|

پیش بینی هواشناسی امروز دوشنبه 6 اردیبهشت / وزش باد

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا نسبت به وزش باد شدید، رعدوبرق و وقوع سیل در ۲۱ استان هشدار داد.

لینک کوتاه کپی شد

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا نسبت به وزش باد شدید، رعدوبرق و وقوع سیل در ۲۱ استان هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، کرمان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی ، مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر گاهی رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است. شدت پدیده با احتمال وقوع تگرگ، باد و گردوخاک در نواحی مرکزی کشور در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و فارس پیش بینی می‌شود.

فردا سه شنبه با ورود سامانه بارشی به کشور در شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دانه‌های جنوبی البرز و استان‌های همدان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، شمال فارس، کرمان رگبار باران، رعدوبرق، و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.  در مناطق مستعد وقوع تگرگ و نفوذ گردوغبار از عراق به غرب کشور دور از انتظار نیست. شدت بارش‌های فردا 7 اردیبهشت برای استان‌های غربی کشور است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا به تدریج بارش باران در سواحل دریای خزر همراه با وزش باد شدید و رعدوبرق آغاز می شود.

چهارشنبه بارش در سواحل دریای خزر تشدید شده  و در شمال غرب، برخی مناطق غرب، دامنه‌های جنوبی البرز رگبار، وزش باد و رعدوبرق و در مرکز، شمال و شمال شرق کشور بارش پراکنده همراه با وزش باد شدید و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق مرکزی، شرق و جنوب شرق رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است. جمعه نیز ناپایداری‌ها برای نوار شمالی و بخش‌های از شرق و جنوب شرق کشور ادامه خواهد داشت.

همچنین روزهای سه شنبه و فردا با نفوذ جریانات خنگ شمالی، کاهش نسبی دما حدود 4 تا 6 درجه برای سواحل دریای خزر روی می‌دهد و در این مدت دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت ، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/02/6 : اصفهان، یزد، فارس، کرمان، خراسان جنوبی، جنوب سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی.

سه‌شنبه 1400/02/7 : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال فارس، شمال کرمان.

اثر مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در برخی مناطق همراه با خیزش گردو خاک، احتمال جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها، صاعقه و برق گرفتگی ، احتمال وقوع تگرگ، احتمال شکستن درختان فرسوده

توصیه: احتیاط در تردد و اسکان در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام ها در مراتع مرتفع و مسیل‌ها به ویژ در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، تحکیم سازه‌های موقت

توصیف سامانه دوم: رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/02/6: قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان

اثر مخاطره: وزش باد شدید موقت، در برخی مناطق همراه با خیزش گردو خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده

توصیه: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط درفعالیت و پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و سایر اقدامات پیشگیرانه

پیش بینی وضعیت جوی خراسان رضوی

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: روند افزایشی دمای هوا همراه با جوی پایدار تا صبح چهارشنبه در خراسان رضوی ادامه دارد.

مرتضی اثمری روز  دوشنبه افزود: در روزهای پایانی هفته میانگین دمای هوا در استان چند درجه کاهش می یابد و بارشهای رگباری و پراکنده باران در روزهای پایانی هفته جاری در مناطق غرب، شمال و جنوب خراسان رضوی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: بیشینه دمای هوای دیروز مشهد ۳۰ درجه سلسیوس بود که با طی کردن روند تدریجی افرایش دمای هوا تا فردا سه شنبه به ۳۴ درجه خواهد رسید.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: کمینه دمای هوای دیشب مشهد ۱۵ درجه سلسیوس پیش بینی شده است که سه شنبه شب به ۱۹ درجه افزایش خواهد یافت.

اثمری افزود: روز چهارشنبه افزایش وزش باد در مناطق مختلف خراسان رضوی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد:فریمان با کمینه دمای هوای ۱۰ درجه سلسیوس و سرخس با بیشینه دمای هوای ۳۵ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستانهای خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته بوده اند و بیشترین شدت وزش باد طی این مدت در شهرستان بجستان با سرعت ۵۴ کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

پیش بینی وضعیت جوی اردبیل

ساکنان پهنه گسترده ای از استان اردبیل از بامداد سه شنبه تا اواسط اردیبهشت به تناوب کاهش دما و رگبارهای متناوب تندری را تجربه خواهند کرد.

 نقشه های تراز میانی جو نشان دهنده نفوذ متناوب امواج ناپایدار از فراز گستره های آبی منطقه به نیمه شمالی ایران هستند که برآیند این الگو افزایش تراکم ابرهای جوششی توفانزا و وقوع رگبار و آذرخش در ساعات بسیاری از روز و شب و به ویژه عصرگاهان و شامگاهان در کرانه جنوبی خزر، شمال‌غرب و استان اردبیل است.

باتوجه به نفوذ ناوه‌های متعدد به کشورمان دمای هوا نیز طی این بازه کاهش می‌یابد اما براساس الگوهای کنونی به نظر می‌رسد این سرمایش به اندازه ای نباشد که سبب مشکلاتی برای ساکنان منطقه و وارد شدن زیان‌هایی به سردرختی ها در نقاط سردسیر استان اردبیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح زرد هواشناسی از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

فرهاد عبدالعلی‌پور روز دوشنبه افزود: پرهیز از استقرار در حواشی و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از کوهنوردی و بیابان نوردی، عدم استقرار در فضاهای باز هنگام فعالیت ابرهای تندری به منظور در امان ماندن از خطر صاعقه و نیز توقف عملیات ساختمانی باتوجه به بارش‌های رگباری شدید از جمله این موارد هستند.

همچنین باتوجه به استقرار هوای مه آلود در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها و نیز کاهش چشمگیر دما و احتمال بارش برف در بعضی از نقاط واقع در بلندی‌های بالای دوهزار متر رعایت احتیاط در اینگونه جاده‌ها توصیه می‌گردد.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. در بسیاری از سال‌ها تا اواخر اردیبهشت احتمال استقرار هوای سرد و حتی بارش برف در منطقه وجود دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی