه محصولات خارجی

لیست خودرو های وارداتی به روز شد؛ ورود کدام خودرو ها ممنوع است؟

از ابتدای سال گذشته اخبار ضد و نقیضی بر سر واردات خودرو مطرح می‌شود. اما طی ماه‌های اخیر گویا واردات خودرو، فاز جدی به خود گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

پس از ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷، زمزمه‌های لغو این قانون همواره مطرح بود. اما از سال ۱۴۰۰ به‌طور پیوسته، اخبار امیدبخش مربوط به آزادسازی واردات مخابره شد تا اکنون که به نظر می‌رسد موضوع واردات نهایی شد و ۱۶ محصول در لیست خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، با این حال همچتان موانع مختلفی بر سر آزادسازی و عرضه خودروهای وارداتی به بازار مشاهده می‌شود و فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های لازم اندکی زمان‌بر است. به‌ویژه آنکه همچنان وزارتخانه مربوطه وزیری ندارد و همچنان با سرپرست اداره می‌شود.

لیست خودروهای وارداتی

بر اساس خبرهای منتشرشده لیست خودروهای وارداتی بر اساس جدول زیر است. البته تا کنون تغییرات زیادی در این زمینه به وجود آمده و احتمال کم یا اضافه شدن محصولات خارجی وجود دارد و فهرست زیر در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ به‌روز شده است.

ezgif.com-webp-to-jpg

از میان خودروهای نام‌برده، فعلا شرکت سایپا برنامه دقیق فروش محصولات وارداتی خود را منتشر کرده و مابقی، فعلا برنامه مشخصی ارائه نکرده‌اند.

به‌رغم خبری که مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای منتشر شد، شرکت کوشا خودرو قصد دارد نمایندگی رسمی واردات محصولات کیای کره را برعهده گیرد. این شرکت طبق اعلام خود، قصد دارد هشت محصول از شرکت کیا با مدل‌های پیکانتو، پگاس، سونتو، سلتوس، سراتو، سید، اسپورتیج و اپتیما را وارد بازار کشور کند.

از سوی دیگر شرکت مکث موتور به‌عنوان زیرمجموعه گروه صنعتی ماموت، سه محصول از شرکت چینی ونوسیا را با نام‌های V-Online، استار و D60 پلاس وارد کشور می‌کند. البته احتمال دارد این شرکت در آینده با وارد کردن خطوط تولید خودروهای نام‌برده‌شده، این محصولات را به‌صورت مونتاژی نیز به فروش برساند.

کینگ لینگ تاگا، جزو پیکاپ‌های بازار چین بوده که خبر واردات آن توسط پادرا موتور اخیرا در رسانه‌ها بازتاب داشته است.

از سوی دیگر، واردات دو محصول از شرکت فیات با نام‌های فیات ۵۰۰ و تیپو تقریبا قطعی شده، اما متاسفانه، شرکت اصلی واردکننده آن مشخص نیست. البته گفتنی است، صنایع خودروسازی پارسیان موتور که در گذشته نیز وظیفه واردات محصولات ایتالیایی فیات را بر عهده داشت، به احتمال قوی به عنوان واردکننده این محصولات شناخته شود.

واردات خودرو چه زمانی آغاز می‌شود؟

ممنوعیت واردات خودرو که در سال ۱۳۹۷ تصویب شد، جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفت که با مصوبه مجلس، از اردیبهشت سال گذشته لغو شد. بنابراین درصورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت واردات، شرکت‌های واردکننده می‌توانند روند سفارش‌گیری را آغاز کنند.

همچنین بنابر اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، هیچ محدودیتی بر سر واردات خودروی نو و دست دوم نیز وجود ندارد. بنابراین در صورت رعایت استانداردهای لازم، دولت می‌تواند واردات خودروهای دست دوم را نیز در دستور کار خود قرار دهد، بدون اینکه مجلس مخالفتی داشته باشد.

چه محصولاتی حق ورود به کشور را ندارند؟

بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده و سخنان مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، به‌ غیر از خودروهایی که ممنوعیت واردات دارند (برندهای آمریکایی و فرانسوی) واردات خودرو از سایر برندها هیچ محدودیتی ندارد.

از سوی دیگر شرط واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار یورو آزاد است و بنابراین با رعایت دو شرط فوق، هیچ محدودیتی بر سر واردات وجود نخواهد داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها