|

امیدها به حذف قیمت گذاری دستوری در نطفه خفه شد

چرا عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد؟

قرار بود امروز ۴۳۰ دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در بورس عرضه شود اما وزارت صمت در یک تصمیم ناگهانی معامله خودرو در بورس را ممنوع کرد.

لینک کوتاه کپی شد

 در حالی که صبح امروز، خریداران دیگنیتی و فیدلیتی از بورس کالا، چشم انتظار اعلام نتایج عرضه این دو خودرو در بورس کالا بودند، با اخبار عجیبی مواجه شدند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین، شرکت بورس کالای ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با دستور وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود. اما علت این ممنوعیت چه بود؟

ممنوعیتی بر اساس مصوبه مهر ماه 1400!

روز گذشته 17 خرداد ماه، منوچهر منطقی، معاوت صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با ارسال نامه‌ای به حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، از ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.

طبق این نامه، توقف معامله خودرو در بورس کالا، بر اساس مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مهر ماه سال گذشته بوده که طی آن مسئولیت تنظیم بازار خودرو، بر عهده وزارت صمت بوده و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. البته وزارت صمت مصوبه شورا را به دلیل محرمانه بودن منتشر نکرده است.

در پی ارسال این نامه، بورس کالا اعلام کرد که با وجود آماده‌سازی زیرساخت‌های انجام معاملات خودرو در بستر بورس کالا، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

پافشاری وزارت صمت بر مواضع شکست خورده

شاید عرضه خودرو در بورس کالا، می‌توانست اولین قدم در مسیر رویای حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو باشد اما وزارت صمت در همان ابتدا، مانع بزرگی را در این مسیر قرار داد. تصدی‌گری وزارت صمت در بازار خودرو در سال‌های اخیر، جز عقب ماندگی صنعت خودرو، زیان‌های نجومی خودروسازان و نارضایتی شدید مردم از خودرو‌ها نداشته است.

حالا هم با وجود موفقیت بورس کالا در عرضه خودرو‌های کارا که در اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاد، وزارت صمت باز هم حاضر نیست کمی از موضع خود درباره تصدی‌گری در بازار خودرو عقب نشینی کند.

چرا عرضه خود در بورس ممنوع شد؟

اما شاید اخباری که از منابع آگاه به اقتصاد آنلاین رسیده، تا حدودی بتواند علت توقف معاملات خودرو در بورس کالا را توجیه کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت قصد دارد سامانه جدیدی برای قرعه کشی و تخصیص خودرو راه‌اندازی کند. با این حساب، ممنوعیت معاملات در بورس کالا، می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز فعالیت این سامانه باشد.

تصمیمات ناگهانی وزارت صمت تا کجا ادامه دارد؟

از عجایب توقف عرضه خودرو در بورس می‌توان به این نکته اشاره کرد که این اقدام به استناد مصوبه‌ای بوده که هشت ماه پیش به تصویب رسیده است. آن هم پس از اینکه یک مرحله عرضه خودرو در بورس با موفقیت انجام شده است!

به نظر می‌رسد این تصمیمات ناگهانی و شبانه، به یک روال عادی در مدیریت وزارت صمت تبدیل شده و مختص به بحث خودرو هم نیست. همانطور که سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، به تازگی اعلام کرده بود که هر لحظه ممکن است برای محصولات معدنی عوارض جدید اعلام شود.

بعید است که مسئولان وزارت صمت به این موضوع آگاه نباشند که این تصمیمات ناگهانی، آسیبی جدی به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران وارد می‌کند و یک فعال اقتصادی در ایران، همیشه در معرض خطرت احتمالی این تصمیمات است. با این وجود، نه تنها اقدامی در جهت بهبود این اوضاع انجام نمی‌شود، بلکه شمار آنها روز به روز افزایش یافته و مدیران وزارت صراحتا این موضوع را تایید می‌کنند.

ممنوعیت عرضه و یک سوال بی جواب

یکی از سوالاتی که درباره این ممنوعیت مطرح می‌شود آن است که تکلیف افرادی که تاکنون از بورس کالا خودرو خریداری کرده‌اند چه می‌شود؟

طی عرضه 850 دستگاه خودرو از مسیر بورس کالا در اردیبهشت‌ها، بیش از 100دستگاه از این خودرو به فروش رفت که این خودروها بر اساس اطلاعات بورس کالا، در 13 خرداد ماه به خریداران عرضه خواهد شد.

با این وجود، در اطلاعیه بورس کالا، مشخص نشده است که تعلیق معاملات بورس کالا، فقط مربوط به خودروهایی است که از این پس در بورس عرضه می‌شوند یا شامل معاملات خریداران سابق خودرو از بورس هم می‌شود؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها