|

پیش بینی هواشناسی امروز سه شنبه 21 اردیبهشت / وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در چند استان و وقوع سیلاب، برخورد صاعقه و آبگرفتگی معابر هشدار داد

لینک کوتاه کپی شد

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در چند استان و وقوع سیلاب، برخورد صاعقه و آبگرفتگی معابر هشدار داد.

اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبارباران و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت ، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/02/21: تهران، البرز، قزوین، شمال مرکزی.

چهارشنبه 1400/02/22 : شمال اصفهان، قزوین، شمال مرکزی.

پنج‌شنبه 1400/02/23 : شمال اصفهان، قم، مرکزی.

جمعه 1400/02/24: غرب اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها،آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و برق گرفتگی، احتمال وقوع تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک، شکستن درختان، احتمال آسیب به سازه‌های سست.

توصیه: خودداری از تردد وتوقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، امتناع از کوهنوردی و عدم چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، تحکیم سازه‌های موقت و سست، عدم عبور از جاده‌های آب‌گرفته.

پیش بینی وضعیت جوی خراسان رضوی

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در مناطق مختلف این استان از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون قریب به ۲ برابر مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ثبت شده است.

محسن عراقی‌زاده روز سه‌شنبه افزود: از ابتدای اردیبهشت جاری تاکنون ۳۵ میلیمتر باران در خراسان رضوی باریده است که این میزان در دوره بلندمدت آماری ۱۷ میلیمتر و در اردیبهشت پارسال ۲۷ میلیمتر بوده است.

وی بیان کرد: اگرچه در اردیبهشت ماه امسال بارشهای خوبی را در مناطق مختلف استان خراسان رضوی شاهد بودیم اما به طور کلی میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری،  نسبت به پارسال ۵۹ درصد و در مقایسه با دوره آماری ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی میزان بارش رخ داده در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ۹۹) تاکنون را ۱۱۸ میلیمتر عنوان کرد که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۸۴ میلیمتر بوده است.

وی گفت: در این مدت تمامی مناطق خراسان رضوی به جز «ریوش»، کاهش بارندگی را نسبت به دوره آماری بلندمدت تجربه کرده اند که بیشترین کاهش بارندگی مربوط به شهرستانهای تایباد و مشهد با افت ۵۹ درصدی بوده است.  

عراقی زاده، میزان بارش رخ داده در مشهد در این مدت را ۹۴ میلیمتر عنوان کرد که نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد کمتر شده است.

میانگین بارندگی سالانه در کشور ۲۴۰ و در خراسان رضوی ۲۱۰ میلیمتر است.

پیش بینی وضعیت جوی یزد

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی یزد گفت: توفان همراه با گرد و خاک دوشنبه شنبه برخی مناطق استان را درنوردید و بیشترین سرعت آن به ۷۲ کیلومتر بر ساعت در شهر اشکدر رسید .

سیدعباس میرحسینی  روز سه‌شنبه افزود: در این مدت سرعت توفان در نصراّباد تفت ۷۲ و شهر یزد هم به ۶۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

وی ادامه داد: از امروز تا پایان هفته جاری در بعدازظهر و شب افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید، همراه با گرد و خاک موقت و رگبار و رعد برق پراکنده در استان پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوای شهر بافق با ۳۵ درجه و گاریزات تفت با ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان بود.

همه ساله در ماه‌های فروردین و اردیبهشت برخی مناطق استان یزد که عمدتا در دشت یزد - اردکان قرار دارد، به علت وجود کانون های فرسایش بادی شاهد وزش توفان همراه با گرد وخاک است.

یزد ۱۰ شهرستان دارد که تفت، مهریز، یزد، اشکذر، میبد و اردکان در این دشت قرار دارد و به غیر از تفت و مهریز که به دلیل وجود ارتفاعات شیرکوه به باغ‌شهر معروف است اطراف بقیه این مناطق از عرصه های بیابانی تشکیل شد .

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها