|

روش درست کردن ماست خانگی با تمام فوت و فن هاش/ اینجوری درست کن خوشمزه تر و سالم تره

توی این مقاله یه روش ساده و راحت برای درست کردن ماست خونگی رو یاد می گیریم تا اگه فرصتش رو داشتیم توی خونه درست کنیم و از خوردنش لذت ببریم.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- بودن چاشنی در کنار غذا واسه خیلی ها موضوع مهمیه. مثلا بعضی ها یه کاسه پر از سالاد رو ترجیح میدن، عده ای هم عاشق سبزی خوردن هستن و برخی دیگه میگن «بدون ماست، هرگز!» با اینکه در دوران همه گیری کرونا خیلی ها دست به کار شدن و ماست خونگی رو امتحان کردن، ولی خب دیگه این روزا اکثر خانواده ها خریدن ماست از لبنیاتی های سنتی و ماست های کارخونه ای رو به درست کردن اون توی خونه ترجیح میدن. ولی خب حتما با من هم عقیده ای که ماست خونگی علاوه بر اینکه سالم تره، مزه دیگه ای داره و خوردنش لذت بخش تره! توی این مقاله یه روش ساده و راحت برای درست کردن یه ماست خونگی خوشمزه رو با هم یاد میگیریم تا اگه فرصتش رو داشتیم خودمون توی خونه ماست درست کنیم و از خوردنش لذت ببریم!

mast-khanegi4

مواد لازم برای درست کردن ماست خانگی

شیر 3 لیتر

ماست 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست خانگی

مرحله اول

در ابتدا باید 3 قاشق ماست مورد نیاز رو دو ساعت قبل از درست کردن ماست خانگی در محیط آشپزخونه قرار بدیم تا هم دمای محیط بشه.

mast-khanegi2

مرحله دوم

برای درست کردن ماست خانگی ابتدا باید شیر رو داخل یه قابلمه بریزیم و بجوشونیم. وقتی به جوش اومد حرارت رو کم میکنیم و حدود 20 دقیقه زمان میدیم تا آب اضافی شیر تبخیر بشه.

mast-khanegi8

مرحله سوم

بعد از 20 دقیقه شیر رو داخل ظرفی که میخوایم ماست توش ببنده میریزیم و زمان میدیم تا شیر خنک بشه. برای امتحان کردن اینکه شیر خنک شده یا نه انگشتمون رو به آرومی داخل شیر فرو میکنیم و اگر انگشتمون نسوخت ولی گرمای شیر رو حس کردیم نشون دهنده اینه که دمای شیر مناسبه. این کار رو با دماسنج هم میتونیم انجام بدیم؛ دمای ۴۲ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد دمای مناسبی هست.

mast-khanegi7

مرحله چهارم

حالا 3 قاشق ماستی که هم دمای محیط شده رو داخل یک کاسه کوچیک با مقداری شیر مخلوط میکنیم. وقتی مایع یکدستی به وجود اومد اون رو به آرومی به شیر جوشیده و خنک شده اضافه میکنیم و با قاشق به آرومی هم میزنیم تا کاملا با هم مخلوط بشن.

mast-khanegi3

مرحله پنجم

حالا وقتش رسیده تا در ظرف رو محکم ببندیم و با یک حوله یا پتوی تمیز کاملا ظرف رو بپوشونیم. حدود ۴ تا ۶ ساعت زمان لازمه تا ماست به اصطلاح ببنده و سفت بشه. بعد از اینکه ماست بسته شد ظرف رو بدون اینکه تکونش بدیم، به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال میذاریم تا ماست سرد و سفت ‌تر بشه.

چگونه ماست چکیده خانگی داشته باشیم؟

وقتی ماست خانگی ما آماده شد میتونیم اون رو داخل پارچه ظریف و نازکی بریزیم و پارچه رو گره بدیم و داخل یه صافی توی یخچال بذاریم تا آب اضافی اون خارج بشه. بعد از گذشت چند ساعت ماست چیکده ما حاضره.

mast-khanegi5

نکات درست کردن ماست خانگی

-برای جوشاندن شیر بهتره از قابلمه استیل یا لعابی استفاده کنیم.

-کیفیت و مزه ماست خانگی ما بستگی به کیفیت ماستی داره که داخل شیر میریزیم. پس مزه و کیفیت ماستی که قراره مایه ماست خانگی ما باشه رو تست میکنیم و اگر مورد پسندمون بود ازش استفاده میکنیم.

- اگر شیر به دمای مناسب نرسه و وقتی هنوز داغه مایه ماست رو بهش اضافه کنیم، در نهایت ماست شل و بی کیفیتی خواهیم داشت.

mast-khanegi6

-اگر دوست داری ماست چکیده ترش داشته باشی باید ماستی که داخل پارچه ریختی رو داخل یخچال نذاری و توی محیط آشپزخونه قرار بدی.

اینجا میتونی یه دستور دیگه برای درست کردن ماست خونگی رو ببینی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی