|

شرایط بهتر بود اما ...

تحلیل هفتگی بورس؛ نشانه‌های امیدوار کننده‌ برای بازگشت بازار

بازار سهام در این هفته تفاوت ماهوی نسبت به هفته‌های قبل نداشت اما با کمی خوش‌بینی می توان نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را برای بازگشت پیدا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

هفته سوم مهر ماه در حالی به پایان رسید که بورس همچنان شرایط مطلوبی را پشت سر نمی گذارد که بارزترین آن را می توان در رکود شدید معاملات دید. با این وجود شاید بتوان گفت که بازار سهام در این هفته هرچند تفاوت ماهوی نسبت به هفته‌های گذشته نداشت اما با کمی چاشنی خوش‌بینی می توان نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را برای بازگشت بورس پیدا کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین؛ اولین روز سومین هفته مهر ماه در حالی به پایان رسید که شاخص کل با افزایش بیش از دو هزار و ۶۰۰ واحدی همراه شد که بخش اصلی این صعود را پالایشی ها رقم زدند. در حقیقت تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه نفت منجر به افزایش قیمت نفت و افزایش تقاضا برای پالایشی ها شد. شاخص هم وزن نیز رشدی هزار و ۲۹۸واحدی را ثبت کرد. اما روز یکشنبه شاخص کل با افت بیش از ۱۱هزار واحدی همراه شد و شاخص هم وزن نیز کاهش بیش از ۵هزار واحدی را ثبت کرد.

روز دوشنبه نیز شاخص کل دوباره نزولی شد با یک هزار و۱۵۶ واحد افت در کانال یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۹۲۶ واحدی قرار گرفت. با این وجود با نگاهی دقیق تر به نمادهای تاثیرگذار درمی‌یابیم که«میدکو» نقش بسزایی در افت روز دوشنبه شاخص  کل داشت و اگر این نماد را در نظر نگیریم شاخص روز دوشنبه را مثبت به پایان می‌رساند. میدکو با هزار و ۹۱۸ واحد بیشترین تاثیر منفی برروی شاخص کل را داشت. شاخص کل هم وزن نیز با ۳۲۰ واحد کاهش همراه بود.

روز سه شنبه بالاخره بورس یک روز خوش به سهامداران نشان داد و از ابتدا سبز بود و بی برگشت از میانه بازار و بی افزایش عرضه و فشار فروش کار خود را به پایان رساند. شاخص کل بورس با رشد۹هزار و۶۶۲واحدی در میانه کانال یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم وزن هم با ۳هزار و۲۰۵واحد افزایش همراه بود.

بورس آخرین روز هفته را هم سبزپوش به پایان برد و شاخص کل افزایش بیش از ۶هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز توانست حدود یک هزار و ۴۰۰ واحد بالا بیاید. با این وجود ارزش معالات خرد دوباره به زیر ۲هزار میلیارد تومان رسید که نشان می دهد هر چند بازار سهام در دو روز گذشته با افزایش همراه بوده است اما این رشد را شاید نتوان به حساب برگشت بازار نوشت.

با این وجود شاید بتوان گفت که بازار سهام هرچند تفاوت ماهوی نسبت به هفته‌های گذشته نداشت اما با کمی چاشنی خوش‌بینی می توان نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را برای بازگشت بورس پیدا کرد.

رنگ شاخص کل بالاخره تغییر کرد

شاید اولین نکته مثبت بازار سهام در هفته سوم مهر ثبت بازدهی هفتگی شاخص کل باشد؛ این هفته شاخص کل توانست بازدهی ۰.۵ درصدی را از خود به جا بگذارد تا پس از ۷ هفته شاهد رشد هفتگی شاخص کل باشیم. با توجه به اینکه شاخص کل در تایم فریم هفتگی به مرحله شدید اشباع فروش رسیده و در محدوده حمایتی خط روند صعودی قرار دارد، شاید بتوان این موضوع را با کمی اغماض و چاشنی خوش بینی،‌ واکنش مثبت شاخص کل و بازگشت کوتاه مدت بازار سهام تلقی کرد. شاخص هم وزن نیز عملاً نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند و بر روی سطح ۳۸۰ هزار واحدی تثبیت شد.

z

رکود و همچنان رکود

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته سوم مهر ماه دوباره به بالای سطح ۲هزار میلیارد تومان بازگشت. هفته گذشته بود که برای اولین بار در سال ۱۴۰۱، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به کم تر از ۲هزار میلیارد تومان رسیده بود. با این وجود همچنان ارزش معاملات خرد روزانه در سطحی نگران کننده ای قرار دارد و میانگین ارزش معاملات خرد روزانه هفته سوم مهر ماه،‌ کم ترین میزان پس از هفته گذشته در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

x

حقیقی‌های بازار سهام در هفته سوم مهر ماه به طور میانگین روزانه ۲۵۰ میلیارد تومان از بورس خارج کردند که هر چند نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته است اما همچنان یکی از بالاترین مقادیر در سال ۱۴۰۱ محسوب می شود.

z

پیش بینی بورس؛‌ شاخص کل صعودی می شود؟

باید بپذیریم که شرایط کلی بازار سهام و به طور کلی اقتصاد ایران نسبت به هفته های گذشته نه تنها تغییری نکرده بلکه شاید بر ابعاد ریسک های آن نیز افزوده شده است. در حقیقت این داستان تکراری چند هفته گذشته کشور بوده است؛ یعنی اگر یک ماه گذشته از برجام به عنوان ریسک اصلی بازار یاد می شد اما اکنون فضای مبهم سیاسی و اقتصادی ابعاد مختلفی نیز پیدا کرده است. بنابراین در این شرایط پیش بینی پذیری بازار سهام به شدت کاهش پیدا کرده است.

 با این وجود چند سیگنال این امیدواری را ایجاد کرده است تا شاید بورس حتی برای کوتاه مدت از روند اصلاحی خود خارج شود. بنابراین به طور کلی سناریو بازگشت قوی بازار فعلا دور از انتظار است،‌ به ویژه آنکه ارزش معاملات خرد همچنان در محدوده پایینی قرار دارد و لذا نباید انتظار افزایش قابل توجه و پایدار تقاضا را برای کلیت بازار داشت. اما با توجه به این که بازار سهام در مرحله اشباع فروش قرار دارد احتمالا نوسان مثبت برای هفته آینده دور از انتظار نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها