|

ابزار گوگل برای فیلترینگ؛ اوت‌لاین فیلترشکن است؟

outline اعلام کرد که فیلترشکن نیست و بیشتر شبکه خصوصی مجازی است که می‌تواند فیلترینگ را دور بزند.

لینک کوتاه کپی شد

براساس بررسی‌ها، به نظر می‌رسد که گوگل برای کاربران ایرانی که این روزها با محدودیت اینترنت روبه‌رو هستند، ابزاری به نام اوت‌لاین را برای دورزدن فیلترینگ در صفحه اصلی خود فعال کرده‌ است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ در سال ۲۰۱۸، بخش توسعه Google Jigsaw اعلامیه مهمی را اعلام کرد. پس از مشورت با روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، این غول موتور جستجو از ابزاری برای محافظت از داده‌ها و منابع رونمایی کرد که اتصال اینترنتی ایمن را در هر نقطه‌ای از جهان فراهم می‌کند.

گوگل در آن زمان توضیح داد که توسعه آن ناشی از نگرانی‌ها در مورد فیلترینگ گسترده در برخی از کشورها بوده است. حالا با افزایش محدودیت‌های اینترنت در کشور، شرکت گوگل ابزار outline را برای کاربران ایرانی فعال کرده‌ است.

اوت‌لاین فیلترشکن نیست

outline اعلام کرد که فیلترشکن نیست و بیشتر شبکه خصوصی مجازی است که می‌تواند فیلترینگ را دور بزند. این ابزارهای امنیتی «تونل‌هایی» را بین سرورها و کاربران فردی ایجاد و به محافظت از داده‌هایی که ارسال و دریافت می‌کنند، می‌پردازند. چنانکه آدرس‌های IP آنها را ناشناس می‌سازند.

در واقعیت، آنچه Google در اینجا ارائه می‌کند بیشتر شبیه یک سرویس پروکسی رمزگذاری‌شده (که بر پروتکل Shadowsocks متکی است) به نظر می‌رسد تا VPN. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید از Outline برای ایمن کردن تمام ترافیک خود استفاده کنید. فقط برنامه‌هایی که روی آن تنظیم کرده‌اید قابلیت استفاده دارند.

Google Outline VPN از پلتفرم‌های ابری مانند DigitalOcean استفاده می‌کند که فضایی را برای کاربران فراهم می‌سازد تا سرورهای اختصاصی VPN را ایجاد کنند. کاربران می‌توانند به جای نیاز به روترهای خاص یا تکیه بر مشتریان VPN بارگیری‌شده، سرویس خود را راه اندازی و هر ویژگی را که نیاز دارند تنظیم کنند.

این برنامه همچنین منبع باز است، بنابراین برنامه‌نویسان می‌توانند به نحوه عملکرد VPN Outline Google بپردازند. در واقع، هدف اصلی توسعه‌دهندگان Outline این است که VPNهای DIY را تقریباً برای همه کاربران وب در دسترس قرار دهند.

اوت‌لاین برای ایران کار می‌کند؟

این فعالسازی در حالی است که کارشناسان و کاربرانی که از این ابزار استفاده کرده‌اند، ادعا می‌کنند که outline نمی‌تواند به کاربران در ایران خدمات دهد. چراکه نیاز به سرور دارد، سرویس‌دهنده‌های ابری برای راه‌اندازی آن تحریم هستند و با شناسایی سرورها مسیر آن مسدود می‌شود.

یکی از کارشناسان این حوزه در توئیتر می‌گوید که «اوت‌لاین» فیلترشکن نیست بلکه نرم‌افزاری برای فعالسازی وی‌پی‌ان است. یعنی اگر مجهز به سرور هستید با این روش می‌توانید به دیگران وی‌پی‌ان دهید.

در واقع ویژگی مهم «اوت‌لاین» این است که با ایجاد وی‌پی‌ان تعداد کاربرانی که به آن وصل می‌شوند نسبت به وی‌پی‌ان‌های تجاری کمتر خواهد بود.

از سوی دیگر در سایت اوت‌لاین بخشی وجود دارد که سرورهای مختلف در کشورهای مختلف را معرفی می‌کند. این سایت اشاره کرده است که «کلیدهای دسترسی» رایگان از سوی داوطلبان در سراسر دنیا ایجاد می‌شود و کیفیت و سرعت نسبتا قابل قبولی دارند.

اما برخی از کاربران ایرانی نیز می‌گویند چند سرور ساخته‌اند، اما هیچ یک کار نکرده است و با آنکه کلیدهای رایگانش کار می‌کنند، اما سرعت آن‌ها پایین است.

برخی از کاربران نیز می‌گویند که استفاده از این ابزار در داخل نیازمند داشتن سرور یا همراهی افرادی در خارج از کشور است تا با «اوت‌لاین منیجر» وی‌پی‌ان بسازند و در اختیار دیگران قرار دهند.

ویژگی‌های کلیدی گوگل  اوت‌لاین VPN برای فیلترینگ

به طور کلی، Outline از زیرساخت ابری DigitalOcean برای فراهم کردن فضا برای سرورهای VPN استفاده میکند که باید سرعت قابل اعتماد و سطح بالایی از حفاظت از حریم خصوصی را ارائه دهد. با این حال، کاربران همچنین می‌توانند VPN DIY خود را در سرویس‌هایی مانند Rackspace، Amazon EC2 یا Google Cloud Engine راه‌اندازی کنند.

VPN از پروتکلی به نام Shadowsocks استفاده می‌کند. این شبیه پروتکل‌های استاندارد VPN مانند OpenVPN نیست. در واقع ردیابی آن سخت‌تر است و باید روشی بسیار مطمئن تر برای دور زدن معیار مسدود کردن جغرافیایی باشد، در حالی که سطح بالاتری از حریم خصوصی شخصی را نسبت به VPN های سنتی ارائه می‌دهد.

Outline همچنین از AEAD 256 بیتی (رمزگذاری تأیید شده با داده‌های مرتبط) برای ارائه حفاظت آنلاین بسیار قوی استفاده می‌کند.

VPN از طریق یک برنامه ایجاد شده ویژه کار می‌کند که در حال حاضر برای Android، Windows ChromeOS، iOS و MacOS در دسترس است.

بااین حال هنوز گوگل اعلام نکرده است که دسترسی به این ابزار رایگان است یا خیر. اما براساس آخرین اخبار راه‌اندازی VPN رایگان نیست، زیرا کاربران باید هزینه فضای قطره‌ای را در سرویس میزبانی مانند DigitalOcean بپردازند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها