|

هدف از حمله به تاسیسات نطنز چیست؟

تلاش اسرائیل برای دور کردن ایران و آمریکا از میز مذاکره

تحلیل روزنامه صهونیستی درباره اهداف حمله به تاسیسات هسته ای نطنز

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روزنامه جروزالم پست با انتشار تحلیلی ادعا کرده است که هدف اصلی از حمله به تاسیسات هسته ای نطنز، جلوگیری از فشارهای ایران بر ایالات متحده در مذاکرات بازگشت واشنگتن به برجام بوده است.

این روزنامه صهیونیستی در تحلیلی به قلم "جاناتان شانزر" تحلیلگر برجسته و ارشد مرکز تحقیقات آزادی برای دفاع از دموکراسی، نوشت: هدف اصلی از حمله اخیر به تاسیسات هسته ای نطنز ، ممانعت از فشارهای ایران بر آمریکا در مذاکرات مربوط به بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای بوده است. 

وی در ادامه افزود: خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز یک اتفاق کاملا مرموز و چشمگیر به شمار می رود. این رویداد می تواند موجب تضعیف دیپلماسی شود ولی در عمل یک اهرم فشار به آمریکا خواهد داد. 

ای تحلیلگر سیاسی در ادامه ادعا کرد: ابزاری که ایران همیشه برای پیشبرد برنامه هسته ای اش استفاده کرده، تهدید بوده است ولی اکنون به نظر می رسد تهران دیگر نمی تواند از تاسیسات و دارایی های هسته ای اش دفاع و حفاظت کند. سئوال این است که آیا مذاکره کنندگان آمریکایی می توانند از این فرصت استفاده کنند؟ باید منتظر ماند و دید. 

"دنیس راس" پژوهشگر ارشد موسسه واشنگتن در امور شرق نزدیک نیز در مصاحبه با روزنامه جروزالم پست، گفت: اتفاقی که در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داده، درخواست و تقاضای ایران برای لغو تحریم ها را تغییر نمی دهد، ولی این حادثه ممکن است از تلاش جدی دولت بایدن برای احیای مجدد برجام، تا حد زیادی بکاهد. در نتیجه، تضعیف تلاش های ایران برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، می تواند اهرم فشار تهران در مذاکرات هسته ای را تا حد زیادی کاهش دهد. 

وی پیش بینی کرده است که تلاش کشورهای اروپایی و چین و روسیه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا ادامه خواهد یافت و طی سال 2021 شاهد احیای توافق هسته ای ایران خواهیم بود. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی