|

سکه تا کی و کجا پیش می رود؟

سکه همچنان روی دور تند در حال پیش روی؛ بانک مرکزی ترمز را می کشد؟

بازار سکه و لا وزهای پر تلاطمی رو پشت سر گذاشت و قیمت ها چنان تند در حال افزایش است که همه فعالان بازار غافلگیر شده اند

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در روز دوشنبه قیمت دلار همچنان به رشد لاکپشتی خودش ادامه داد و در کانال 64 هزار تومان تثبیت شد. قیمت درهم، لیدر نوسان بازار ارز بود و با گپ مثبت شروع به کار کرد. قیمت درهم روز دوشنبه‌ را در 17 هزار و 650 تومان بازگشایی کرد و در ادامه روز به نوسان خودش ادامه داد. قیمت درهم در نهایت در 17 هزار و 720 تومان به کار خودش پایان داد. در مجموع قیمت درهم نسبت به نرخ بسته شده روز یکشنبه نوسان 120 تومانی را تجربه کرد. حباب دلاری درهم 376 تومان برآورد می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ قیمت دلار هرات در پشت خط روز یکشنبه در کف 64 هزار تومان حمایت شد و روز دوشنبه را در این کانال شروع کرد. قیمت دلار هرات با نوسان درهم در نیمه دوم معاملات تا میانه کانال 64 هزار تومان بالا رفت.

بازار طلا و سکه در روز دوشنبه از دو جهت سوخت نوسان گرفت. در روز دوشنبه علاوه بر اثر نوسان دلار در بازار طلا و سکه، رشد قیمت انس طلای جهانی هم در بازار طلا ارزش‌گذاری شد. قیمت انس که هفته گذشته را در سقف جدید 2722 دلار به پایان رسانده بود با بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه به افزایش خودش ادامه داد و رکورد تاریخی جدیدی در 2738 دلار به ثبت رساند.

قیمت سکه روز دوشنبه را در 54 میلیون و 800 هزار تومان آغاز کرد و با سوخت دو چندانی که از متغیرهای بنیادی خودش گرفت در نیمه اول با نوسان تا کانال 56 میلیون بالا رفت. اما در نیمه دوم یک خبر از بانک مرکزی کافی بود تا قیمت سکه با حباب بالایی که به خودش گرفته یک کانال پایین بیاید. قیمت سکه در نهایت در 55 میلیون و 300 هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه اما بر مدار کاهش بود و با افت یک درصدی به 32 درصد رسید. البته که این میزان حباب همچنان ریسک خرید دارد و در بازار هم به همه توصیه می‌کنند که مراقب باشید زیر پایتان خالی نشود.

برخی از معامله‌گران این حباب سکه را با بورس سال 99 مقایسه می‌کردند که به یک باره زیر پای بازار سرمایه خالی شد.

خبر بانک مرکزی درمورد عرضه سکه‌های جدید بود. بانک مرکزی اعلام کرده به زودی انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال تولید و توزیع می‌شود. فعالان بازار که دو روز پیش پیگیر این وعده فرزین که دی پارسال داده بود، بودند، بالاخره در روز دوشنبه خبرش به بازار رسید و موجب افت قیمت سکه شد. معامله‌گران می‌گفتند با این حال که این خبر قیمت را تعدیل کرد اما از لحاظ زمانی شاید بهتر بود این خبر زودتر منتشر می‌شد تا التهاب بازار هم زودتر فروکش کند و بازار این اعداد را نمی‌دید.

البته معامله‌گران به یک نکته توجه نداشتند، فرزین دی پارسال وعده داده بود سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد، اما در روز دوشنبه گفته شده انواع سکه به تاریخ تولید هر سال عرضه می‌شود. یعنی تاریخ کماکان روی سکه‌ها حفظ می‌شود.

تحلیلگران علاوه بر بحث درمورد زمان عرضه سکه، درباره چگونگی عرضه این سکه‌ها هم بحث داشتند. از منظر آن‌ها اگر عرضه سکه‌ها حباب‌دار باشد اثر کاهش قیمتی کمتری خواهد داشت اما اگر بدون حباب باشد با استقبال خریدارن مواجه می‌شود و دوباره صف برای خرید قیمت پایین سکه تشکیل خواهد شد. معامله‌گران معتقدند با این حال که خبر عرضه سکه قیمت را تعدیل کرد اما عملیاتی شدن و میزان عرضه از خبرش مهمتر است.

قیمت طلای آبشده روز دوشنبه را در پله پنجم کانال 18 میلیون بازگشایی کرد و با رشد دو پله‌ای به 18 میلیون و 718 هزار تومان رسید. حباب طلای آبشده بالای یک درصد برآورد می‌شود که نشان می‌دهد قیمت بازاری طلا 200 هزار تومان گرانتر از ارزش ذاتی طلای آبشده است.

تحلیلگران معتقدند در فضای هیجانی که ایجاد شده بازار طلا و سکه میزبان پول‌های جدید است. از منظر آن‌ها وقتی بازارهای موازی بازار ارز و سکه یعنی بازار خودرو،‌ املاک و بورس در رکود هستند سرمایه در شرایط هیجانی چاره‌ای جز ورود به بازار ارز و طلا ندارد. اگر به بازدهی بازارها در مهرماه توجه داشته باشیم این موضوع کاملا مشخص است. در بازدهی ماهانه بازارها، قطعات سکه دست بالا را داشتند و بیشتر از سایر بازارها رشد کردند. در صدر رشد هم قیمت سکه امامی قرار داشت که 25 درصد افزایش را در مهر ماه به ثبت رساند. این رشد سکه درحالیست که دو متغیر بنیادی آن یعنی قیمت دلار، در مهر ماه 9 درصد رشد داشته و قیمت انس طلا متغر دوم بازار، 5 درصد بالا رفته است. اگر بخواهیم رشد قیمت سکه‌ را از فرومول قیمت سکه با دو متغیر آن برآورد کنیم قیمت سکه باید در مهر ماه حوالی 15 درصد رشد می‌داشت. بعد بازار سکه، قیمت طلای آبشده در رتبه دوم بازدهی‌ها قرار داشت و 15 درصد بالا رفت که با فرمولش هم همخوانی دارد.

پیش بینی قیمت طلا در آینده

قیمت طلا همچنان در حال افزایش است و به سمت هدف مورد انتظار در ۲۷۴۵.۰۰ دلار نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد که مسیر برای دستیابی به سودهای بیشتر در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باز است، زیرا هدف بعدی در ۲۷۶۵.۰۰ قرار گرفته است.

کانال صعودی همچنان قیمت را به سمت بالا هدایت می‌کند و اهداف مثبت بیشتری را به دست می‌آورد، در حالی که به طور مداوم توسط میانگین متحرک نمایی ۵۰ (EMA50) حمایت می‌شود. لازم به ذکر است که شکستن سطح ۲۷۰۰.۰۰ دلار ممکن است باعث اصلاح نزولی موقتی در معاملات روزانه شود، پیش از آنکه قیمت دوباره به سمت بالا حرکت کند. محدوده معاملاتی مورد انتظار برای امروز بین حمایت ۲۷۱۵.۰۰ دلار و مقاومت ۲۷۵۰.۰۰ دلار است.

gold

وقتی قیمت سکه در یک سال دو برابر شد

طلا یکی از قوی‌ترین کالاهای سال ۲۰۲۴ بوده و تاکنون بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ بهره باعث پیشرفت‌های اخیر شده است، زیرا فدرال رزرو ماه گذشته چرخه تسهیل سیاست‌های پولی خود را آغاز کرد. خریدهای قوی توسط بانک‌های مرکزی نیز یکی از پایه‌های اصلی حمایت از قیمت طلا بوده است.

بررسی بازدهی بازارها در بازه‌های ماهانه، سالانه و هفت ماهه نشان می‌دهد که بازارهای طلایی در صدر بازدهی قیمتی قرار گرفته‌اند. مطابق بررسی‌ها قیمت سکه در بازه ماهانه ۲۶.۸ درصد افزایش یافته، در بازه هفت ماهه ۴۴ درصد رشد داشته و در مقیاس یک ساله دو برابر شده است. همسو با قیمت سکه، دیگر دارایی‌های طلایی نیز روند افزایشی را در بازه‌های زمانی مختلف ثبت کردند. قیمت سکه و طلای داخل، تحت تاثیر دو عامل قرار دارد: نخست قیمت طلای جهانی و عامل دوم نوسانات دلار در بازار آزاد. در یک ماه اخیر، هر دو عامل اثر افزایشی بر قیمت سکه داشتند. نکته قابل توجه دیگر این است که بازار سهام هم در مقیاس ماهانه، سالانه و در ۷ ماه اخیر بازدهی منفی را ثبت کرده است. مهم‌ترین عاملی که وضعیت بازارهای داخل را به نفع سکه و طلا تغییر داده تنش‌های منطقه‌ای است. گسترش تحولات و رویدادها باعث شده که تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن، در بازار داخل و خارج تشدید شود.

 بررسی نمودار بازدهی بازارهای دارایی در بازه‌های زمانی مختلف گویای آن است که شاخص‌های طلایی، با اختلاف پیشتاز رقابت هستند. سکه طلا طرح جدید در بازه‌های 30 روزه، 7 ماهه و یک ساله به ترتیب با 26، 44 و 95 درصد رشد ارزش، بیشترین سود را به سرمایه‌گذاران اعطا کرده است. دلیل اصلی این اختلاف چشمگیر را می‌توان در بروز و تشدید ریسک‌های بین‌المللی جست‌وجو کرد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که بازار سهام در هر سه بازه زمانی ذکر شده روندی منفی از خود به نمایش گذاشته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها