|

حالا که مجلس با استعفای حسین‌زاده مخالفت کرد تکلیف چیست؟

در جلسه علنی امروز 4 مهر بعد از حدود یک ماه استعفای حسین‌زاده نماینده اهل سنت مجلس به‌منظور حضور در دولت بررسی و با آن مخالفت شد.

لینک کوتاه کپی شد

مجلس امروز هم به روال روزهای صحن علنی به بررسی دستورکار خود پرداخت. انتخاب نمایندگان ناظر همچنان ادامه دارد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛  در جریان جلسه امروز اعضای مجمع مجالس آسیایی (APA) و اعضای حاضر در اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) انتخاب شدند.

چرا مجلس با استعفای گزینه پزشکیان برای معاونت توسعه روستایی مخالفت کرد؟

شاید جنجالی‌ترین اتفاق امروز در صحن علنی مجلس استعفای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه بود که خلاف انتظارات رای نگرفت و در واقع نمایندگان با رفتن او به دولت مخالفت کردند. مسعود پزشکیان پیش از حسین زاده را به عنوان معاون امور توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری انتخاب کرده بود اما برای رسیدن او به این کرسی مجلس باید با آن موافقت می‌کرد.

بر همین اساس حسین زاده درخواست استعفای خود را هفته گذشته به هیات رئیسه مجلس داده بود و امروز نمایندگان با 107 رای موافق، 129 رای مخالف و 5 رای ممتنع مخالفت خود را با استعفای او اعلام کردند. 

برخی در فضای مجازی و رسانه‌ای دلیل موافقت نکردن با استعفای او را به دلیل اقلیت مذهبی بودنش عنوان کرده‌‌اند. به اعتقاد این افراد نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب تمایلی به حضور یک چهره اهل سنت در دولت نداشته‌اند و به همین دلیل هم با استعفای او مخالفت کردند. 

از طرفی در گفت‌وگوهایی که خبرنگار تجارت‌نیوز با برخی نمایندگان داشت، موافقت نکردن نمایندگان که عمده آنها را اصولگرایان تندتر و جبهه پایداری تشکیل می‌دادند با استعفای حسین‌زاده سیاسی بوده است. اصلاح‌طلب بودن و مواضع اصلاح‌طلبانه حسین‌زاده در مخالفت نمایندگان بسیار تاثیر داشته و گویا از این ترسیده‌اند که نگاه‌های او در معاونتی که مسئولیت آن را می‌پذیرد هم تاثیر بگذارد.

استعفای حسین‌زاده در حالی پذیرفته نشد که برخی دیگر از نمایندگان معتقد بودند براساس تفسیر قانون حسین‌زاده هم مانند دیگر نمایندگانی که از مجلس به دولت رفتند نیازی به استعفا نداشته است. احمد بیگدلی، نماینده خدابنده هم در تذکری این موضوع را مطرح کرد اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس آن را نپذیرفت.

آیا دولت می‌تواند به حضور حسین‌زاده در معاونت توسعه روستایی اصرار کند؟

براساس توضیحاتی که احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد به دلیل اینکه در ماده 92 آیین‌نامه داخلی بحثی در این خصوص نیامده باید منتظر ماند و دید که قدم بعدی دولت در این باره چیست. اگر دولت به خواست خود اصرار کند، پس از آن هیات‌رئیسه مجلس درباره سرنوشت آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تذکرات پی‌درپی نمایندگان درباره حادثه طبس

همچنین امروز هم مانند روز گذشته ماجرای انفجار در معدن طبس مورد توجه نمایندگان بود. از ابتدای آغاز به کار صحن علنی بارها نمایندگان مجلس نسبت به به این موضوع تذکراتی را مطرح کردند و از مجلس درخواست پیگیری داشتند.

زمانی که علی نیکزاد، ریاست صحن علنی را به عهده داشت تذکر یکی از نمایندگان موجب ناراحتی او شد. محمدرضا صباغیان، نماینده ابرکوه نسبت به اطلاع‌رسانی نکردن جزئیات برای نمایندگان اعتراض داشت و خطاب به نیکزاد تاکید کرد که وزرای صمت و کار باید به صحن علنی بیایند و به نمایندگان توضیح دهند. صباغیان معتقد بود که نمایندگان مجلس درباره این ماجرا در بی‌خبری به سر می برند و اطلاعاتی به آنها داده نمی‌شود.

نیکزاد که به همراه هیاتی از نمایندگان بعد از حادثه معدن طبس به آنجا رفته بود صحبت‌های صباغیان را بی‌انصافی عنوان کرد و ضمن اشاره به حضور هیاتی از مجلس در طبس تاکید کرد که دولت از جمله وزرای صمت و کار برای ارائه گزارش به مجلس یک هفته زمان خواسته‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها