|

۶۰ دقیقه جلسه شورای رقابت؛ فعلا منتظر باشید

حال مونتاژی ها اورژانسی است و متقاضیان سرگردان

مونتاژی ها بلاتکلیف هســتند، بازارشــان قفل شــده و ثبت نام کنندگان سرگردانند و معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

قرار بود روز شنبه 17 تیرماه شورای رقابت، برای بررسی مجدد قیمت خودروهای مونتاژی جلسه ای برگزار کند. جلسه ای که بالاخره خودروسازان بخش خصوصــی را از این وضعیــت بلاتکلیف نجات بدهد. از یک سو در ســامانه فروش خودرو (دور دوم) خودروســازان بخش خصوصی شــرکت داشــتند و محصولاتشان را عرضه کرده اند از سوی دیگر، قیمت دقیق این محصولات مشخص نیســت و بخش سوم ماجرا هم فشــاری اســت که به خودروسازان بخش خصوصی آورده می شود تا بخش فروش سامانه را برای تکمیل وجه باز کنند اما در این میان خودروســازان بخش خصوصی از این مدل قیمت گذاری شورا که در خرداد ماه امسال صورت گرفت، راضی نیستند و هنوز به قیمت های اعلامی شورا تمکین نکرده اند. تا جایی که حدود دو هفته اســت مقاومت می کنند بلکه نظر شورا درباره قیمت ها تغییر کند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنامه هفت صبح، از سوی دیگر، ثبت نام کنندگان در طرح فروش یکپارچه اعلام می کنند که قرار بود قیمت مونتاژی ها کاهش داشته باشد و اکنون از ما رقم بالاتری برای تکمیل وجه درخواســت شده است. به طور مثال، روز شنبه 17 تیر خبری منتشر شد که در حالی برخی شرکت های خصوصی از جمله آرین موتور خواســتار دریافت کل مبلغ خودرو از مشتریان هستند که هنوز قیمت خودروهای این شرکت توسط شورای رقابت اعلام نشده و این شرکت فقط می تواند به صورت علی الحساب هزینه ای از مردم دریافت کند.

با این وجود آرین موتور یکی از شرکت های خصوصی که محصولات خود را در ســامانه یکپارچه به فروش رسانده، در اطلاعیه ای درباره متقاضیان حائز شرایط طرح عادی که در خرداد ماه ســال جاری نســبت به انتخاب خودروی لاماری ایما اقــدام نموده و اولویت آنها پاییز سال 1402 تائید و پیامک به ایشان ارسال شــده، اعالم کرده، امکان واریز وجــه و ثبت نام را دارند و مشــتریان از 17 تیرماه به مدت 3 روز فرصت دارند تا هزینه خودرو که یک میلیارد و 556 میلیون تومان اســت را واریز کنند تا 3 ماه آینده محصول به دست آنها برسد.

اقدام شــرکت لاماری در دریافت هزینه از مشــتریان در حالی انجام می شود که هنوز قیمت خودروهای این شــرکت توسط شورای رقابت اعلام نشده و به اعتقاد شورای رقابت باید به مشتریان گفته شود وجه دریافتی قطعی نیســت و در صورت اعلام قیمت نهایی محصولات توســط شورای رقابت مابه التفاوت هــا باید پرداخت یا شــرکت وجه اضافه دریافتی را به خریدارن برگشت خواهد داد. 

وضعیت وخیم مونتاژی ها

از سوی دیگر، وضعیت خودروسازان بخش خصوصی نیز مناســب نیســت. یک منبع آگاه بــه هفت صبح میگویــد:مونتاژی ها از بهمن ماه ســال گذشــته تاکنون نتوانســته اند فروش خوبی داشته باشند. این سردرگمی بین سامانه فروش، بورس کالا و در نهایت هم قیمت های اعلامی توسط شورای رقابت که واقعا دارای توازن نیست قیمت برخی خودروها خیلی بالا و قیمت برخی پایین اعلام شــده اســتعنان کار را خارج کرده و بخش خصوصی توان سرمایه گذاری در سایر موارد را از دست داده است. مانند تامین قطعه یا ورود به بخش واردات خودرو. گفته می شــود حدود 85 هزار نفر در ســامانه فروش برای بخش خصوصی ثبت نام کرده اند و حالا بلاتکلیف هستند که چه اتفاقی رخ خواهد داد. 

60 دقیقه جلسه شورای رقابت

شــورای رقابت روز شــنبه 60 دقیقه بــه ماجرای خودروسازان خصوصی و قیمت گذاری پرداخته است. جلســه ای که به گفته رئیس روابط عمومی شــورای رقابت در مورد خودروهای مونتاژی به صورت مستمر و روزانه است، در این جلســات اولویت با خودروهایی اســت که تاکنون قیمت آنها اعلام نشــده اســت اما جلســات درباره قیمت گــذاری خودروهای مونتاژی همچنان ادامه دارد. در حالی که مونتاژی ها بلاتکلیف هســتند، بازارشــان قفل شــده، ثبت نام کنندگان سرگردانند و واقعا معلوم نیست این وضعیت اورژانسی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی