|

استقبال دولت از رد بودجه

جدال دولت و مجلس بر سر بودجه 1400

کلیات لایحه بودجه 1400 بعد از اعمال تغییرات فراوان کمیسیون تلفیق، در صحنه علنی مجلس رد شد.

لینک کوتاه کپی شد

کلیات لایحه بودجه 1400 روز سه‌شنبه 14 بهمن پس از بررسی در صحن علنی مجلس، توسط اکثریت نمایندگان رد شد.

رد کلیات بودجه و عدم حضور روحانی در مجلس

لایحه بودجه 1400 حدود 2 ماه قبل به مجلس ارائه شده و پس از بررسی طولانی و تغییرات فراوان در کمیسیون تلفیق، در صحن مجلس به رای گذاشته شد که با 99 رای موافق، 148 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 261 رای ماخوذه، رد شد.

در جریان بررسی لایحه بودجه ابتدا رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق به ارائه گزارشی درباره مصوبات این کمیسیون پرداخت و بعد از اظهارات 5 موافق و 5 مخالف بودجه و دفاع محمدباقر نوبخت از لایحه بودجه 1400، این لایحه به رای گذاشته شد. البته در جریان جلسه امروز رییس مجلس به ابزار ناخرسندی خود از عدم حضور حسن روحانی در مجلس پرداخت و گفت: «بنده 10 روز قبل به رییس جمهور نامه نوشتم تا در دفاع از لایحه بودجه در مجلس حضور پیدا کند، اما وی اجابت نکرد.»

جدال دولت و مجلس بر سر بودجه 1400

لایحه بودجه 1400 در هفته‌های اخیر به یکی از موضوعات اصلی جدال دولت و مجلس تبدیل شده و حسن روحانی هم چندی پیش در اظهاراتی شدیدالحن از تغییرات ایجاد شده در بودجه 1400 توسط کمیسیون تلفیق مجلس، انتقاد کرده بود.

یکی از تغییرات اصلی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ارائه شده دولت برای سال 1400، حذف ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی بود. گرچه کمیسیون تلفیق فروش روزانه نفت در بودجه 1400 را از 2.3 میلیون بشکه به 1.5 میلیون بشکه تغییر داد اما با حذف ارز 4200 تومانی و افزایش نرخ ارز محاسباتی به 17500 تومان توسط این کمیسیون، درآمد دولت 60 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یافت. البته به نظر تعدادی از اقتصاددان‌ها تغییرات اعمال شده توسط کمیسیون تلفیق دارای تبعات تورمی جدی در سال 1400 بود.

استقبال دولت از رد کلیات بودجه 1400

کمی بعد از رد کلیات بودجه 1400 در صحن مجلس، سخنگوی دولت با ابراز خرسندی از عدم تصویب لایحه بودجه تغییر یافته توسط کمیسیون تلفیق، گفت: از اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، تشکر می‌کنیم. دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس، اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر پیدا کند و درآمدهای واهی پیش‌بینی کنیم، انجام دهد.»

حالا با رد کلیات لایحه بودجه 1400 دولت حسن روحانی مدت دو هفته وقت دارد تا به اصلاح لایحه بودجه بپردازد. البته به نظر برخی با توجه به مواضع رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در 2 ماه اخیر، بودجه 1400 با تغییرات نه چندان زیاد دوباره به مجلس ارائه خواهد. در صورتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجددا از تصویب لایحه بودجه دولت برای سال 1400 خودداری کنند، بودجه به صورت «سه دوازدهم» بسته خواهد شد. در واقع دولت با نوشتن بودجه برای سه ماه ابتدایی سال بدون نیاز به تایید مجلس به کار خود ادامه خواهد داد که البته به نفع دولت فعلی تمام خواهد شد اما این موضوع ممکن است دردسرهای جدی برای دولت بعدی ایجاد کند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها