|

تصویر چپ واقعیه یا راست؟ / ملاک زیبایی زنان در زمان قاجار و پشت پرده سیبیل

همیشه برای همه این سوال بوده که چرا زنان در دوره قاجار چهره هایی مردانه داشتند تا اینکه به ملاک های زیبایی در اون دروه سر زدیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سریال جیران رو دیده اید؟ در این سریال بانوان همه و همه زیبایی خاص خود را داشتند در حالی که تنها با یک سرچ در گوگل می بینید که زنان دوره قاجار به چه شکل بودند و چه مدلی ازشون یاد میشه. کم و بیش همه ما دیده ایم زنان چاق و سبیل داری که ابروهایی پهن و پر مو داشتند. زنانی که به زنان زیباروی دوره قاجار مشهورند. آخه چطور؟ مگه میشه زنی با این ویژگی ها جزو زیباترین های اون دوره بوده باشه؟ یعنی ترند و ملاک خوشگلی برای بانوان در دوره قاجار این موارد بوده؟ اصلا چطور ممکنه که همه خانوم ها ابروهایی پرپشت داشتن و دارای خال های گوشتی و سبیل های مردانه بودن؟ مگه چه ژنی درون اونها بود که تو حالایی ها نیست! 

زنان دوره قاجار

سبیل و چاقی، ملاک زیبایی زنان قاجار

خب در پاسخ به تمام این قضایا باید بگیم همه ما سخت در اشتباه بودیم. چرا که همه این موارد برمیگرده به سلیقه ناصرالدین شاه در اون دوره. در واقع اون زمان ملاک و معیار زیبایی برای زنان چاقی و فربگی بود. از طرفی هم ناصرالدین شاه شیفته عکاسی بود و در نتیجه زنانی رو برای عکاسی انتخاب میکرد که چاق باشن. از طرفی هم میومد و با مداد و یا دیگر ابزار های موجود براشون سبیل و ابروهای پرپشت و پیوسته می کشید. البته خودش که نه، بلکه دست اندر کارانش! زنان چاق، به عنوان نمادی از ثروت و زیبایی در این دوره مورد توجه قرار می‌ گرفتند و اهمیت بیشتری در جامعه قاجاری داشتند. خال هایی که بیشتر هم زگیل بودند از مورد علاقه های ناصر خان بود که خب به دلیل اینکه حرمسرایی پر شده از زنان صیغه ای داشت، باید به نوعی تنوع ایجاد میکرد و این بود تنوعی که زنان برای جلب توجه در ظاهر خود می ساختند.

زنان دوره قاجار
چهره واقعی انیس الدوله بدون زیباسازی با سبیل

زنان دوره قاجار

زنان دوره قاجار

زنان دوره قاجار

زنان دوره قاجار

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی