|

لیست عجیب اعضای کمیسیون مشترک مجلس

با تصویب طرح صیانت چه اتفاقی می افتد؟ خداحافظ اینستاگرام!؟

کلیات طرح صیانت در یک جلسه ضرب‌الاجل تصویب شد، اما در صورت تصویب طرح صیانت فضای مجازی چه اتفاقی برای اینترنت رخ می‌دهد؟

لینک کوتاه کپی شد

کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی یا همان طرح صیانت امروز در حالی در یک جلسه با عنوان «دعوت خصوصی» تصویب شده که برخی از نمایندگان به وجاهت قانونی و پارلمانی و همچنین برگزاری دستوری و ضرب‌الاجلی جلسه انتقاد داشتند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ البته گفته شده تلاش‌ها برای لغو طرح صیانت آغاز شده و حتی ۵۵ نماینده درخواست برگشت طرح به صحن مجلس را دارند. اما اگر طرح صیانت اجرایی شود، چه می‍‌شود؟ کلیات طرح صیانت فضای مجازی چیست؟

جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: هنوز جزئیات طرح صیانت بررسی نشده اما تصویب کلیات از آن جهت که باب ورود به مواد و تبصره‌های این طرح را باز می‌کند اهمیت دارد و مورد انتقاد شدید کاربران اینترنت قرار گرفته است. اما جزئیات طرح صیانت بر اساس آخرین نسخه منتشر شده چیست و در صورت تصویب چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر اساس آخرین نسخه طرح صیانت که نهم بهمن ماه امسال در ۲۲ ماده تنظیم شده، در طرح صیانت عملا به مسدودسازی و فیلترینگ هیچ شبکه اجتماعی اشاره نشده است. بلکه مساله محدودسازی‌ اینترنت مطرح است و بیشتر متوجه اپلیکیشن‌های فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام و توییتر است. همچنین احتمالا امکان استفاده از فیلترشکن هم وجود ندارد!

کشوری عنوان کرد: مسدودسازی هیچ شبکه اجتماعی به صراحت در این طرح اعلام نشده است. اما با مسدود شدن فیلترشکن‌ها عملا دسترسی به آن دسته از پلتفرم‌هایی که در حال حاضر فیلتر هستند غیرممکن می‌شود. با توجه ضوابط اعلام شده احتمالا دسترسی به سایر پلتفرم‌های فضای مجازی هم محدود می‌شود.

کشوری هم می‌گوید: اگر فرض را بر این بگیریم که آخرین نسخه منتشر شده از جزئیات طرح صیانت، تصویب شود، در قدم بعدی کمیسیون عالی تشکیل شده برای این طرح وجاهت قانونی پیدا می‌کند که می‌تواند ضوابط و شرایط کسب‌وکارهای مجازی و آنلاین و پلتفرم‌های فضای مجازی را تصویب کند. وزارت ارتباطات هم می‌تواند فیلترشکن‌ها را مسدود کند. برای خاطیان نیز مجازات‌هایی از جرایم مالی تا کاهش پهنای باند اعمال می‌شود.

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای ممکن نیست!

از همان زمان که مساله طرح صیانت مطرح شد، بسیاری عنوان کردند که مسدودسازی و محدودسازی اینترنت جهانی ممکن نیست و مردم نهایتا از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. اما آیا امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد؟

این کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: در کوتاه‌مدت راه جایگزین و خارج از حاکمیت برای دسترسی به اینترنت بین‌المللی وجود ندارد. اینترنت ماهواره‌ای نیز در کوتاه‌مدت مورد استفاده نیست و حداقل تا سه سال آینده دسترسی به آن بعید است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین نگرانی در مورد تصویب طرح صیانت متوجه پلتفرم‌های پرکاربرد و فیلترشده فضای مجازی و فیلترشکن‌هاست. روی دسترسی به سایت‌های بین‌المللی فعلا بحثی نیست.

کشوری خاطرنشان کرد: در صدر محدودیت‌های طرح صیانت پلتفرم‌های فضای مجازی مثل اینستاگرام، توییتر و تلگرام قرار دارند. البته محدودیت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد اما در یک بازه یک ساله به این سمت حرکت می‌کنند.

چه کسانی طرح صیانت را تصویب کردند؟

بررسی سوابق ۱۸ نماینده عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت نشان می‌دهد تنها پنج نفر آنان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس هستند. ۱۳ عضو دیگر این کمیسیون، یا عضو کمیسیون برنامه و بودجه هستند و یا عضو کمیسیون صنایع و معادن و اقتصاد.

در جدول زیر سوابق تحصیلی، کاری و کمیسیون‌های این نمایندگان و اسامی آنها را می‌بینید.

جدول-جدید-اعضای-کمیته-صیانت_page-0001

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها