|

نگاهی به شهر آینه ای عربستان

دوییدن ایرانی ها پشت عربها هیچ؛ نگاهی به فضایی ترین رویای پادشاه عربستان بی اندازیم!

در پی حواشی ورود و حضور رونالدو در ایران، گریزی به پروژه آتی عربستان زدیم تا ببینیم این پادشاه سعودی در سالهای آینده دیگه قراره چه ها کنه!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- میدونید که پرسپولیس با النصر عربستان قراره تو ورزشگاه آزادی تهران بازی داشته باشه. قطعا با وجود تلویزیون و گوگل و سوشال مدیا ، شما هم باخبر هستید که کریستیانو رونالد، این بازیکن پرتغالی که البته این روزها در النصر عربستان بازی میکنه، یه 36 ساعتی رو هم تو ایران میگذرونه. البته این که این ساعته زیادتر بشه هم هست اما خب ما فووووقش در نظر میگیریم رونالدو، این ستاره جهانی قراره 48 ساعتی رو در کشور عزیز ما ایران بگذرونه.

میدونید که چه خبره؟ از بالا رفتن هوادارا از تپه های نزدیک هتل اسپیناس پالاس گرفته، تا طرفدارایی که پشت اتوبوس بازیکنان النصر می دویدند تا به چی برسن خدا داند! همه اینها رو دیدیم و شنیدیم و شاید هم ناراحت شدیم و برخی هم غصه خوردند و خیلیا هم خجالت کشیدند! از چی؟ از اینکه ما زیر 40 ساعت با رونالدو جان تنها زیر یک سقف آسمان بودیم و عربستان سعودی این بازیکن رو از آن خود کرده، آنها کجا و ما کجا!

البته که فکر نکنید ولیعهد عربستان فقط رونالدو رو کشونده کشورش، بلکه بازیکنانی همچون نیمار در الهلال و بنزما در الاتحاد نیز حضور دارند که خب ما تو خواب هم نمی بینیم!!

3920081

عربستان در چه حاله و ما در چه حال؟ بابا مگه فقط اونا پولدارن!؟

بگذریم از اینکه حواشی ورود و حضور رونالدو در تهران چه بود، بریم و برسیم به عربستان سعودی و حال و هوای این روزاش که محمد بن سلمان حسابی داره میترکونه! این ولیعهد جوان سعودی با برنامه ریزی های پشت هم و اجراهای عجیب و فضایی که داره، به دنیا نشون داد از فکر تا عمل چقدر زمان نیازه وقتی کننده کار باشی و بخوای نگاه جهانیان رو به سمت خودت بکشونی.

شاید بگید بابا عربا پولدارن که باید در پاسخ بگیم، راستی میدونستید عربستان سعودی تو ذخایر نفتی دومین کشور در جهانه و ما سومیش؟ گاز هم که اصلا عربستان چند تا بعد ما هستش و کشور ما ایران، میشه دومین کشور در فهرست ذخایر گاز جهان!!!! 

licensed-image

از رویا تا واقعیت با ولیعهد سعودی

اما این روزها ولیعهد عرب که میشه همون همه کاره عربستان، محمد بن سلمان در حال به حقیقت رسوندن رویای فوق العاده عجیب و فضاییشه! شهر نئوم.

با گذشت زمان رویای این پادشاه جوان آینده شکل جدی تری به خود گرفت و حتی جزئیات و ابعاد بیشتری هم پیدا کرد. شهر نئوم یا همون شهر آینه ای ایده وی بود که شهری خطی در دل بیابان های عربستان است و با طول بسیار زیادی که داره، دیوارهای بیرونی اش از جنس آینه و درون آن باغ ها و مزارع عمودی می باشد. این شهر برای ظرفیت 9 میلیون نفر طراحی شده و تقریبا مساحت کشور بلژیک رو داراست. 

با توجه به اینکه جهان رو به کاهش مصرف سوخت های فسیلی می باشد، بزرگترین صادرکننده نفت یعنی عربستان سعودی داره به منابع درآمد خود تنوع میبخشه. چطور؟ 

اینچنین که میخواد یک مرکز اقتصادی در “چهارراه جهان” بسازه. نکته جالب اینجاست که بیش از 40 درصد از جمعیت جهان می تونند با پروازی چند ساعته به اونجا برسند. هیجان انگیزه نه؟

در شهر نئوم با استفاده از حمل و نقل زیرزمینی با سرعت بالا، مدت سفر مردم 20 دقیقه ای میشه. سبک خطی بودن شهر باعث میشه تا دیگه نیازی به حمل و نقل شخصی و مشکلاتی که این روزا در شهر ها هست، وجود نداشته باشه. طول شهر آینه ای 170 کیلومتر خواهد بود و ارتفاع آن 478 متر می باشد. طبق اسناد وال استریت ژورنال، این شهر در اصل دو ساختمان است که به صورت موازی ساخته می شوند و طول و ارتفاع ذکر شده رو دارند. 

ساختمان های دو طرف با پیاده رو به هم متصل خواهند شد و برای تغذیه ساکنان مزارع به صورت عمودی در نظر گرفته شده است. این شهر ساحل نیز دارد که قاسق های ساحلی در اسکله به جهت تفریح آماده هستند و تفریحات معمولی تری همچون تئاتر و مراکز خرید رستوران ها می باشند. شهر نئوم یک استادیوم هم دارد که در ارتفاع 304 متری از زمین قرار میگیرد! 

Untitled

Neom-2

قطعا این پروژه هزینه ای بسیار بالا دارد اما ظاهرا هزینه چندان مانع اونها نیست و چالش های دیگری دارند که مشخص نیست حل شدنی هستند یا خیر! با این حال پادشاه عربستان میخواد تا سال 2030 این پروژه رو به اتمام برسونه و تنها زمان میتونه نشون بده واقعا شدنی هست یا خیر.

با این حال و تفاسیری که از این روزهای محمد بن سلمان می بینیم، باید اعتراف کرد اجرای این پروژه هم چندان دور از انتظار نیست و اونچه که ترسناکه حال ما در هفت سال آینده هستش!

Neom-1

wsj-neom-the-line-1024x683

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی