|

پیش بینی هواشناسی امروز دوشنبه 13 اردیبهشت / تداوم بارش

تداوم بارش باران، وزش باد شدید و رعدوبرق طی امروز تا جمعه آینده

لینک کوتاه کپی شد

سازمان هواشناسی از تداوم بارش باران، وزش باد شدید و رعدوبرق طی امروز تا جمعه آینده خبر و نسبت به آسیب به محصولات کشاورزی ۱۰ استان هشدار داد.

بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی با ادامه فعالیت سامانه بارشی طی 24 ساعت آینده به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در اکثر مناطق کشور به جز استان‌های لرستان، ایلام و شمال خوزستان ابرناکی، رگبار باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی می‌شود که در نقاط مستعد احتمال بارش تگرگ و در برخی مناطق ذکر شده احتمال وقوع گردوخاک وجود دارد.

شدت بارش‌ها برای استان‌های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، ارتفاعات شرقی تهران و مازندران است.

فردا فعالیت سامانه بارشی عمدتا در استان‌های واقع در مناطق مرکزی، شمال شرقی، شرق، جنوب شرق، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی کشور است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی و ارتفاعات البرز، برخی مناطق شمال شرق و شرق کشور، ارتفاعات استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار باران، وزش باد شدید و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

روز پنجشنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های اصفهان، یزد و شمال فارس نیز بارش در ساعات بعدازظهر پیش بینی می‌شود. روز جمعه سامانه بارشی در کشور تقویت شده و بخش‌هایی از غرب کشور را در برمی‌گیرد، در این روز برای بخش‌های مرکزی و ارتفاعات کرمان و شمال هرمزگان رگبار پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعد از ظهر و رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ

نوع مخاطره: رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/02/13 : یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، قم، مرکزی.

سه‌شنبه 1400/02/14 : اصفهان، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی و باغی و اصابت صاعقه به دام‌ها.

توصیه: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ ها و مسیل‌ ها، استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، محافظت از باغات به دلیل احتمال وقوع تگرگ، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها.

پیش بینی وضعیت جوی پنج شهر خوزستان

وقوع دوباره پدیده گرد و غبار باعث شد شاخص کیفی هوا در پنج شهر خوزستان در شرایط خطرناک قرار گیرد.

بر اساس گزارش یکشنبه سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۲۲ امشب، هوای کارون با شاخص ۵۰۰، ماهشهر با شاخص ۵۰۰، اهواز با شاخص ۳۳۸، بندرامام با شاخص ۳۷۹ و رامشیر با شاخص ۳۶۷ در شرایط خطرناک قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: هوای شادگان با شاخص ۱۷۶ در شرایط ناسالم و هوای حمیدیه با شاخص ۱۵۰، دزفول با شاخص ۱۱۹ و شوش با شاخص ۱۲۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس هستند.

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوند.

بر اساس این شاخص، صفر تا ۵۰  در شرایط هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط هوای سالم و کیفیت هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم است و هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است و با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

۳۰۰ تا ۵۰۰ شرایط هوای خطرناک وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز میزان گرد و غبار در ساعت ۲۲ یکشنبه را در هوای رامشیر ۸۷۴ ، اهواز ۲۳۲، حمیدیه ۱۳۴ ، دزفول ۱۶۶ ، سوسنگرد ۱۷۶ ، شوشتر ۱۶۳ و گتوند ۲۸۶ میکروگرم بر مترمکعب گزارش کرده است. حد مجاز گرد و غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

همچنین اداره کل هواشناسی خوزستان عصر امروز در اطلاعیه‌ای هشدار داده بود که گرد و غبار همرفتی برخی نقاط خوزستان را فرا می‌گیرد. در این اطلاعیه با هشدار سطح زرد اعلام شده است: با توجه به تصاویر ماهواره هواشناسی و وقوع همرفت، تا ساعاتی دیگر شاهد رخداد گرد و غبار همرفتی و محلی، رعد و برق، رگبار پراکنده باران، وزش باد متوسط تا شدید و گاهی تندباد لحظه‌ای در مناطق جنوب غربی، جنوب و سپس مرکز خوزستان خواهیم بود که این وضعیت تا اواخر وقت روز یکشنبه بر خوزستان حاکم است.

اداره کل هواشناسی خوزستان روز شنبه نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع رگبار و گرد و غبار همرفتی در روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در خوزستان هشدار داده بود. برخی شهرهای خوزستان در روزهای ۷ و ۸ اردیبهشت نیز شاهد وقوع گرد و غبار بودند.

پیش بینی وضعیت جوی زنجان

کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: زنجان طی ۲۴ ساعت گذشته به عنوان دومین استان سرد کشور ثبت شد.

حسین سلطانی، روز دوشنبه افزود: طی مدت یاد شده میزان دمای هوای زنجان ۴ درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش شد و شهرکرد نیز با دمای ۱ درجه بالای صفر، نخستین مرکز استان کشور به لحاظ خنکی هوا به ثبت رسید.

وی، دمای فعلی شهر زنجان (مرکز استان) را ۷ درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد و افزود: این میزان دما در مقایسه با مدت مشابه روز گذشته در همین ساعت ۳ درجه سانتیگراد کاهش نشان می دهد.

سلطانی تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته سجاس از توابع شهرستان خدابنده، فرودگاه و دانشگاه زنجان با سه درجه سانتیگراد سردترین ایستگاه های زنجان گزارش شدند و باش قشلاق گرماب نیز با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه این استان  به ثبت رسید.

وی افزود: برای ساعات بعدازظهر امروز /دوشنبه/ بارش پراکنده باران همراه با رعد و برق پیش بینی می شود و فردا /سه شنبه/ نیز بارش ها تضعیف و به شکل خفیف و محلی خواهد بود و روز چهارشنبه تا پایان هفته نیز بارش های پراکنده نقاط مختلف این استان را دربر خواهد گرفت.

کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان زنجان، تصریح کرد: روز شنبه /۱۸ اردیبهشت ماه جاری/ نیز به علت ورود سامانه بارشی، شاهد بارندگی در نقاط مختلف استان زنجان خواهیم بود.  

سلطانی به کمینه و بیشینه دمای رخ داده در ایستگاه های هواشناسی استان در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و افزود: طی این مدت میزان دما در فرودگاه زنجان ۳ و ۱۸، سجاس ۳ و ۲۱، دانشگاه زنجان ۳ و ۲۰، خیرآباد ۴ و ۱۶، حلب ۴ و ۲۵، زنجان ۴ و ۲۰، سلطانیه ۴ و ۱۸، صائین قلعه ۴ و ۱۹، زرین رود ۴ و ۲۵، نیک پی ۵ و ۲۲، ابهر ۵ و ۲۰، قیدار ۵ و ۱۸، دندی ۶ و ۲۱، گرماب ۶ و ۲۵، خرمدره ۶ و ۱۹، فیله خاصه ۷ و ۲۱، باش قشلاق گرماب ۷ و ۲۵، ماه نشان ۱۰ و ۲۴، آببر ۱۳ و ۱۹، چورزق ۱۳ و ۲۱ و گیلوان ۱۴ و ۲۲ درجه سانتیگراد گزارش شد. 

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته، کارشناسان حرفه‌ای مستقر هستند و داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها