|

آیا سهامداران سرمایه خود را از بازار خارج کردند؟

صدا و سیما به نقل از یک کارشناس: به دلیل ابهاماتی که در بازار سرمایه وجود دارد سهامداران با احتیاط اقدام به خرید و فروش در بورس می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

سبحان سیدزاده با بیان اینکه بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روند ثابتی تجربه کرد افزود: در هفته معاملاتی منتهی به ۴ آذرماه، ارزش معاملات بازار سرمایه بطور میانگین بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان در نوسان بود و شاهد خروج پول قابل توجه از بازار از سمت سهامداران حقیقی نبودیم.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از خبرآنلاین؛ سیدزاده ادامه داد: روند معاملاتی در بازار هفته‌ی گذشته را، می‌توان از دو جنبه عرضه و تقاضا بررسی کرد؛ بطوریکه در در سمت تقاضا بدلیل ترس و ابهاماتی که در بازار وجود دارد سهامداران با احتیاط حرکت می‌کنند و ترجیح می‌دهند در این شرایط سهامی خریداری نکنند، اما در سمت عرضه نیز، بدلیل شرایط مناسب بنیادی بسیاری از شرکت‌ها و صنایع مختلف، سهامداران از فروش سهام خودداری می‌کنند و به همین دلیل شاهد رکود در بازار هستیم.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: وضعیت فعلی بازار سرمایه می‌تواند در کوتاه مدت تداوم داشته باشد، اما در میان مدت و بلند مدت با توجه به شرایط اقتصاد کلان و وضعیت بازار، آینده‌ای روشن و شفاف خواهد داشت.

سید زاده با اشاره به اینکه ۳ عامل اصلی می‌تواند به روند بازار و شفاف شدن شرایط کمک کند تاکید کرد: مورد نخست بحث بودجه است؛ بودجه در هفته‌های آینده از طرف دولت به مجلس ارائه می‌شود و سهامداران آگاه می‌شوند که سیاست گذاران چه برنامه‌ای برای صنایع مختلف دارند.

وی با بیان اینکه نرخ بهره نیز یکی از عوامل کمک به بازار سرمایه است بیان کرد: در چند هفته اخیر به صورت پیوسته بهره‌های بین بانکی افزایش پیدا کرد. اگر سیاست نرخ بهره از طرف بانک مرکزی به صورت شفاف و صریح اعلام شود سهامداران تصمیمات راحتری می‌توانند اتخاذ کنند.

سید زاده ادامه داد: نکته دیگر، قیمت گذاری در برخی از صنایع است به طور مثال در بحث خودرو، اگر اعلام شود دولت تصمیم بر عدم دخالت در قیمت گذاری دارد این موضوع می‌تواند نوید بخش این باشد که در سایرصنایع هم ریسکی را شاهد نخواهیم بود و سیاست گذار تصمیم ندارد بر یک سیاست غلط پافشاری کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها