|

اگر هر روز سرکه سیب بخورید این معجزه ها در بدن شما رخ می دهد

سرکه سیب همچنان دارویی باستانی برای معالجه بیماری‌های فراوانی از سرماخوردگی تا زخم است. برای آشنایی با خواص سرکه سیب با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

صرف سرکه سیب مزایای فراوانی برای سلامت انسان‌ها دارد که عبارتند از: تنظیم قند خون، کمک به بهبود فرایند کاهش وزن، بهبود سلامت روده، کاهش سطوح کلسترول بدن، کمک به سم زدایی و افزایش سلامت پوست. همچنین سرکه سیب سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و از ابتلای به فشار خون بالا، بیماری آرتریت، اسهال، افسردگی، آسم و سرطان پیشگیری می‌کند.

سرکه سیب حاصل از سیب رسیده و تازه است که از طریق تخمیر و یک روند دقیق برای تولید سرکه به دست می‌آید. در مرحله اول، سیب‌های خرد شده در معرض مخمر قرار می‌گیرند تا فرایند القا الکل آغاز شود و قند‌ها به الکل تبدیل شوند. در مرحله دوم، باکتری‌ها به محلول الکلی اضافه می‌شوند که بیشتر الکل را جذب کرده و به اسید استیک تبدیل کنند.

خواص سرکه سیب

سرکه سیب تنها حاوی ۳ کالری در هر قاشق غذا خوری (۱۵ گرم) و عمدتا بدون کربوهیدرات است. همانطور که این ماده غذایی حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی، چون پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است. سرکه سیب همانند آب سیب می‌تواند حاوی پکتین، ویتامین B. ۱، B. ۲ و B. ۶ و همچنین ویتامین‌های محلول در آب مانند بیوتین، اسید فولیک، نیاسین، پانتوتنیک اسید و ویتامین C. است.

اسید استیک، اسید اصلی است که استفاده از آن سبب می‌شود تا فرد مصرف کننده از مزایای سلامت جسمانی آن مانند کاهش وزن بهره ببرد. اسید آمینه در این سرکه یک ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک موثر است، در حالی که محتوای اسید استیک در سرکه می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی مختلف کمک کند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از سیب سرکه جهت تقویت و بهبود سلامت عبارت است از:

کاهش وزن

سرکه سیب یک درمان عالی برای از دست دادن وزن به میزان چشمگیری است. مصرف این ماده غذایی موجب می‌شود بدن تمام کالری‌های نا خواسته را بسوزاند و متابولیسم بدن در بهترین حالت خود کار کند. این امر سبب کنترل اشتها و سوزاندن چربی‌ها در بدن می‌شود. بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط یک تیم از محققان ژاپنی، اسید استیک که جز اصلی آن است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، و در نهایت موجب کاهش چربی‌های بدن شود.

506250_493

جلوگیری از ریفلاکس معده

بیماری ریفلاکس معده که همچنین به عنوان GERD یا ریفلاکس شناخته می‌شود، وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که با برگشت مواد غذایی مصرف شده از معده به مری همراه است، همچنین موجب تهوع و سوزش سر دل می‌شود. طبق نتایج بدهست آمده از نتایج تحقیقات یکی از محققین دانشگاه ایالتی آریزونا، افرادی که سرکه سیب مصرف می‌کنند با کاهش ۷۵ درصدی علائم ریفلاکس معده مواجه می‌شوند.

کنترل سطح قند خون

فیبر غذایی موجود در سرکه سیب برای حفظ سطح قند خون مناسب، بسیار مفید است. بر اساس یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا، مصرف دو قاشق غذا خوری سرکه سیب قبل از خواب می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد.

همچنین ثابت شده است که سرکه سیب به میزان قابل توجهی موجب بهبود حساسیت به انسولین در افرادی که با مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ مواجه هستند، می‌شود.

کنترل کلسترول

سرکه حاوی اسید استیک همراه با اسید کلروژنیک است که در کاهش LDL که همان شکل بد کلسترول است و افزایش سطح HDL که فرم مطلوب کلسترول است، موثر است، در نتیجه سبب محافظت از سیستم قلبی و عروقی در فرد مصرف کننده می‌شود.

مراقبت از پوست

هم سطح کردن سطوح pH بدن مسئله‌ای ضروری است تا پوست فرد سالم نگه داشته شود و خواص سرکه سیب می‌تواند برای پوست شگفت انگیز باشد، زیرا دارای سطح بالایی از قلیا است. سطح pH سرکه سیب مشابه سطح pH اسید محافظ پوست است.

شستشو پوست با سرکه سیب ممکن است به سلامت پوست کمک کند، انعطاف پذیری حفره‌های پوستی را کاهش دهد، پوست را از ایجاد روغن و داشتن حالتی بیش از حد چرب و یا خشک مصون نگه می‌دارد و گردش خون و مواد مغذی را در پوست بهبود می‌بخشد.

506253_611

روش استفاده:

• یک قاشق غذا خوری سیب سرکه را با دو فنجان آب مخلوط کنید.

• توپ پنبه‌ای را با سرکه سیب خیس کنید و از آن برای پاک کردن و خشک کردن صورت خود استفاده کنید.

این کار به پوست کمک می‌کند تا باکتری‌ها را از بین ببرد و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. با این وجود، شواهد علمی بیشتری برای تایید این ادعا مورد نیاز است.

مراقبت از مو

این نوع سرکه در کنترل شوره سر و تعادل سطح PH پوست سر مفید است. شما همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری سرکه سیب را به طور مستقیم به پوست سر اعمال کنید و پس از ۵ دقیقه آن را بشویید. در هنگام استفاده از این سرکه از تماس آن با چشم جلوگیری کنید تا باعث تحریک چشم‌ها نشوید. در این مورد نیز شواهد و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

فشار خون

بر اساس یک مطالعه که انجام شده بر روی موش ها، مصرف این ماده غذایی اثر محافظتی بر روی سلامتی دارد. اسید استیک که جزء اصلی سرکه محسوب می‌شود، فشار خون را کاهش می‌دهد.

506255_199

سم زدایی (تنظیم سطح PH)

خواص سرکه سیب به بدن کمک می‌کند که سطح pH قلیایی سالم را حفظ کند و اسیدی شدن و اثرات نا مطبوع آن بر روی بدن را به تدریج از بین ببرد. همچنین در طول فرآیند اکسیداسیون، خون را پاک می‌کند.

اسهال

محتوای پکتین در سرکه موجب می‌شود تا فرد علائم اسهال را با توجه به تشکیل فیبر‌های جامد مهار کند. علاوه بر این، پکتین یک پوشش محافظ برای تسکین پوشش روده بزرگ را تشکیل می‌دهد. تعدادی از افراد ادعا می‌کنند این تونیک معجزه آسا می‌تواند بلا فاصله بعد از ۲۰ دقیقه اثر خود را نشان دهد.

بنابراین، ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب که در ۸ اونس آب گرم، رقیق شده است، به صورت ۳ بار در روز می‌تواند یکی از درمان‌های پیشنهادی باشد.

آسم

به طور سنتی، بسیاری از افراد معتقدند که آسم مزمن می‌تواند با بهره وری از خواص سرکه سیب یا با استفاده از پد‌های خیس شده سرکه بر روی ناحیه مچ دست خود تسکین بیابند. تایید خواص سرکه برای درمان آسم نیز همچنان نیازمند پژوهش‌های بیشتری است.

سرطان

این تونیک مفید می‌تواند در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد که موجب ایجاد و ابتلا به سرطان می‌شوند، کمک کند. محتوای بتا کاروتن این ماده غذایی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و به طرز موثری رادیکال‌های آزاد تشکیل شده از طریق اکسیداسیون را خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد بدن، موادی مضر هستند که می‌توانند سبب آسیب جدی به سلول‌های خونی شوند.

مقدار توصیه شده برای مصرف

دوز تجویز مشخصی که تعیین کند از سرکه سیب باید در یک روز برای به دست آوردن مزایای سلامتی خود استفاده کنید، وجود ندارد. با این وجود، این ماده غذایی بسیار اسیدی است و عنصر اصلی آن، اسید استیک، ممکن است هنگامی که در مقادیر بالا مصرف شود، به بدن آسیب برساند. جهت پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف سرکه سیب، بهتر است مصرف آن را به ۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب رقیق شده در ۸ اونس آب به مصرف ۳ بار در روز محدود نمایید.

دو نوع محبوب سرکه سیب عبارتند از:

سرکه سیب ارگانیک: از سیب‌هایی به دست می‌آید که به طور طبیعی بدون حرارت قابل تخمیر هستند. بر خلاف انواع تجاری، انواع ارگانیک پردازش و یا تصفیه نشده است. این سرکه دارای ظاهر ابری است، زیرا حاوی "مادر" سرکه است. این نوع سرکه سیب غیر پاستوریزه، خام و یا نوشیدنی نامیده می‌شود.

سرکه سیب صنعتی: این سرکه از طریق یک فرآیند پاستوریزاسیون حاصل می‌شود که سرکه در آن گرم و فیلتر می‌شود و در این فرایند رسوبات حذف می‌شود. این نوع سرکه نیز دارای ظاهر روشن و آجری است، چون "مادر" از سرکه حذف شده است.

نکته: با توجه به مزایای بهداشتی، بهترین نوع برای خرید سرکه سیب ارگانیک و بدون فیلتر، حاوی باکتری مادر است. برای تهیه این گونه سرکه می‌توانید به سوپر مارکت و همچنین مراکز فروش آنلاین مراجعه کنید.

اثرات جانبی ناشی از مصرف سرکه سیب

سرکه سیب تقریبا برای تمامی افراد قابل استفاده است با این وجود، در صورتی که شما آن را بیش از حد مصرف کنید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

فرسایش مینای دندان: سرکه سیب به علت دارا بودن محتوای اسیدی می‌تواند در طول زمان مینای دندان‌ها را از بین ببرد.

سوزش گلو: مصرف این ماده غذایی همچنین می‌تواند موجب سوختگی مری شود. کودکان نباید سرکه سیب رقیق نشده را مصرف کنند، زیرا در آن‌ها سبب ایجاد احساس سوزش شدید در گلو می‌شود.

هیپوگلیسمی: خواص سرکه سیب می‌تواند سطوح قند خون را کاهش دهد، بنابراین ممکن است لازم باشد دارو‌های مصرفی برای درمان بیماری دیابت خود را برای جلوگیری از علائم هیپوگلیسمی با مصرف این ماده غذایی تطبیق دهید و ارزیابی کنید.

پایین آمدن سطوح پتاسیم در بدن: در صورت مصرف بیش از حد، این ماده غذایی می‌تواند موجب کاهش پتاسیم خون و از دست دادن استخوان شود. با گذشت زمان، این امر می‌تواند موجب بروز پوکی استخوان در فرد شود.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها