|

خروج حقیقی‌ها به چهاردهمین هفته متوالی رسید

فرار بزرگ بورسی ها با خروج 97 درصدی!

معاملات بورس در هفته منتهی به ۱۰ آذرماه در حالی پایان یافت که شاهد خروج ۱۲۰۰‌میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم.

لینک کوتاه کپی شد

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ۱۰ آذرماه در حالی پایان یافت که همزمان با افت ۹/ ۳‌درصدی شاخص کل سهام، شاهد خروج ۱۲۰۰‌میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم.

حالا ۱۴ هفته متوالی است که شاهد فرار این دسته از بورس‌بازان از بازار سهام هستیم. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۷‌درصد سرمایه‌های خردی که در دوره اوج سال ۹۹ یعنی از ابتدای آن سال تا زمان رسیدن شاخص کل به قله ۲‌میلیون و ۷۸‌هزار واحدی به گردونه معاملات سهام وارد شده بود، در ۱۶ ماه گذشته راه خروج از بازار را انتخاب کرده‌اند. به این ترتیب اصلاحی که در صورت کارآ بودن قوانین معاملاتی و البته عدم‌دخالت سیاستگذار در مکانیزم بازار می‌تواند در مدت چند روز به پایان برسد، حالا نه‌تن‌ها ۱۶ ماه به درازا کشیده بلکه به زعم نظرات کارشناسی قیمت‌ها در سطوح پایین‌تر از قیمت‌های تعادلی قرار گرفته است. با این حال ناامیدی از بازگشت رونق به بازار سبب شده خریداران چندانی در تالار شیشه‌ای مشاهده نشوند.

 

یک هفته با صنایع بورسی

در هفته‌ای که گذشت سهامداران خرد تنها ۵ گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. این صنایع شامل تامین آب، برق و گاز، حمل‌ونقل، ماشین‌آلات، محصولات کاغذی و محصولات چرمی می‌شد که جمعا شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۱‌میلیارد و ۳۱۳‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار، اما سهامداران خرد، خالص خروج مثبتی از ۳۴ صنعت داشتند. صنایعی که عمدتا در زمره گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی جای می‌گرفتند. در این خصوص می‌توان به گروه محصولات شیمیایی اشاره کرد. پتروشیمی‌ها معاملات دومین هفته آذر ماه را با کوچ ۲۱۳‌میلیارد و ۷۲۹‌میلیون تومانی حقیقی‌ها پشت سر گذاشتند. پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رسید. در هفته گذشته زیرمجموعه‌های این گروه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۳۴‌میلیارد و ۱۹۱‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. نام زیرمجموعه‌های پالایشی و فلزی نیز در سبد فروش حقیقی‌ها به چشم می‌خورد. این دو گروه جمعا با خالص خرید ۲۲۵‌میلیارد و ۵۰۶‌میلیون تومانی موردتوجه حقوقی‌های بورس قرار گرفتند. معدنی‌ها نیز در روندی مشابه با خروج ۹۷‌میلیارد و ۵۸۴‌میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. در میان صنایع بزرگ ریالی نیز دو گروه بانک و خودرو در رتبه ششم و هشتم رده بندی ورود سرمایه‌های حقوقی قرار گرفتند. بانکی‌ها شاهد ورود ۸۰‌میلیارد و ۷۱۶‌میلیون تومانی سهامداران عمده بوده و خودرویی‌ها با خالص خرید حدود ۵۰‌میلیارد تومانی این دسته از معامله گران مواجه شدند.

1078152_225

سهامداران فعال در روز‌های هفته

شنبه: معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با افت حدود ۲‌درصدی شاخص کل استارت خورد و سهامداران خرد نیز خالص فروش ۳۵۷‌میلیارد و ۷۱۱ میلیون تومانی را رقم زدند. طی دادوستد‌های این روز شاهد خروج ۶۰ میلیارد و ۳۷۱ میلیون تومانی سرمایه‌های خرد از زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی بودیم. پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رسید تا شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۴۷ میلیارد و ۹۳۲ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. پالایشی‌ها نیز با تجربه شرایطی مشابه، شاهد ثبت خالص فروش ۴۴‌میلیارد و ۴۳۹ میلیون تومانی از سوی سهامداران حقیقی بورس تهران بودند. دو گروه فلزات اساسی و رایانه نیز در رتبه بعدی جابه جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشتند.

یکشنبه: افت نماگر‌های بورسی در دومین روز هفته موقتا متوقف شد و شاخص کل با افزایش اندک ۰۹/ ۰‌درصدی همراه شد. این رشد ناچیز، اما نتوانست مانع از خروج سرمایه‌های خرد شود. به این ترتیب روز یکشنبه سهامی به ارزش ۱۹۶ میلیارد و ۷۶۳‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد. در این روز بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی به میزان ۲۵‌میلیارد و ۶۹۳‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نوبت فلزی‌ها رسید تا شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۲۴ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. گروه کانه‌های فلزی نیز در روندی مشابه شاهد خروج ۲۳‌میلیارد و ۳۶‌میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی نیز رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفتند و جمعا انتقال سهامی به ارزش ۳۹‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند. در آن‌سوی بازار، اما سرمایه‌گذاری ها، ماشین آلات، غذایی‌ها و چند گروه دیگر ریالی در لیست خرید سهامداران خرد جای گرفتند.

دوشنبه: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه مجددا با چرخش مواجه شد و افت ۳/ ۰ درصدی را ثبت کرد. در این روز شاهد خروج ۱۶۲ میلیارد و ۸۹۳‌میلیون تومانی سرمایه این دسته از بورس بازان از گردونه معاملات سهام بودیم. طی دادوستد‌های روز دوشنبه لیست خرید حقیقی‌ها معطوف به ۷ صنعت شد و در مقابل شاهد ثبت خالص فروش مثبت این دسته از بورس بازان در ۳۲ گروه بودیم. گروه تامین آب، برق و گاز با خالص ورود ۸‌میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومانی سهامداران خرد، صدر لیست خرید این دسته از معامله گران را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی نیز به خودرویی‌ها اختصاص پیدا کرد. این گروه در حالی موردتوجه حقیقی‌ها قرار گرفت که سه غول خودروساز از میانه آبان‌ماه تاکنون با توقف نماد معاملاتی خود مواجه هستند. به هر روی گروه خودرو و ساخت قطعات با ورود ۵‌میلیارد و ۵۵۴‌میلیون تومانی سرمایه حقیقی همراه شد. در آن سوی بازار، اما گروه فلزات اساسی با خالص خروج ۲۱ میلیارد و ۶۸۷ میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شد و پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد جابه جایی ۲۱ میلیارد و ۳۴۱‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سه گروه بانک، نهاد‌های مالی و کانه‌های فلزی نیز در شرایطی مشابه کوچ سرمایه‌ای جمعا به میزان ۵۰‌میلیارد و ۹۰۹ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

سه شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، سرخی نماگر‌های بورسی ادامه یافت. سه شنبه شاخص کل بورس تهران ۵/ ۰‌درصد افت کرد و حقیقی‌ها خالص فروش ۱۷۶‌میلیارد و ۳۵۴‌میلیون تومانی را رقم زدند. با این حال لیست خرید این دسته از معامله گران کمی شلوغ‌تر شد و شاهد جذابیت ۱۱ صنعت برای سهامداران خرد بودیم. در صدر این گروه ها، انبوه‌سازان با جابه جایی سهامی به ارزش ۸‌میلیارد و ۹۲۹‌میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقوقی همراه شدند. پس از آن نوبت به حمل‌ونقل و شرکت‌های دارویی رسید تا جذابیت خود را برای سهامداران خرد به رخ بکشند. در آن سوی بازار شاهد قرار گرفتن ۲۸ گروه در لیست خروج حقیقی‌ها بودیم. پتروشیمی‌ها روز سه شنبه با بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها مواجه شدند و خروج ۴۶‌میلیارد و ۸۸۷‌میلیون تومانی این دسته از معامله گران را تجربه کردند. پس از آن بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها از آن زیرمجموعه‌های شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی به میزان حدود ۲۰‌میلیارد تومان شد.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته افت شاخص کل بورس به ۲۵/ ۱‌درصد رسید و سهامداران خرد نیز با شتاب بیشتری به خروج از تالار شیشه‌ای ادامه دادند. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته در حالی پایان یافت که سهامی به ارزش ۳۰۶‌میلیارد و ۴۰۴‌میلیون تومان توسط حقوقی‌ها جمع آوری شد. لیست خرید این دسته از معامله گران، اما در این روز ۵ صنعت وارد لیست حقیقی‌ها شدند. به این ترتیب روز چهارشنبه رایانه ای‌های بورسی در مجموع خالص ورود ۳‌میلیارد و ۹۰۳ میلیون تومانی را تجربه کردند. پس از آن غذایی‌ها با خالص خرید ۲‌میلیارد و ۵۲۹‌میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شدند. دارویی‌ها نیز در روندی مشابه شاهد جذب ۶۴۶‌میلیون تومان سرمایه حقیقی بودند. در صدر لیست فروش حقیقی ها، اما گروه محصولات شیمیایی با خالص فروش ۵۹ میلیارد و ۴۳۷‌میلیون تومانی قرار گرفت. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز طی دادوستد‌های این روز با خروج ۳۱‌میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. گروه فلزات اساسی نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۲۹ میلیارد و ۲۸۷‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها