|

فرانسوی فراموش شده در ایران؛

رنو سفران، ایده‌آل فراموش شده در تهران!

در سال‌های نه‌چندان دور که واردات خودرو به کشور آزاد بود! (هرچند با محدودیت‌های فراوان) شاهد عرضه محصولات متنوعی در رده‌های گوناگون بودیم.

لینک کوتاه کپی شد

در سال‌های نه‌چندان دور که واردات خودرو به کشور آزاد بود! (هرچند با محدودیت‌های فراوان) شاهد عرضه محصولات متنوعی در رده‌های گوناگون بودیم. از این رو شرکت‌های واردکننده پس از گذشت مدتی به فکر جایگزینی محصولات و تنوع‌بخشی در سبد محصولات خود بودند. از این رو نگین‌خودرو پس از عرضه ناموفق رنو لتیتود به عنوان لوکس‌ترین سدان خود، سفران را به بازار ایران معرفی کرد.

رنو سفران یکی از خودروهای پرآپشن با ظاهری نسبتا جذاب و فریبنده بود که در ابتدا توانست نظر برخی از خریداران را به خود جلب کند. اما متاسفانه قیمت‌گذاری نامناسب و همچنین وضعیت نه چندان مطلوب خدمات پس از فروش باعث شد تا این محصول نیز به عنوان خودرویی ناموفق در بازار شناخته شود.

حال پس از گذشت چند سال از ورود رنو سفران به بازار کشور و همچنین تداوم ممنوعیت واردات خودرو، بار دیگر رنو سفران فرصت این را پیدا کرده که شانس خود را در بازار خودروهای وارداتی کارکرده امتحان کند. بر این اساس قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب این سدان نیمه لوکس فرانسوی بپردازیم.

معرفی

کمپانی رنو مانند بسیاری دیگر از شرکت‌ها، سهام شرکت‌های دیگر ازجمله نیسان، سامسونگ موتورز، رنو پارس و تعدادی دیگر از شرکت‌ها را خریداری کرده و با همکاری آن‌ها خودروهای مختلفی را تولید کرده است. یکی از این خودروها رنو سفران است که با همکاری شرکت نیسان و در قالب شرکتی با نام رنو ـ نیسان آلیانس ساخته شده است. سفران در ابتدا با نام رنو لتیتود در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ معرفی شده بود، اما از سال ۲۰۱۴ با نام جدید رنو سفران تیپ‌های مختلفی را به بازار خودرو عرضه کرده است. رنو سفران PE با پیشرانه 2.5 لیتری، رنو سفران PE با پیشرانه ۲ لیتری، رنو سفران SE و رنو سفران LE، تیپ‌های مختلف رنو سفران هستند.

در ایران نیز شرکت نگین‌خودرو ابتدا برای سهم خواهی از بازار سدان‌های لوکس، از سال 2011 رنو لتیتود را به بازار آورد. اما قیمت‌گذاری نامناسب و همچنین تنوع فراوان در بازار باعث شد تا خریداران روی خوشی به این مخصول نشان ندهند و به محصولی شکست خورده در بازار تبدیل شود. نگین‌خودرو برای جبران این شکست تصمیم گرفت از سال 2014 سفران را جایگزین لتیتود کند. اما این اقدام هم چندان موفق نبود و بار دیگر تجربه‌ای نه چندان شیرین برای این شرکت رقم خورد.

واردات و عرضه سفران تنها تا سال 2016 ادامه یافت. اکنون این سدان نیمه لوکس فرانسوی در بازار خودروهای کارکرده می‌تواند گزینه‌ای با امکانات رفاهی فراوان باشد که نظر خریداران را به خود جلب کند.

ظاهری با وقار و زیبا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رنو سفران، طراحی ظاهری شیک و باوقاری است که می‌تواند توجه را در خیابان به سوی خود جلب کند. در واقع با نگاه کلی به این خودرو می‌توان به خوبی DNA اروپایی را در سراسر قسمت‌های آن مشاهده کرد. سادگی در طراحی ظاهری این خودرو بارزترین ویژگی است که سبب شده شخصیتی با وقار در آن شکل بگیرد.

در نمای جلو شاهد چراغ‌های بزرگ و کشیده‌ای هستیم که در طرفین جلوپنجره ذوزنقه‌ای کرومی تعبیه شده‌اند. این چراغ‌ها که از تکنولوژی نسبتا به‌روزی برخوردار هستند، دارای گرافیک داخلی کرومی هستند. در قسمت پایین آن‌ها چراغ‌های روشنایی در روز LED جا گرفته که ظاهری مدرن به آن بخشیده است.

ادوات کرومی نصب شده در برخی از قسمت‌ها از جمله قاب دور مه‌شکن سبب شده ظاهری نسبتا لوکس ایجاد شود و توجه مخاطب را به خود جلب کند. به طور کلی طراحی سپر جلو به دور از هرگونه خط و خطوط تند و تیز شکل گرفته است.

در نمای جانبی نیز با سدانی نسبتا بزرگ سروکار داریم که دارای پانل‌های بدنه بسیار ساده‌ای است. در این قسمت خبری از خطوط حجم‌دهنده و اغراق‌آمیز نیست. بلکه درها و گلگیرهای در نهایت سادگی کنار هم قرار گرفته‌اند و ظاهری شکیل برای این سدان فرانسوی رقم زده‌اند. اما وجود رینگ‌‌های آلومینیومی با طرح دایموندکات در این خودرو سبب شده تا ظاهری به‌روزتر و حتی جوان‌پسندتر ایجاد شود. با نگاه کلی به نمای جانبی سفران، شمایی از رنو فلوئنس نیز در ذهن تداعی می‌شود که این موضوع می‌تواند ردپایی از اصالت در طراحی آن به جا بگذارد.

در عقب رنو سفران شاهد استفاده از چراغ‌های بزرگ و کشیده و همچنین دستگیره کرومی صندوق که چراغ‌ها را به یکدیگر متصل کرده است، هستیم. این ترکسب سبب شده سفران ظاهری نسبتا مستقل داشته باشد. همچنین دو خروجی اگزوز در طرفین، تاحدودی توانسته سادگی در طراحی را خنثی کند و روحیه اسپرت بودن را به این سدان خانوادگی تزریق کند.

research_442a5c50-05a9-4775-9fe6-6850c952ae49_thumb_620_350

کابین جادار با امکانات رفاهی مناسب

با ورود به کابین رنو سفران، با فضایی اقتصادی و نه چندان مدرن روبه‌رو می‌شویم. همچنین از طرفی طرح کلی کابین نزدیک به رنو فلوئنس بوده که این موضوع بار دیگر زبان طراحی مشترک و همچنین اصالت در طراحی را به بیننده گوشزد می‌کند. از طرفی تفاوتی میان کابین سفران و لتیتود مشاهده نمی‌شود. در واقع می‌توان بار دیگر به این موضوع پی برد که سفران و لتیتود در واقع یک محصول هستند که با هدف سهم خواهی بیشتر از بازارهای جهانی تحت عنوان دو محصول مجزا معرفی شده‌اند.

گفتنی است متریال مصرفی درون کابین سفران از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. اما شاید هارمونی و ترکیب‌بندی مناسبی میان اجزا و تریم داخلی این خودرو مشاهده نشود. به طور مثال چرم سفید رنگ تودری‌ها و برخی از قسمت‌های تودوزی نظیر پوشش چرمی زیرآرنجی، هماهنگی مناسبی با ستیر قسمت‌ها که از رنگ مشکی و خاکستری تیره برخوردار هستند، نداشته باشد.

طراحان رنو برای آن‌که بتوانند فضای لوکس‌تری به داخل کابین این سدان ببخشند، از تریم طرح چوب در قسمت‌هایی از کنسول میانی و داشبورد استفاده کرده‌اند که اتفاقا نتیجه خوبی هم داشته است.

یکی از مزایا و نکات مثبت در این خودرو، فضای مناسب برای سرنشینان جلو و عقب است. به گونه‌ای که می‌توان گفت سفران خودرویی مناسب خانواده بوده که می‌تواند فضای کافی را در اختیارشان قرار دهد. همچنین راحتی صندلی‌ها به گونه‌ای است که می‌توان گفت در سفرهای طولانی مدت، موجب رنجش و آزردگی سرنشینان نخواهد شد. اما در مقام مقایسه با برخی از رقبا از حمله تویوتا کمری، از راحتی کمتری برخوردار است.

میدان دید کافی یکی دیگر از مواردی است که در این خودرو به خوبی مشاهده می‌شود. پنجره‌های جانبی بزرگ و موقعیت قرارگیری صندلی‌ها به‌طوری است که راننده و سرنشینان به خوبی فضای اطراف خودرو را زیرنظر خواهند داشت.

اما نکته‌ای که داخل کابین این خودرو توجه را به خود جلب می‌کند، مستهلک شدن دکمه‌های پرکاربرد روی کنسول میانی است که این مساله برای خودرویی که مدعی رقابت در رده سدان‌های نیمه لوکس و یا حتی لوکس است، چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

IranianECU.com-ds

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به آپشن‌ها و امکانات رفاهی متعدد اشاره کرد که به عنوان برگ‌ برنده‌ای برای سفران در بازار شناخته می‌شود. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، سفران با تیپ‌های گوناگونی به بازار عرضه شده است که علاوه‌بر تنوع در مشخصات فنی، تفاوت‌هایی در آپشن‌ها و امکانات رفاهی با یکدیگر دارند. خودروی موردنظر در این مقاله نیز از نمونه‌های فول آپشن بوده که از جمله امکانات آن می‌توان به مواردی از قبیل 6 عدد کیسه هوای ایمنی شامل راننده و سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی سرنشین جلو، سنسور نور و باران، نمایش میزان باد چرخ‌ها، کارت هوشمند رنو، سیستم کروز کنترل با محدود کننده سرعت، چراغ‌های زنون Dual، دی‌لایت LED، چرخش چراغ‌ها سر پیچ‌ها، سیستم چراغ‌شور، سقف پانوراما به هماره سانروف، شیشه بالابر اتوماتیک جلو و عقب دارای سیستم ایمنی کودک، سیستم تشخیص نقطه کور روی آینه‌های جانبی، آینه‌های جانبی برقی تاشو دارای حافظه و قابلیت خم شدن در هنگام دنده عقب، آینه وسط با قابلیت الکتروکرومیک، گرمکن صندلی‌های جلو، ایزوفیکس، تودوزی چرمی، سیستم نویگیشن به همراه مولتی مدیا و نمایشگر 7 اینچی لمسی، سیستم صوتی حرفه‌ای Bose به همراه 10 بلندگو و آمپلی‌فایر، دوربین عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه‌ای ، سیستم تصفیه هوا به همراه خوشبو کننده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به همراه سیستم ضد لغزش، ترمز دستی برقی، سیستم هشدار موانع جلو و عقب کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، سیستم فرمان الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی و سیستم حساس به سرعت اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شرکت نگین‌خودرو سفران را با تیپ‌های گوناگون به بازار ایران عرضه کرده است. رنو سفران LE2.5 یکی از این تیپ‌ها بود که با پیشرانه 2.5 لیتری به بازار ایران عرضه شد. این خودرو دیفرانسیل‌جلو دارای پیشرانه شش سیلندر خورجینی V شکل با حجم دقیق 2496 سی‌سی است که قادر است حداکثر توانی معادل 177 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 233 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو توسط جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد که همین امر سبب شده این سدان 1.6 تنی ظرف مدت 10.7 ثانیه از جالت سکون به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

همچنین مصرف سوخت شهری سفران حدود 13.4 لیتر در هر 100 کیلومتر، مصرف سوخت جاده‌ای آن حدود 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر برای آن اعلام شده است که این اعداد با توجه به پیشرانه به‌کار گرفته شده و همچنین ابعاد و وزون کلی خودرو، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان رنو سفران و دانستن مشخصات فنی‌اش، ناخودآگاه میزان توقع از آن بالا می‌رود. بر این اساس با فشردن دکمه استارت خود را برای راندن این سدان فرانسوی آماده می‌کنیم. از آن‌جایی که نمونه‌های شش سیلندر این خودرو مجهز به جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک هستند، انتظار می‌رود شتاب اولیه بهتری داشته باشند. اما باید گفت که سفران سدانی چابک و تند و تیز نبوده و هرگز شروع قابل توجهی از خود نشان نمی‌دهد. بلکه برخلاف انتظار خودرویی تنبل به نظر می‌رسد که نمی‌تواند از پس جثه نسبتا بزرگ خود برآید. به هر حال می‌توان گفت رنو تمام تلاش خود را کرده که محصولی راحت و ایمن را به بازار عرضه کند.

سفران در ادامه با بالا رفتن دور موتور، جان دوباره‌ای گرفته و به خودرویی نسبتا جسور تبدیل می‌شود. نوع تعویض دنده‌ها در این خودرو مانند برخی دیگر از مدل‌های رنو از جمله مگان اتوماتیک است. در برخی از مواقع تعویض دنده‌ها کاملا نرم و آرام صورت می‌گیرد و در برخی مواقع دیگر با کوبشی نه چندان زیاد همراه است.

همچنین حساسیت موتور این خودرو به نوع سوخت از دیگر مواردی است که سبب بروز مشکلاتی در ایران شده است. به طور مثال در صورت استفاده نکردن از بنزین سوپر و اکتان‌های استاندارد، سروصدای اضافی از درون موتور به گوش می‌رسد. همچنین هنگام استارت سرد، موتور به خوبی کار نکرده و دچار لرزش و حتی در برخی از مواقع ناک می‌شود که تداوم این موضوع به کاهش عمر مفید قطعات داخلی موتور می‌انجامد.

سیستم تعلیق مستقل این خودرو در هر چرخ که در قسمت جلو از نوع مک‌فرسون و در قسمت عقب از نوع مولتی‌لینگ (اتصال چندگانه) است، در اکثر مواقع ضربات ناشی از ناهمواری‌های مسیر را به خوبی جذب می‌کند. اما باید این نکته را درنظر داشت که سفران نسبت به سگمنتی که در آن حضور دارد، دارای سواری خشک‌تری نسبت به رقبای آسیایی از جمله ژاپنی‌ها است. همچنین در برخی مواقع کوبش و تکان‌های بیشتری در قسمت عقب کابین آن احساس می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که هنگام رانندگی با آن متوجه خواهید شد، دقت پایین سیستم هشدار نقاط کور است که با تاخیری قابل توجه از وجود اجسام و یا خودرو در اطراف شما خبر می‌دهد. از طرفی موقعیت قرارگیری نمایش دهنده این سیستم به خوبی انتخاب نشده و راننده باید علاوه‌بر تمرکز به آینه‌های جانبی، دقت کافی بر روی قسمت داخلی آینه روی رودری‌ها نیز داشته باشد. چراکه چراغ‌های هشدار دهنده در این قسمت نصب شده است.

سیستم صوتی نصب شده در این خودرو که از نوع Bose می‌باشد، کیفیت صدای بسیار خوبی را به سرنشنیان ارائه می‌دهد که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی در ذهنیت سرنشینان به جا بگذارد. البته جای خالی ساب در این سیستم به خوبی مشاهده می‌شود. همچنین با وجود سیستم ترمز دستی برقی، خبری از اتوهلد نبوده که این موضوع خود جای سوال دارد! چرا که طراحان و مهندسان فنی رنو گویی تنها به فکر پر کردن لیست آپشن‌های این خودرو بوده و کمتر به کاربردی بودن آن‌ها توجه داشته‌اند.

با این وجود می‌توان گفت که رنو سفران در صورتی که با قیمتی رقابتی و مناسب پا به بازار ایران می‌گذاشت، می‌توانست جایگاهی مناسب برای خود فراهم کند. این در حالی است که قیمت‌گذاری نامناسب باعث شد تا در کنار نقاط ضعفی که دارد، به خودرویی شکست خورده و ناموفق در بازار تبدیل شود.

research_e7b82068-443f-40e5-9f53-95715e6192a3_thumb_620_350

نتیجه‌گیری

رنو سفران در ابتدای ورودش به بازار ایران قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان داشت. این در حالی است که در این رده قیمتی گزینه‌های بسیار زیادی از جمله خودروهای کره‌ای، ژاپنی و بعضا اروپایی وجود داشت که رقابت با آن‌ها را برای سفران دشوار کرده بود.

رنو سفران از آن دسته خودروهایی است که تا پشت فرمان آن ننشینید نمی‌توانید برداشت درستی از خوبی و بدی‌های آن داشته باشید. به عقیده برخی، سفران خودرویی بسیار نرم و راحت است که برای کاربری‌های روزانه و شهری ایده‌آل است. اما برخی دیگر معتقدند که موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی نصب شده روی آن، توانایی تولید نیرویی مناسب با ابعاد خودرو را ندارد. از طرفی امکانات نه چندان کاربردی آن باعث می‌شود نظر خریداران به آن جلب شود و توجهی به مشخصات فنی نه چندان مطلوب آن نداشته باشند.

 

منبع:خودرو بانک

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها