|

صبحانه در وین، ناهار در تهران

دو نیمه متفاوت در بازار سهام؛ بورس همچنان بلاتکلیف است

تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود،‌ روند بازار پرنوسان خواهد بود و آنچه که نوسان بازار را تعیین می کند،‌اخبار منتشر شده است.

لینک کوتاه کپی شد

بازار امروز همانند دیروز دو نیمه متفاوت داشت؛ در نیمه اول نمادهای ریالی پشت فرمان بورس بودند و در نیمه دوم،‌دلاری‌ها. برآیند این تقابل کاهش بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل بود اما شاخص هم وزن به رنگ سبز درآمد. ارزش معاملات خرد هم برای سومین روز پیاپی بهبود یافت و بالای سه هزار میلیارد تومان باقی ماند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین، پس از چند روز انتظار، بالاخره شب گذشته ایران پاسخ رسمی خود را به متن توافق پیشنهادی اروپا البته به صورت محرمانه اعلام کرد؛ همین موضوع باعث شد با انتشار تحلیل‌های مختلف و البته متناقض در مورد این نامه، بورس نیز بلاتکلیف باقی بماند.

در ابتدای بازار با اوج‌گیری خوشبینی‌ها نسبت به آینده برجام شاهد افزایش تقاضا در گروه‌های ریالی و فشار فروش در گروه های دلاری بودیم؛ موضوعی که با بهبود نسبی ارزش معاملات و رشد شاخص کل همراه شد.

در همان یک ساعت ابتدایی بازار، شاخص کل تقریباً با افزایش بیش از ۳ هزار واحدی همراه شد و ارزش معاملات خرد به بیش از یک هزار و پانصد میلیارد تومان رسید. بانکی ها و خودرویی ها نقش اول صعود شاخص را در یک ساعت ابتدایی بازی کردند.

اما در ادامه فشار فروش در نمادهای برجامی به ویژه خودرویی ها افزایش پیدا کرد و معاملات گروه های برجامی به ویژه پالایشی ها هم قرمزتر شد. نتیجه اینکه از میانه‌های بازار شاخص کل نزولی شد و معاملات هم کم رونق‌تر؛ به گونه ای که ارزش معاملات خرد بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ به حدود هزار میلیارد تومان رسید. ( ارزش معاملات خرد در دو ساعت برابر با یک ساعت ابتدایی بازار)

در نهایت شاخص کل امروز را با کاهش بیش از چهار هزار واحدی همراه شد تا در زورآزمایی ریالی‌ها با دلاری‌های بورس در رینگ برجامی، فعلا راند اول را دلاری ها ببرند؛ فولاد با ۹۷۶، فملی با ۸۴۱ و فارس با۷۷۲ واحد بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند. شپنا، شبندر و کچاد از دیگر نمادهایی بودند که افت امروز شاخص کل را رقم زدند. اما شاخص هم وزن با افزایش حدود ۱٬۴۰۰ واحدی همراه شد و تا میانه ارتفاع ۳۹۸ هزار واحدی بالا آمد.

ارزش معاملات خرد هم در نهایت به حدود ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که از یکسو نسبت به روز گذشته افزایش یافته است و از سوی دیگر، برای سومین روز متوالی ارزش معاملات خرد به بالای سه هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها در بازار امروز بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند؛ شپنا با ۳۷، آریان با ۲۳ و فجام با ۹ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی و پترول با ۲۰، اخابر با ۱۶ و ذوب با ۱۵ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

پیش بینی بازار فردا

همانگونه که در گزارش دیروز پیش بینی بازار اشاره شد، فعلا اعداد و ارقام و چارت تعیین کننده روند بازار نیست؛‌ تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود،‌ روند بازار پرنوسان خواهد بود و آنچه که نوسان بازار را تعیین می کند،‌ اخبار منتشر شده است. در شرایط کنونی به نظر می رسد که فردا هم شاهد معاملات نسبتاً مثبت برجامی ها  و معاملات منفی دلاری ها باشیم که با توجه به اثرگذاری بالاتر دلاری ها بر شاخص کل،‌ احتمالا شاخص نیز قرمز رنگ خواهد بود؛‌ مگر اینکه تقاضای قوی در گروهای خودرویی و بانکی منجر به رشد نسبی شاخص شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها