|

انتقاد جدید عباس آخوندی از دولت

آخوندی برای انتخابات 1400 آماده می‌شود؟

به تازگی عباس آخوندی در مصاحبه با روزنامه شرق، عملکرد دولت روحانی را زمینه‌ساز ضعف برجام دانسته است. وزیر سابق راه و شهرسازی بعد از استعفا…

لینک کوتاه کپی شد

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق از دولت دوازدهم به تندی انتقاد کرده و عملکرد دولت روحانی را زمینه‌ساز ضعف برجام دانسته است. وزیر مستعفی دولت روحانی اضافه کرده است: «حتی در روزهای آغازین انتخاب بایدن، روحانی باید از سه ماه قبل درخواست تشکیل نشست 4+1 در حد سران را می‌داد اما این کار نکرد.»

انتقادات آخوندی از دولت بعد از استعفا

آخوندی با اشاره به ضعف دولت فعلی و نقش منفی مجلس در تشدید اوضاع نابسامان کشور، از روحانی خواسته در ماه‌های باقی‌مانده از دولت به سخنان و مواضع اصیل خود بازگردد: «بزرگترین مشکل روحانی، عدول از مواضعش بوده است؛ این وضعیت هم به اعتبار او، دولت و حامیانش لطمه زد. روحانی در شعارهای انتخاباتی‌اش گفت من به اقتصاد آزاد اعتقاد دارم اما او در عمل هیچ اعتقادی به بازار آزاد نداشت. روحانی گفت من به دنبال حل و فصل منازعات ایران در صحنه بین‌المللی هستم اما اکنون در این راستا کمتر عمل می‌کند.»

وزیر سابق راه و شهرسازی همچنین در اظهارات جدیدش دولت روحانی را به کوتاهی در حل‌و‌فصل FATF و پیگیری پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) متهم کرده است که به نظر وی بدون این‌ها عملا برجام ناقص ماند.

آخوندی قبلا هم بارها به نقد دولت روحانی پرداخته و با بسیاری از مواضع دولت حاکم مخالفت کرده بود. وی در اواخر سال 97 عملکرد دولت در حوزه‌های سیاست خارجی و اقتصاد را زیر سوال برد و وضعیت اقتصادی کشور را ناشی از اشتباهات استراتژیک کابینه دانست. همچنین وزیر سابق، دولت روحانی را فاقد نظریه راهبردی در حوزه کلان خواند که هیچ اقدام بارزی برای حل مشکلات اقتصادی کشور انجام نداده است.

عباس آخوندی که به مدت 5 سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به عنوان وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کرد پس از استعفا در پاییز سال 97 به یکی از منتقدان عملکرد دولت روحانی تبدیل شد. وی درباره علت استعفایش گفت: «استعفایم از دولت به دلیل پافشاری بر روی مواضعم بود. من طرفدار سیستم بازار رقابتی و تعامل مثبت و سازنده با جهان براساس منافع ملی بودم و وقتی دیدم دولت نمی‌تواند این سیاست را اجرایی کند، وظیفه اخلاقی‌ام بود که از دولت جدا شوم و جدا شدم.»

آخوندی برای انتخابات 1400 آماده می‌شود

بعد از استعفای عباس آخوندی از کابینه دولت دوازدهم، گمانه‌زنی‌هایی مبنی نامزدی احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح شد و عده‌ای دلیل استعفای وی را ناشی از عزم آخوندی برای ورود به صحنه رقابت انتخاباتی 1400 دانستند. بالاخره در اواسط تابستان سال جاری با مصاحبه عباس آخوندی با خبرآنلاین، نامزدی وزیر سابق راه و شهرسازی در انتخابات 1400 قطعی شد. وی در این گفت‌وگو از لزوم داشتن یک ایده برای ایران در جهت توسعه صحبت کرده و گفته بود ایده ایران باید فراتر از دولت رفاه و دارای بنیان معرفتی و تجربه تاریخی باشد که بتواند «یک نظم اجتماعی اعم از سیاسی و امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی دفاعی» ایجاد کند.

عباس آخوندی، یکی از دولتمردان باسابقه بعد از انقلاب محسوب می‌شود به نظر می‌رسد گام بلند خود را برای رسیدن به ریاست جمهوری کشور برداشته است. وی سابقه دو دوره وزارت راه و شهرسازی در دولت هاشمی رفسنجانی و 5 سال حضور به عنوان وزیر در دولت حسن روحانی را دارد که البته خود را تقریبا مستقل از جریان‌های سیاسی حاضر در کشور می‌داند. آخوندی که در دوره حضورش در کابینه روحانی با انتقادات بسیاری مواجه بود، بعید به نظر می‌رسد برای حضور در انتخابات 1400، از حمایت حزبی قاطعی برخوردار باشد. وی در هنگام تصدی وزارت راه و شهرسازی در دولت روحانی سه بار توسط مجلس استیضاح شد و بارها از سوی برخی اصول‌گرایان به فساد مالی متهم شد. در آذر سال 98 هم خبرهایی در رسانه‌ها مبنی بر بازداشت محمدمهدی آخوندی، پسر عباس آخوندی منتشر شد که حکایت از کارچاق‌کنی و ضد وبند وی هنگام وزارت پدرش در دولت روحانی داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی