|

«شایانیوز» ماجرای فرارهای مالیاتی نجومی را بررسی می کند

اینفلوئنسرها زیر تیغ مالیات

shayanews

به زودی اینفلوئنسرها با قانون که مجلس تصویب کرده مالیاتی متناسب با درآمد خود باید پرداخت کنند. باید دید این قشر چقدر از این قانون تمکین می …

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- امروز دستورالعمل اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در ارتباط با درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور ابلاغ شد.در اجرای بند (۶) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر می‌دارد، درآمد‌های کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. یکی از گروه هایی که شامل این مالیات می شوند اینفلوئنسرها هستند که با درامدهای نجومی در این خصوص مالیاتی پرداخت نمی کردند.البته باید به زودی شاهد اعتراض های این قشر نیز باشیم.

به گزارش «شایانیوز»،فرارهای مالیاتی موجب شده که ایران به درآمدهای نفتی وابسته بماند و پول فروش نفت که باید خرج توسعه کشور شود، به‌صورت عمده برای خورد و خوراک، وسایل مصرفی و پرداخت حقوق مردم هزینه شود. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به درآمدهای ناچیز حاصل از مالیات گفته است که همه درآمدهای مالیاتی ایران به اندازه نصف پولی است که به‌عنوان حقوق به کارمندان پرداخت می‌شود اما دریافت مالیات از برخی از مشاغل به مثنوی هفتاد منی تبدیل شده که هنوز حاشیه و مخالفان آن شمشیر مخالفت را زمین نگذاشته اند. باید دید این قانون نیز مانند سایرین به حاشیه می رود و یا دلوت جدید برای برقراری عدالت اجتماعی با دریافت این گونه مالیات ها تلاش می کند یا نه!

داستان مالیات و کارت خوان پزشکان و وکلا به کجا رسید؟

 وقتی خبر دریافت مالیات از وکلا و پزشکان به عنوان یکی از پردآمدترین مشاغل کشور، برای نصب کارتخوان و اتمام حجت رییس سازمان مالیاتی با صاحبان این مشاغل و با توجه به لزوم اجرای عدالت مالیاتی و کسب درآمد مالیاتی، در خلل تصویب بودجه ۹۸، بندی مبنی بر الزام نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان تصویب شد که «صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود»، را ملزم به نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها کرد، پزشکانی که پیش از این برای درامدشان مالیات نمی دادند به اعتراض روی آوردند.

با پایان یافتن سال ۹۸ و عدم نصب دستگاه پوز در تعداد قابل قبولی از مطب پزشکان، مجدد در بودجه ۹۹ مساله مالیات پزشکان مطرح و تاکید شد که از فروردین ماه، استفاده از دستگاه کارتخوان الزامی شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا بار دیگر نصب کارتخوان به تعویق افتاده است. در این رابطه چندی پیش امیدعلی پارسا در گفتگویی رادیویی اعلام کرد که «به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای تمام تکالیف مالیاتی را چند ماهی به تعویق انداخته‌ایم که بر این اساس الزام مشاغل به استفاده از کارتخوان که قرار بود فروردین ماه عملیاتی شود، به شهریور ماه امسال – یعنی سال 99- منتقل می‌شود.»گفته می شود که پزشکان چیزی حدود هفت هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

اندکی بعد مسئولان سازمان امور مالیاتی اعلام کردند که سه هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارند. برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس میزان فرار مالیاتی وکلا را حدود 6 تا 12 هزار میلیارد تومان تخمین زدند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که رقم 12 هزار میلیارد تومان احتمالا به واقعیت نزدیکتر باشد.

اگر رقم فرار هفت هزار میلیارد تومانی و 12 هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی پزشکان و وکلا را در کنار هم قرار دهیم، این دو صنف مجموعا 19 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند.

در کنار این دو گروه شغلی، اندکی بعد خبر دریافت مالیات از هنرمندان نیز به گوش رسید. در اسفند 99 مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه مقرر کردند که هنرمندان با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات شوند. این خبر کافی بود که انتقادات به سمت مجلس روانه شود.بسیاری از تهیه کنندگان سینما به این طرح اعتراض کرده و آن را نادرست خواندند.

جالب اینجاست که، درآمد یک‌ سال برخی خوانندگان پاپ وطنی معادل ۱۳۰‌ سال کار کارمندان مشمول مالیات است و برخی چهره‌های مطرح تلویزیون و سینما در عرض یک‌ سال پولی به اندازه ۳۶ ‌سال حقوق کارمندان مشمول مالیات درمی‌آورند اما مالیاتی در این خصوص پرداخت نمی کنند!

اینفلوئنسرها هم باید مالیات بدهند

اکنون با تصویب طرح دیگری، اینفلوئنسرها نیز مشمول پرداخت مالیات شده اند.

برآورد‌های مرکز پژوهشی بتا (پلت‌فرم تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی) نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی در سال، مبلغی حدود هزار میلیارد تومان است که از این پس باید ۳ درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند که معادل ۳ هزار میلیارد تومان خواهد شد. به‌طوری که می‌توان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی درحدود درآمدی است که سازمان صدا و سیما از تبلیغات به‌دست می‌آورد.

بررسی‌های انجام شده در مراکز متعدد رصد فضای مجازی ایرانی‌ها از وجود بیش از ۵۰ پیج با بیش از ۳ میلیون دنبال کننده و ۳۰۰ اینفلوئنسر ایرانی با بیش از یک میلیون دنبال کننده حکایت دارد. این اطلاعات از سایت heepsy استخراج شده که یک ابزار جست وجو در حوزه بازاریابی در اینستاگرام است. این سایت اعلام می‌کند که هم اینک تعداد ۳۵۱ کاربر حرفه‌ای تنها در اینستاگرام با موقعیت ایران (فعال در داخل کشور) و دنبال کننده بیش از یک میلیون نفر و همچنین ۹۳۵ کاربر حرفه‌ای با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده در کشور وجود دارد.

هرچند، رضا الفت نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، دریافت مالیات از فعالان چنین فضایی را ساده نمی داند اما تاکید دارد که این طرح شدنی است: « برخی از فعالان کسب و کارهای در فضای مجازی، تصور می‌کنند در مورد انتقال وجه به‌صورت کارت به کارت این پیگیری شدنی نیست اما سازوکاری که توسط اداره مالیات آماده‌ شده امکان رصد کارت به کارت را نیز فراهم آورده است. بالاخره سؤال می‌پرسند این پولی که دائم واریز می‌شود چیست و از کجا می‌آید اما باز هم فکر نمی‌کنم چندان ساده باشد یعنی آنقدر راه فرار برایش پیدا می‌کنند که خود را مستثنی کنند. اگر کار بالا بگیرد حتی ممکن است بگویند ما پول را به‌ صورت نقد و در فلان مکان از شما می‌گیریم.»

این طرح ها همه با مخالفت های شدیدی روبرو شد. البته هنوز مشخص نیست که سازمان مالیات مشغول اجرای این طرح ها هست یا خیر اما انچه مسلم است این که این مشاغل پردرآمد باید مانند کارمندی با حقوق زیر سه میلیون تومان مشمول طرح مالیات بر درآمد است  و قبل از دریافت حقوق خود این مبلغ از حقوقش کسر می شود، مالیاتی را به تناسب درآمد خود پرداخت کنند تا در نهایت اجرای عدالت مالیاتی راهی برای از بین بردن شکاف و فاصله طبقاتی و درآمدی محسوب شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها