|

رمزگشایی صندوق بین المللی پول از تورم در ایران

تورم و آشفتگی بازار ماحصل ارز چند نرخی

مقام ارشد صندوق بین المللی پول: ارز چند نرخی عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران است

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول بر این باور است که اگر مساله چند نرخی بودن ارزی در اقتصاد ایران حل و فصل شود، این امر می تواند به برطرف شدن معضل تورم کمک زیادی کند.

جهاد آزور مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول در اظهاراتی تاکید کرد: اگر نظام چند نرخی بودن ارز در ایران حل و فصل شود، این مساله نه تنها به برطرف شدن معضل تورم کمک خواهد کرد بلکه شرایط اقتصاد کلان ایران را نیز به طور کلی بهبود خواهد بخشید.

وی در مصاحبه با رویترز افزود: پیش بینی ما این است که اقتصاد ایران در سال جاری و آینده میلادی با رشد مثبت روبرو شود.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول در گزارش اکتبر گذشته خود پیش بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال 2020 با افت 5 درصدی روبرو خواهد شد ولی گزارش جدید خود که هفته پیش منتشر شد، برآورد کرده است که اقتصاد ایران در سال 2020 با رشد مثبت 1.5 درصدی روبرو شده و در سال 2021 میلادی نیز رشد اقتصادی 2.5 درصدی را به دست خواهد آورد.

بر اساس این گزارش وی افزود: برای دستیابی به این هدف که اقتصاد ایران روندی رو به جلو و پیشرفت داشته باشد، آغاز مقابله با برخی نقاط ضعف ها در اقتصاد این کشور، اهمیت زیادی دارد. 

آزور تصریح کرد: اگر نظام چند نرخی بودن ارز در ایران حل و فصل شود، معضل تورم نیز تا حد زیادی برطرف خواهد شد و این امر به برقراری ثبات در اقتصاد کلان ایران کمک زیادی خواهد کرد. 

وی اظهار داشت: بهبود فراگیری مالی، اجرای اصلاحات در بخش مالی و شرکت های دولتی و ایجاد فضای بیشتر برای حضور و فعالیت بخش خصوصی که در نهایت به ایجاد اشتغال بیشتر کمک خواهد کرد، باید در اولویت باشد. 

وی در پاسخ به درخواست وام اضطراری 5 میلیارد دلاری ایران در سال گذشته برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نیز گفت: این درخواست برای کسب اطلاعات لازم درباره ارزیابی ظرفیت بازپرداخت هنوز در حال بررسی است. 

گفتنی است صندوق بین المللی پول در گزارش هفته قبل خود نرخ تورم ایران در سال 2021 را حدود 39 درصد و نرخ بیکاری را 11.02 درصد اعلام کرده است. این ارقام برای سال 2020 میلادی به ترتیب 36.5 و 10.8 درصد اعلام شده است. 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها